Audi A6 e-tron je oficiálně na světě. Jako Sportback i jako kombík Avant

26
Audi A6 e-tron je oficiálně na světě. Jako Sportback i jako kombík Avant
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Novinky nabízí velmi dlouhý dojezd až 750 km a pohon zadních nebo všech kol quattro
  • Díky nové 800V platformě PPE nabízí nabíjení rychlostí až 270 kW
  • Audi opět použilo virtuální zpětná zrcátka
  • Na palubě je opět nový infotainment postavený na Android Automotive
  • Objednávky se otevírají od září, u zákazníků bude do konce roku

Audi pokračuje ve své velké elektrické ofenzivě a na zbrusu nové platformě PPE uvádí svůj prémiový liftback A6 Sportback e-tron a také svoje vůbec první elektrické kombi A6 Avant e-tron. Novinky mají elegantní design, špičkovou aerodynamiku, dojezd až 750 kilometrů a jsou nabušené tím nejlepším, co Audi dnes umí.

Audi A6 Sportback e-tron quattro

Rozměry4 928 × 1 923 × 1 487 mm, 2 360 kg
Výkon315 kW
Baterie100 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd716 km (WLTP)

Audi dále rozšiřuje svoji řadu elektromobilů, která aktuálně čítá Q4 e-tron, Q6 e-tron, Q8 e-tron a e-tron GT o další model. A6 e-tron v obou karosářských verzích je zároveň velmi očekávaný, protože Audi nás navnadilo svými povedenými koncepty, přičemž slibovalo, že reálný model jim bude velmi blízko. A je tomu skutečně tak.

Audi A6 e-tron – představení

Špičková aerodynamika, virtuální zrcátka i OLED světla

Audi A6 e-tron bude nejdelším elektrickým Audi a například ve verzi Avant verzi s délkou 4 928 milimetrů o malý kousek překonává i vlajkové elektrické SUV Q8 e-tron. Audi zachovalo elegantní a zároveň svalnaté proporce konceptů, typická single frame maska je decentnější než u Q6 e-tron, zboku zaujmou nové zapuštěné kliky a také virtuální zpětná zrcátka.

Audi kladlo extrémní důraz na aerodynamiku a díky uhlazeným tvarům a propracovaným řešením se mu povedlo dosáhnout špičkového součinitele odporu vzduchu Cx 0,21 u Sportbacku a 0,24 u Avantu. To je vůbec nejlepší hodnota mezi všemi auty z koncernu Volkswagen a v Ingolstadtu jsou na výsledek náležitě pyšní.

Přední straně dominují opět rozdělená světla, kdy ta hlavní, pochopitelně maticová, jsou mírně maskována, zatímco úzké denní LED svítilny nad nimi mají dohromady 122 elementů, které si lze přes Audi MMI nebo aplikaci myAudi nakonfigurovat podle sebe a zvolit si jeden z 8 designů s tím, že další bude možné koupit a stáhnout později.

Audi A6 Avant e-tron

Audi zádě svých aut prostě umí a dokazuje to i s A6 e-tron, které zezadu vypadá reprezentativně, přitom dynamicky i elegantně. A už teď se těšíme na RS verze, protože potenciál design přiostřit tu je velký. A příchod ostrých derivátů RS je potvrzen.

Audi se na zádi, stejně jako u Q6 e-tron, také chlubí inovativními OLED 2.0 světly, která Audi ale ještě obohatilo o více segmentů. Zadní světla totiž tvoří celkem deset OLED panelů s celkem 450 elementy s krásnými animacemi, které si můžete nejen nakonfigurovat podle svého, ale zároveň se na nich díky mnoha senzorům i Car2X komunikaci zobrazují například výstražné animace pro auta, či kola jedoucí za vámi v případě nouzových událostí nebo třeba když vystupujete. Jako první Audi přináší i v Evropě svítící zadní logo čtyř kruhů. A když už jsme u světýlek, přináší Audi velmi šikovnou vychytávku – promítá na chodník světelný piktogram v místě, kde se nachází senzor pro otevírání kufru nohou. Konečně je konec náhodnému kopání všude možně!

Ostřejší verze S6 Sportback e-tron

Audi přináší také druhou generaci svých virtuálních zpětných zrcátek, která jsme mohli poprvé vidět u původního modelu e-tron, nyní Q8 e-tron. Nově jsou ještě menší a elektricky sklopitelná. V interiéru jsou pak OLED obrazovky umístěny na základě zpětné vazby uživatelů e-tronů výše, aby byly lépe umístěny v zorném poli řidiče. Pro staromilce máme ale dobrou zprávu – virtuální zpětná zrcátka jsou stále příplatkovou výbavou a A6 e-tron tak bude k dostání i s obyčejnými zrcátky.

Ostřejší verze S6 Avant e-tron

A6 e-tron bude ve standardu na 19palcových kolech, maximem pak budou dvacetjedničky. Hned na startu prodeje bude k dispozici standardní i S-line provedení a osm barev, z nichž odstíny Daytona Grey a Siam Beige jsou rezervovány pouze pro S-line a výkonnější S modely.

Audi A6 Sportback e-tron

Špičková PPE platforma opět na scéně

Dvojice novinek Audi A6 e-tron je postavena na zbrusu nové platformě PPE (Premium Platform Electric), kterou Audi vyvinulo společně s Porsche a stojí na ní také nedávno představené modely Audi Q6 e-tron nebo Porsche Macan. Nová platforma se vyznačuje vysokou efektivitou, zároveň vysokým výkonem, 800V architekturou a velmi rychlým nabíjením. My jsme Q6 e-tron již projeli a tak víme, že PPE platforma je skutečně výborná a Audi s ní předbíhá své konkurenty, kteří svoje 800V platformy teprve připravují. Platforma nové generace čerpá z mnoha zkušeností, které automobilky získaly z předchozí platformy J1, na které stojí jak populární Taycan, tak sesterské Audi e-tron GT.

Audi A6 Sportback e-tron

Zadní motor je synchronní, přední asynchronní, oba s vlásenkovým vinutím a inovativním přímým olejovým chlazením. Naopak Audi u A6 e-tron bohužel nepoužilo řiditelnou zadní nápravu, přestože ji platforma PPE umí. Při startu prodeje v září budou k dispozici zatím tři verze pro každou karosářskou variantu, konkrétně jedna „zadokolka“, základní quattro a poté výkonnější verze S6 e-tron. Víme rovněž, že dorazí velmi ostrá provedení RS. Parametry startovních motorizací si můžete porovnat v tabulce níže.

Audi A6 Sportback e-tron

Verze A6 Sportback e-tron performance A6 Sportback e-tron quattro S6 Sportback e-tron
Výkon (kW) 270 315 405
Pohon zadní 4×4 4×4
Maximální rychlost (km/h) 210 km/h 210 km/h 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h (s) 5,4 s 4,5 s 3,9 s
Dojezd WLTP 750 km ? km 670 km
Cena cca 1,9 milionu Kč zatím neznámá cca 2,5 milionu Kč

Audi A6 Avant e-tron

Verze A6 Avant e-tron performance A6 Avant e-tron quattro S6 Avant e-tron
Výkon (kW) 270 315 405
Pohon zadní 4×4 4×4
Maximální rychlost (km/h) 210 km/h 210 km/h 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h (s) 5,4 s 4,5 s 3,9 s
Dojezd WLTP 720 km ? km 640 km
Cena cca 2 miliony Kč zatím neznámá cca 2,55 milionu Kč

Výše uvedené ceny jsou přepočty z německých cen v eurech. Nicméně bývá zvykem, že české ceny jsou kvůli lepší standardní výbavě mírně vyšší. Audi prozradilo také několik informací o ještě levnější variantě, která dorazí s 83kWh baterií a zadním i quattro pohonem. Základní verze by měla startovat na ceně v přepočtu 1,6 milionu Kč.

Nabije přes 300 km za 10 minut

Srdcem platformy je Li-Ion baterie o kapacitě 100 kWh (94,9 kWh využitelných) s tím, že v příštím roce se na trh dostane i verze s menší, 83kWh baterií pro ty, kteří nepotřebují tak dlouhý dojezd. Velká baterie se skládá z 12 modulů, které se dají individuálně vyměňovat, což výrazně snižuje náklady na opravu. Každý modul pak obsahuje 15 prismatických článků od čínského výrobce CATL, přičemž chemie je standardní NCM, tedy nikl-kobalt-mangan s výrazně menším podílem kobaltu. Celá baterie váží 570 kilogramů a má nový kryt z uhlíkových kompozitů.

Audi A6 Sportback e-tron

Platforma PPE je pochopitelně 800V, přesněji tedy 700V, protože zhruba tolik má plně nabitá baterie, přičemž vybitá dává kolem 600V. Maximální nabíjecí výkon činí 270 kW, nicméně z praktických testů Q6 e-tron víme, že není problém se dostat i na více než 280 kW. Nabíjecí čas z 10 na 80 % činí jen 21 minut, což je při takto velké kapacitě baterie špičková hodnota. V překladu to znamená, že A6 e-tron Sportback e-tron dokáže nabít 310 kilometrů dojezdu za 10 minut.

Audi A6 Sportback e-tron
Nabíjecí křivka

Velkou konkurenční výhodou jsou pak opět nabíjecí porty z obou stran, což je v praxi pohodlná a využívaná vychytávka. Zleva je pro AC i DC nabíjení, zprava pak jen pro AC nabíjení. Příjemný je také elektrický pohon nabíjecích dvířek, která lze otevřít dotykem i z infotainmentu. A po ukončení nabíjení se sama zavřou. 

