Blíží se čas převodovek v elektromobilech. Další na řadě bude Polestar

5
Blíží se čas převodovek v elektromobilech. Další na řadě bude Polestar
Fotografie: Polestar
  • Rostoucí požadavky na efektivitu elektromobilu spějí k radikálnímu řešení
  • První elektromobily s vícestupňovými skříněmi už jezdí, další budou přibývat
  • Jejich úkoly však nejsou vždy stejné

Současný rozmach elektromobilů už naprosté většině fanoušků vštípil něco, co lze nazvat obecnou představou o elektromobilu. A ta se víceméně kryje s tím, jak takový současný automobil, poháněný elektřinou z baterií, vypadá; mechanicky je vlastně zjednodušený až na samou dřeň a zcela určitě nemá žádnou vícestupňovou převodovku. Tato idea sice odpovídá zcela zdrcující většině současné produkce, jenže tu máme i výjimky. A navíc to donedávna rozhodně nebylo pravidlo; ještě v 90. letech se běžně prodávaly elektromobily s klasickou ručně řazenou skříní jako Škody Eltra (1992) nebo ve světě mnohem známější Volkswagen Golf CityStromer z roku 1996. Manuální skříně jsou také běžně ponechávány v různých konverzích.

Tak jako tak, svou představu budeme zřejmě zanedlouho opět měnit, protože prudký vývoj elektromobilů začíná rychle a silně tlačit i na jejich efektivitu. A elektrický motor, i když má proti tomu spalovacímu výkonové křivky snů i nesrovnatelně širší rozsah použitelných otáček, přesto není dokonalý. A spotřeba se u elektromobilu už zanedlouho začne řešit mnohem intenzivněji než dnes. Když kvůli ničemu jinému, tak pro ceny elektřiny, které do budoucna zcela jistě nezůstanou nízké. Proto se blíží čas mnohem masivnějšího rozšíření převodovek, ač zatím zpravidla jen s malým rozsahem převodů. Například Bosch se pustil cestou variátoru, ZF zase vyvíjí dvoustupňový automat, který by mohl zachránit její převodovkářskou divizi.

Zatímco obě výše zmiňované firmy jsou motivovány lepším využitím slabých pohonů malých a levných elektromobilů, automobily z opačného konce spektra se snaží o totéž, avšak ze zcela jiných důvodů. Už proto, že jejich pohony jsou všechno možné, jen ne slabé. Porsche Taycan se svým alter egem Audi e-tron GT už dvoustupňovou převodovku uvedly, insideevs.com přišel s informací, že na podobném řešení pracuje Polestar. Ten totiž nemá vůbec malé ambice; na jedné straně se s modelem 2 pouští do Tesly Model 3, na straně druhé se chce stát seriózním soupeřem Porsche. A podle parametrů chystané techniky by to nemuselo být vůbec nereálné. Zvláště, když jsou v pozadí čínské peníze i vývojové a výrobní možnosti.

Zprávy se týkají vývoje vlastního elektromotoru P10, určeného pro hypersportovní modely a integrovaného právě s dvoustupňovou skříní. Ten by měl být o zhruba 50 % výkonnější než ten Taycanu a dosahovat až 636 koní. Pracuje se na něm ve Švédsku, bude určen exkluzivně pro Polestar, ostatní značky koncernu, tedy Volvo, Geely i Lotus (který chystá vlastní elektrickou ofenzivu), tedy budou mít smůlu. V tomto okamžiku si nelze nevzpomenout, že s dvoustupňovou ručně řazenou převodovkou původně vyjela i vůbec první Tesla Roadster, postavená právě na základech Lotusu Elise. A kruh se nám zajímavým způsobem uzavřel.

V tuto chvíli zatím nevíme, pro který model bude technika určena. Dost možná by to mohla být sériová verze konceptu Precept, tedy Polestar 5. S teoretickým výkonem až 1 272 koní a zrychlením z klidu na stovku kolem dvou sekund by se každopádně mohl směle postavit po bok vedle nejrychlejších aut kalibru Tesly Model S Plaid. Jeho použití bude každopádně nejspíš podmíněno dokončením nové 800V architektury, kterou společně vyvíjejí Polestar, Volvo a Lotus. Pokud jsou úvahy správné, můžeme se těšit na 103kWh baterii s nabíjením na 80 % za 20 minut a také komunikaci V2X.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
No jsem rád, že už BEV mám. Vyzkouším si ho, pojezdím si, nabíjím vesměs zadarmo a už vím, že se vrátím k některému ze spalováků a počkám si, jak se to celý vyvine..hlavně ta cena elektřiny. Nerad bych z ČR prchal do Rakouska před Putinem v Tesle3...
Filip Es
Filip Es
Já se netěším až to začnou tlačit i do uzitkacu jako jediné alternativy. Máme dodávku od Peugota na firmě a po městě a okolí je to skvělé, ale na dálkové trasy je to zoufalství. Když na to teď v zimě šlápnu na dálnici tak po velmi malé chvili mi to omezí rychlost na 110 a po 50i minutách jízdy mě začne strašit malý dojezd. Flexibilita 2.0 TDI je v dálničním provozu u uzitkacu stále nepřekonana. Jako servis skončíme s Moravou a některými odlehlymi regiony v Čechách. Snad do toho roku 2035 prijdou s něčím revolučním, třeba jednorázovou baterkou na 500.km kterou vyměním za 5 minut na kterékoliv pumpě.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze