Jak zlevnit elektromobil? Nebetyčně palčivá otázka, na kterou se snaží najít odpověď nejedna firma. Neustále slýcháme o vylepšeních stávajících bateriových systémů, jež z pořizovací ceny elektromobilu tvoří největší podíl. Dalším problémem je pak rychlost dobíjení, respektive tíživá potřeba dobíjet mnohonásobně rychleji. Tento vývojový směr například sleduje jedna estonská firma, o níž jsme rovněž informovali.
Nad tématem v četné míře zasedají také analytici a tvoří nejrůznější predikce. Poslední podobnou analýzu, na kterou upozornil insideevs.com a která stojí za pozornost, vydala společnost IHS Markit. V ní se odborníci zaměřili na zbývající potenciál lithium–iontových baterií. Ve zprávě píší, že propadu cen těchto baterií pod hranici 100 USD/kWh se dočkáme v nadcházejících třech letech. Z pohledu potenciálního zájemce o elektromobil se jedná o cenovou úroveň, díky které by se podařilo snížit pořizovací náklady elektroauta natolik, aby byla schopna soupeřit s konvenčními vozy.
Další odstavec se věnuje tématu vývoje cen bateriových systémů od propuknutí elektromobilní éry, jež se datuje k roku 2012. Až do dneška činí propad cen 82 procent. V případě, že by došlo na scénář popsaný výše a ceny se skutečně dostaly pod úroveň 100 dolarů, pak by se jednalo o propad o 86 procent. Řečí peněz budou baterie o 580 USD/kWh levnější než na startu. Stejná zpráva jde ještě dále, když předpovídá možný pokles až na 73 USD/kWh.
Vyzkoušeli jsme úžasné Porsche Taycan: Má nejrychlejší nabíjení: 300 km za 15 minut
„Cena je pravý název hry. Jedině technologický pokrok a vzrůstající konkurence mezi různými typy lithium–iontových baterií ceny sníží. Doprava a ukládání energie ze sítě jsou dvě hlavní odvětví, která jsou na snížení nákladů závislá, aby mohla konkurovat spalovacím motorům nebo výrobě energie z fosilních paliv,“ uvádí Youmin Rong, analytik IHS Markit pro oblast technologií pro čistou energii.
Jeho společnost rovněž očekává, že výrobní náklady se budou nadále propadat vlivem vzniku většího počtu továren na výrobu baterií, automatizovaného procesu, ale i zmenšování velikosti bateriových systémů. Mezi další faktory, které budou stát za snížením výrobních nákladů, bude patřit vzrůstající účinnost, nalezení levnějších technologií katod nebo navyšování energetické hustoty baterií.
Mezi hlavní typy lithium–iontových baterií v současnosti patří NMC (komplexní slitina niklu, manganu, kobaltu), NCA (nikl, kobalt, hliník) a LFP (železo, fosfát). Zatím pouze u poslední jmenované technologie ceny v roce 2020 spadly pod 100 USD/kWh. Baterie typu NMC i NCA se pod tuto hodnotu podle odhadů mají dostat do roku 2023.