Češi vyhráli na Islandu, světový šampionát vedou o 20 bodů

Češi vyhráli na Islandu, světový šampionát vedou o 20 bodů
Fotografie: Eco Rallye Boyzz
  • Reprezentační posádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek zvítězila na Islandu
  • Čeští reprezentanti jezdí vozem Hyundai Kona EV vyrobeným v Nošovicích
  • Po eRally Iceland mají odjeto 8 z 12 soutěží světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup

O českých reprezentantech v eco-rally, kteří loni získali titul mistrů světa, pravidelně informujeme. Poslední dvě soutěže před Islandem byly na Azorech, kde dojeli druzí, a v Belgii, kde skončili na čtvrtém místě. V obou případech ale navýšili náskok na čele žebříčku letošního světového šampionátu, a přiblížili se tak k zisku druhého titulu. Soutěž eRally Iceland ale byla pro české reprezentanty výzvou, protože tam vyrazili poprvé a tato eco-rally se od ostatních výrazně liší. Navíc se zde, podobně jako na Azorech, rozděluje více bodů. U ostrovních soutěží je totiž náročná logistika, posádky tak mají větší motivaci tuto logistiku podstoupit.

Logistika ostrovních eco-rally je náročná

Česká posádka, Michal Žďárský – Jakub Nábělek jezdící s vozem Hyundai Kona Electric, má za sebou v polovině června už osm soutěží a nabitý kalendář je pro ne i nemalou logistickou výzvou. „Zejména květnové a červnové soutěže následují v rychlém sledu a museli jsme zajistit přesuny auta nejprve na Azory a pak na Island, mezi kterými byla umístěna ještě zastávka v Belgii. Ale všechny nástrahy se nám podařilo vyřešit a z obou ostrovních soutěží jsme tak i díky solidnímu výkonu a vyššímu koeficientu přivezli příjemnou porci bodů,“ popisuje situaci Michal Žďárský.

Obě ostrovní zastávky jsou známé zejména netypickými zkouškami jedoucími se s vyššími průměry a z velké části na šotolině, po které se na Islandu jela cca polovina celé 600kilometrové soutěže a poměrně rychle. „Zejména na Islandu předepisuje pořadatel až nečekaně vysoké průměry, ale je fakt, že zdejší cesty a téměř nulový provoz na silnicích to umožnuje. Šotolinové vložky máme rádi, na ostatních soutěžích si jich příliš neužijeme. I proto a i díky úžasnému prostředí na Azorech i na Islandu jsme si tyto dvě zastávky maximálně užili,“ doplňuje Michal. Z celkových 600 kilometrů bylo 400 km měřených v rámci 18 RS (regularity stage, tedy zkoušek pravidelnosti), které tím pádem byly docela dlouhé. Rychlostní průměry na nich pak byly často kolem 70 km/h, někde i přes 80 km/h.

Šlo tedy o náročnou soutěž, ale vítězství na Islandu znamenalo pro loňské vítěze světového poháru FIA nášup 22,5 bodu. I díky tomu čeká posádka navýšila náskok na čele šampionátu na rovných 20 bodů. Příští zastávkou je švýcarská E-Rallye du Chablais. Po letní pauze budou následovat soutěže ve Španělsku, Itálii a též tradiční E-Rally Monte-Carlo.

Technické parametry Hyundai Kona (2023) Electric 65.4 kWh

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 255 Nm
Baterie68,5 kWh (65,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 514 km
Cena od1 039 990 Kč

Jak jezdí nová Hyundai Kona Electric? Ověřili jsme spotřebu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze