Audi pokračuje ve své velké elektrické ofenzivě a na zbrusu nové platformě PPE uvádí svůj prémiový liftback A6 Sportback e-tron a také svoje vůbec první elektrické kombi A6 Avant e-tron. Novinky mají elegantní design, špičkovou aerodynamiku, dojezd až 750 kilometrů a jsou nabušené tím nejlepším, co Audi dnes umí.
Audi A6 Sportback e-tron quattro
Rozměry | 4 928 × 1 923 × 1 487 mm, 2 360 kg |
---|---|
Výkon | 315 kW |
Baterie | 100 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 716 km (WLTP) |
Audi dále rozšiřuje svoji řadu elektromobilů, která aktuálně čítá Q4 e-tron, Q6 e-tron, Q8 e-tron a e-tron GT o další model. A6 e-tron v obou karosářských verzích je zároveň velmi očekávaný, protože Audi nás navnadilo svými povedenými koncepty, přičemž slibovalo, že reálný model jim bude velmi blízko. A je tomu skutečně tak.
Audi A6 e-tron – představení
Špičková aerodynamika, virtuální zrcátka i OLED světla
Audi A6 e-tron bude nejdelším elektrickým Audi a například ve verzi Avant verzi s délkou 4 928 milimetrů o malý kousek překonává i vlajkové elektrické SUV Q8 e-tron. Audi zachovalo elegantní a zároveň svalnaté proporce konceptů, typická single frame maska je decentnější než u Q6 e-tron, zboku zaujmou nové zapuštěné kliky a také virtuální zpětná zrcátka.
Audi kladlo extrémní důraz na aerodynamiku a díky uhlazeným tvarům a propracovaným řešením se mu povedlo dosáhnout špičkového součinitele odporu vzduchu Cx 0,21 u Sportbacku a 0,24 u Avantu. To je vůbec nejlepší hodnota mezi všemi auty z koncernu Volkswagen a v Ingolstadtu jsou na výsledek náležitě pyšní.
Přední straně dominují opět rozdělená světla, kdy ta hlavní, pochopitelně maticová, jsou mírně maskována, zatímco úzké denní LED svítilny nad nimi mají dohromady 122 elementů, které si lze přes Audi MMI nebo aplikaci myAudi nakonfigurovat podle sebe a zvolit si jeden z 8 designů s tím, že další bude možné koupit a stáhnout později.
Audi zádě svých aut prostě umí a dokazuje to i s A6 e-tron, které zezadu vypadá reprezentativně, přitom dynamicky i elegantně. A už teď se těšíme na RS verze, protože potenciál design přiostřit tu je velký. A příchod ostrých derivátů RS je potvrzen.
Audi se na zádi, stejně jako u Q6 e-tron, také chlubí inovativními OLED 2.0 světly, která Audi ale ještě obohatilo o více segmentů. Zadní světla totiž tvoří celkem deset OLED panelů s celkem 450 elementy s krásnými animacemi, které si můžete nejen nakonfigurovat podle svého, ale zároveň se na nich díky mnoha senzorům i Car2X komunikaci zobrazují například výstražné animace pro auta, či kola jedoucí za vámi v případě nouzových událostí nebo třeba když vystupujete. Jako první Audi přináší i v Evropě svítící zadní logo čtyř kruhů. A když už jsme u světýlek, přináší Audi velmi šikovnou vychytávku – promítá na chodník světelný piktogram v místě, kde se nachází senzor pro otevírání kufru nohou. Konečně je konec náhodnému kopání všude možně!
Audi přináší také druhou generaci svých virtuálních zpětných zrcátek, která jsme mohli poprvé vidět u původního modelu e-tron, nyní Q8 e-tron. Nově jsou ještě menší a elektricky sklopitelná. V interiéru jsou pak OLED obrazovky umístěny na základě zpětné vazby uživatelů e-tronů výše, aby byly lépe umístěny v zorném poli řidiče. Pro staromilce máme ale dobrou zprávu – virtuální zpětná zrcátka jsou stále příplatkovou výbavou a A6 e-tron tak bude k dostání i s obyčejnými zrcátky.
A6 e-tron bude ve standardu na 19palcových kolech, maximem pak budou dvacetjedničky. Hned na startu prodeje bude k dispozici standardní i S-line provedení a osm barev, z nichž odstíny Daytona Grey a Siam Beige jsou rezervovány pouze pro S-line a výkonnější S modely.
Špičková PPE platforma opět na scéně
Dvojice novinek Audi A6 e-tron je postavena na zbrusu nové platformě PPE (Premium Platform Electric), kterou Audi vyvinulo společně s Porsche a stojí na ní také nedávno představené modely Audi Q6 e-tron nebo Porsche Macan. Nová platforma se vyznačuje vysokou efektivitou, zároveň vysokým výkonem, 800V architekturou a velmi rychlým nabíjením. My jsme Q6 e-tron již projeli a tak víme, že PPE platforma je skutečně výborná a Audi s ní předbíhá své konkurenty, kteří svoje 800V platformy teprve připravují. Platforma nové generace čerpá z mnoha zkušeností, které automobilky získaly z předchozí platformy J1, na které stojí jak populární Taycan, tak sesterské Audi e-tron GT.
Zadní motor je synchronní, přední asynchronní, oba s vlásenkovým vinutím a inovativním přímým olejovým chlazením. Naopak Audi u A6 e-tron bohužel nepoužilo řiditelnou zadní nápravu, přestože ji platforma PPE umí. Při startu prodeje v září budou k dispozici zatím tři verze pro každou karosářskou variantu, konkrétně jedna „zadokolka“, základní quattro a poté výkonnější verze S6 e-tron. Víme rovněž, že dorazí velmi ostrá provedení RS. Parametry startovních motorizací si můžete porovnat v tabulce níže.
Audi A6 Sportback e-tron
Verze | A6 Sportback e-tron performance | A6 Sportback e-tron quattro | S6 Sportback e-tron |
---|---|---|---|
Výkon (kW) | 270 | 315 | 405 |
Pohon | zadní | 4×4 | 4×4 |
Maximální rychlost (km/h) | 210 km/h | 210 km/h | 240 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 5,4 s | 4,5 s | 3,9 s |
Dojezd WLTP | 750 km | ? km | 670 km |
Cena | cca 1,9 milionu Kč | zatím neznámá | cca 2,5 milionu Kč |
Audi A6 Avant e-tron
Verze | A6 Avant e-tron performance | A6 Avant e-tron quattro | S6 Avant e-tron |
---|---|---|---|
Výkon (kW) | 270 | 315 | 405 |
Pohon | zadní | 4×4 | 4×4 |
Maximální rychlost (km/h) | 210 km/h | 210 km/h | 240 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 5,4 s | 4,5 s | 3,9 s |
Dojezd WLTP | 720 km | ? km | 640 km |
Cena | cca 2 miliony Kč | zatím neznámá | cca 2,55 milionu Kč |
Výše uvedené ceny jsou přepočty z německých cen v eurech. Nicméně bývá zvykem, že české ceny jsou kvůli lepší standardní výbavě mírně vyšší. Audi prozradilo také několik informací o ještě levnější variantě, která dorazí s 83kWh baterií a zadním i quattro pohonem. Základní verze by měla startovat na ceně v přepočtu 1,6 milionu Kč.
Nabije přes 300 km za 10 minut
Srdcem platformy je Li-Ion baterie o kapacitě 100 kWh (94,9 kWh využitelných) s tím, že v příštím roce se na trh dostane i verze s menší, 83kWh baterií pro ty, kteří nepotřebují tak dlouhý dojezd. Velká baterie se skládá z 12 modulů, které se dají individuálně vyměňovat, což výrazně snižuje náklady na opravu. Každý modul pak obsahuje 15 prismatických článků od čínského výrobce CATL, přičemž chemie je standardní NCM, tedy nikl-kobalt-mangan s výrazně menším podílem kobaltu. Celá baterie váží 570 kilogramů a má nový kryt z uhlíkových kompozitů.
