Pražská energetika (PRE) postupně začíná s masivní výstavbou AC nabíjecích stanic napříč metropolí. Už dříve jsme vás informovali o detailech stavby stanic nazvaných Metropolitní plán I a Metropolitní plán II, v rámci kterých v Praze vznikne do dvou let víc než 400 nabíjecích stanic pro elektromobily. Zhruba stovka z nich pak bude na lampách veřejného osvětlení. Půjde o elegantní řešení nabíjení elektromobilů zejména v centru Prahy pro obyvatele bez možnosti domácího nabíjení nebo návštěvníky, navíc bez zbytečných stojanů.
První prototypy těchto lamp vyrostly ve Slezské ulici na Vinohradech. Je jich 13 a u chodníku mají vcelku velký černý box pro umístění měření a dalších nutných součástí nabíjecí stanice. Ta bude pak na samotné lampě nad tímto boxem a měla by umožnit nabíjení dvou elektromobilů maximálním výkonem 22 kW. V rámci jedné ulice tak bude možné už teď pohodlně dobít 26 elektromobilů nebo plug-in hybridů. Lampy zatím nejsou osazeny elektronikou a nabíjecími stanicemi, k tomu by mělo dojít do konce letošního roku. PRE již od magistrátu hlavního města obdrželo memorandum o osazení 60 lamp stanicemi a je pravděpodobné, že v rámci tohoto projektu budou zprovozněny i tyto první lampy.
Podle radního hl. m. Prahy, Jana Chabra, je hlavní výhodou projektu schváleného Radou hl. m. Prahy zcela bezpochyby rychlost. „Pilotní projekt zahrnuje třináct EV ready lamp, které vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní a dodal, že za šest let by mělo v hlavním městě vzniknout tři až šest tisíc podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ dodal radní.
„Kdyby THMP tuto síť během zmíněných šesti let stavěla bez synergie s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun. Tímto řešením dojde k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů Kč. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ sdělil předseda představenstva THMP, Tomáš Jílek. „O benefitech synergické obnovy kabelů tak není třeba diskutovat. Má ale i řadu dalších konsekvencí, například otázku rozkopanosti Prahy. V rámci jedné stavby minimalizujeme dobu, po kterou bude občany nějakým způsobem omezovat,“ doplnil.
Náklady ve výši zhruba 800 milionů korun neobsahují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova komunikace. „Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za LED. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ vysvětlil radní Jan Chabr.
Podle Tomáše Jílka by mělo v Praze v příštím roce vzniknout až 350 dalších stožárů veřejného osvětlení připravených na osazení nabíječkami. „V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů dle Národního akčního plánu a lokality koordinujeme s dalšími městskými subjekty. Ať už jde o Operátora ICT, který má za úkol zpracovat Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury hlavního města Prahy, nebo Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Je pro nás důležité, aby EV ready lampy byly na místech, která dávají smysl,“ uzavřel Tomáš Jílek.
Pro příští rok se projektově připravuje osm dalších lokalit, zejména pak na okrajích Prahy a na sídlištích, kde bude nutné nabíjení elektromobilů rovněž řešit s vysokou prioritou. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý Most, Háje, Kamýk, Velkou Ohradu, Chodovec a Kobylisy.
Zajímalo by mě zda je nějak řešena otázka rezervace parkovacích míst u těchto lamp pro el vozidla?