Platforma PPE je pochopitelně 800V, přesněji tedy 700V, protože zhruba tolik má plně nabitá baterie, přičemž vybitá dává kolem 600V. Maximální nabíjecí výkon činí 270 kW, nicméně z praktických testů Q6 e-tron víme, že není problém se dostat i na více než 280 kW. Nabíjecí čas z 10 na 80 % činí jen 21 minut, což je při takto velké kapacitě baterie špičková hodnota. V překladu to znamená, že A6 e-tron Sportback e-tron dokáže nabít 310 kilometrů dojezdu za 10 minut.
Velkou konkurenční výhodou jsou pak opět nabíjecí porty z obou stran, což je v praxi pohodlná a využívaná vychytávka. Zleva je pro AC i DC nabíjení, zprava pak jen pro AC nabíjení. Příjemný je také elektrický pohon nabíjecích dvířek, která lze otevřít dotykem i z infotainmentu. A po ukončení nabíjení se sama zavřou.
Pohled pod pokličku - PPE platforma u nového Audi Q6 e-tron
Palubní nabíječka má standardně výkon 11 kW, později bude k dispozici i silnější 22kW. Samozřejmostí je automatický aktivní předehřev baterie před ultrarychlým nabíjením, stejně tak si auto umí vyhřát baterii při zapnutí předehřevu interiéru.
Audi se zaměřilo také na efektivní odvod tepla tak, aby výkon vozidla nebyl ovlivněn, i když budete baterii zatěžovat po dlouhou dobu velmi sportovní jízdou, při které se zahřívá, například na okruhu. Zcela nové a přepracované je tepelné čerpadlo, které při teplotách mezi -10 a +20 stupni Celsia přidává více než 30 kilometrů WLTP dojezdu. Tepelné čerpadlo dokáže také odvádět a využít přebytečné teplo z motorů i výkonové elektroniky nebo baterie a využít ho jak na vyhřívání baterie, tak pro výhřev interiéru.
Prémiový interiér s novou skleněnou střechou
Audi s příchodem platformy PPE a hardwarové architektury E3 udělalo obrovský skok v interiéru a infotainmentu. Stejně jako v Q6 e-tron, i zde máme nový styl interiéru, který záměrně pasažéry obepíná tak, aby se cítili jako v příjemném „kokonu“. Audi opět používá měkké plochy nejblíže pasažérům, čemuž říká soft wrap.
K dispozici jsou tři typy sedadel, přičemž vyšší typy nabídnou i odvětrávání a masáž. Novinkou v rámci prémiového audiosystému Bang & Olufsen s výkonem 830 wattů jsou reproduktory i v hlavových opěrkách. Interiér můžete mít v textilní i kožené variantě, případně variantě zcela bez kůže, bez které se obejde i volant.
Novinkou je velká prosklená střecha s elektronickým zatmavováním se čtyřmi různými nastaveními. Audi se také chlubí velkým množstvím odkládacích prostor a vysokou praktičností. Z prémiových funkcí nechybí například soft close u dveří a další výbava, na kterou jsou zákazníci v prémiovém E-segmentu zvyklí.
Přední kufr stačí „pohladit“
Zadní kufr v případě modelu A6 Avant e-tron nabízí objem 502 litrů a po sklopení zadních sedadel až 1422 litrů. K tomu se ještě přidává přední kufr s objemem 27 litrů, který zaujme také inovativním způsobem otevírání. Stačí pohladit prostor mezi logem Audi a kapotou na přídi a kufr se otevře. A6 e-tron pochopitelně má i tažné zařízení, přičemž dokáže táhnout brzděný přívěs až o hmotnosti 2,1 tuny.
Nový infotainment na Googlu
Zatímco dřívější Audi byla známá zakomponováním displejů do přístrojové desky, zde již máme zcela nový koncept zvaný Digital Stage, který představuje velká zakřivená plocha se dvěma OLED displeji. Před řidičem je 11,9" Virtual Cockpit, hlavní displej pak má úhlopříčku 14,5" a je natočen směrem k řidiči. Novinkou je také příplatkový displej pro spolujezdce s úhlopříčkou 10,9 palce a aktivním stíněním při jízdě pro řidiče. Jakmile se auto rozjede, řidič na spolujezdcův displej nevidí a ten si může pouštět videa, hrát hry a mnoho dalšího.
Celý systém Audi MMI je nově postaven na Google Android Automotive, díky nové architektuře E3 s pěti výkonnými počítači přináší Audi také over-the-air aktualizace až na úroveň řídicích jednotek. Nechybí zde ani obchod s aplikacemi a hrami, případně možnost dokupovat si nové funkce.
Jede na Googlu a má tři displeje. Co umí nové Audi MMI v Audi Q6 e-tron?
Před řidičem je samozřejmě také velký head-up displej o úhlopříčce 88 palců ve virtuální vzdálenosti 10 metrů před autem, který podporuje novou generaci rozšířené reality. Je výrazně jasnější a také srozumitelnější než v případě Q4 e-tron. A mimochodem, na head-up displeji můžete nově hrát i hry! Pochopitelně ale jen při zastavení. Zároveň celkovému zážitku pomáhá LED proužek táhnoucí se od dveří ke dveřím a který animacemi díky 84 LED doplňuje navigační příkazy, indikuje zapnutí blinkrů nebo varuje při autu v mrtvém úhlu.
Zcela nový je Audi Assistant, který rozumí téměř 1 000 hlasovým příkazům, dokáže plynule komunikovat a reagovat, a to i v češtině a dalších 22 jazycích. Zároveň systém proaktivně nabízí, co by se mohlo hodit řidiči udělat nebo aktivovat. Audi také do systému integrovalo umělou inteligenci ChatGPT. Mezi příjemné novinky patří možnost promítat Apple CarPlay a Android Auto i na Virtual Cockpit.
Zatímco dříve bylo možné přes mobilní telefon a NFC odemykat Audi jen telefonem s Androidem, nově jsme se dočkali zcela nové funkce digitálního klíče, který využívá standardní funkce iOS a Androidu. Telefon tedy stačí mít v kapse a auto se vám odemkne a lze jej nastartovat, případně stačí pouze Apple Watch.
U zákazníků do konce roku
Nové Audi A6 e-tron posouvá elektromobilitu na další úroveň a Audi skutečně přináší špičkový elektromobil. Skvěle vypadá, má dlouhý dojezd 750 kilometrů, rychlé nabíjení výkonem více než 270 kW, nejmodernější techniku v čele s infotainmentem na Googlu, virtuálními zrcátky, nebo OLED světly a nechybí ani praktičnost a luxusní interiér.
Nové A6 Sportback e-tron a A6 Avant e-tron si budete moci objednat od září, k prvním zákazníkům se pak dostanou na sklonku letošního roku. Stejně jako Q6 e-tron se i A6 e-tron bude vyrábět v domovském závodě v Ingolstadtu.
Základní verze s velkou baterií vyjde při přepočtu z německých cen na 1,9 milionu Kč, verze S6 e-tron pak zhruba na 2,5 milionu Kč. Levnější provedení s menší baterií by se pak mělo vejít pod 1,7 milionu Kč. Oficiální české ceny budou dostupné za několik týdnů.
A rekl bych, ze Audi přebírá otěže. Tesla nemá penize na pořádný vyvoj a jako mala automobilka je na pokraji krachu stejne jako dalsi male automobilky, pokud se nespoji...prisiti leta budou proverovaci.
Technika prumerna a ceny silne sebevedome. A kdyz uz nahodou lehce nadprumerna technika tak absolutne mimo cena.
To uz si radeji prectu clanek o nejakem Korejci nez procitat tyhle dlouhatanske vycty designovych detailu, ktere uz jen preskakuji abych nekde v textu nasel nesmyslnou cenu a jako hm 🤷♂️
Uvidíme jak se A6 budou prodávat, kolik dají slevu nebo jak půjdou ceny v Německu.
Moje taktika je domluvit se že si přímo dopředu řeknu co chci, oni si ho vezmou jako jedno z povinných a spokojený budem oba, nebo skladovky před koncem kvartálu.
Ale proč si teď něco kupovat, když za dva roky budou solid baterky?