Pohled pod pokličku - PPE platforma u nového Audi Q6 e-tron

Palubní nabíječka má standardně výkon 11 kW, později bude k dispozici i silnější 22kW. Samozřejmostí je automatický aktivní předehřev baterie před ultrarychlým nabíjením, stejně tak si auto umí vyhřát baterii při zapnutí předehřevu interiéru.

Audi se zaměřilo také na efektivní odvod tepla tak, aby výkon vozidla nebyl ovlivněn, i když budete baterii zatěžovat po dlouhou dobu velmi sportovní jízdou, při které se zahřívá, například na okruhu. Zcela nové a přepracované je tepelné čerpadlo, které při teplotách mezi -10 a +20 stupni Celsia přidává více než 30 kilometrů WLTP dojezdu. Tepelné čerpadlo dokáže také odvádět a využít přebytečné teplo z motorů i výkonové elektroniky nebo baterie a využít ho jak na vyhřívání baterie, tak pro výhřev interiéru.

Prémiový interiér s novou skleněnou střechou

Audi s příchodem platformy PPE a hardwarové architektury E3 udělalo obrovský skok v interiéru a infotainmentu. Stejně jako v Q6 e-tron, i zde máme nový styl interiéru, který záměrně pasažéry obepíná tak, aby se cítili jako v příjemném „kokonu“. Audi opět používá měkké plochy nejblíže pasažérům, čemuž říká soft wrap.

K dispozici jsou tři typy sedadel, přičemž vyšší typy nabídnou i odvětrávání a masáž. Novinkou v rámci prémiového audiosystému Bang & Olufsen s výkonem 830 wattů jsou reproduktory i v hlavových opěrkách. Interiér můžete mít v textilní i kožené variantě, případně variantě zcela bez kůže, bez které se obejde i volant.

Novinkou je velká prosklená střecha s elektronickým zatmavováním se čtyřmi různými nastaveními. Audi se také chlubí velkým množstvím odkládacích prostor a vysokou praktičností. Z prémiových funkcí nechybí například soft close u dveří a další výbava, na kterou jsou zákazníci v prémiovém E-segmentu zvyklí.

Audi A6 Sportback e-tron

Přední kufr stačí „pohladit“

Zadní kufr v případě modelu A6 Avant e-tron nabízí objem 502 litrů a po sklopení zadních sedadel až 1422 litrů. K tomu se ještě přidává přední kufr s objemem 27 litrů, který zaujme také inovativním způsobem otevírání. Stačí pohladit prostor mezi logem Audi a kapotou na přídi a kufr se otevře. A6 e-tron pochopitelně má i tažné zařízení, přičemž dokáže táhnout brzděný přívěs až o hmotnosti 2,1 tuny.

Kufry Sportbacku a Avantu a rovněž přední kufr

Nový infotainment na Googlu

Zatímco dřívější Audi byla známá zakomponováním displejů do přístrojové desky, zde již máme zcela nový koncept zvaný Digital Stage, který představuje velká zakřivená plocha se dvěma OLED displeji. Před řidičem je 11,9" Virtual Cockpit, hlavní displej pak má úhlopříčku 14,5" a je natočen směrem k řidiči. Novinkou je také příplatkový displej pro spolujezdce s úhlopříčkou 10,9 palce a aktivním stíněním při jízdě pro řidiče. Jakmile se auto rozjede, řidič na spolujezdcův displej nevidí a ten si může pouštět videa, hrát hry a mnoho dalšího.

Audi A6 Sportback e-tron

Celý systém Audi MMI je nově postaven na Google Android Automotive, díky nové architektuře E3 s pěti výkonnými počítači přináší Audi také over-the-air aktualizace až na úroveň řídicích jednotek. Nechybí zde ani obchod s aplikacemi a hrami, případně možnost dokupovat si nové funkce.

Jede na Googlu a má tři displeje. Co umí nové Audi MMI v Audi Q6 e-tron?

Před řidičem je samozřejmě také velký head-up displej o úhlopříčce 88 palců ve virtuální vzdálenosti 10 metrů před autem, který podporuje novou generaci rozšířené reality. Je výrazně jasnější a také srozumitelnější než v případě Q4 e-tron. A mimochodem, na head-up displeji můžete nově hrát i hry! Pochopitelně ale jen při zastavení. Zároveň celkovému zážitku pomáhá LED proužek táhnoucí se od dveří ke dveřím a který animacemi díky 84 LED doplňuje navigační příkazy, indikuje zapnutí blinkrů nebo varuje při autu v mrtvém úhlu.

Audi A6 Sportback e-tron

Zcela nový je Audi Assistant, který rozumí téměř 1 000 hlasovým příkazům, dokáže plynule komunikovat a reagovat, a to i v češtině a dalších 22 jazycích. Zároveň systém proaktivně nabízí, co by se mohlo hodit řidiči udělat nebo aktivovat. Audi také do systému integrovalo umělou inteligenci ChatGPT. Mezi příjemné novinky patří možnost promítat Apple CarPlay a Android Auto i na Virtual Cockpit.

Zatímco dříve bylo možné přes mobilní telefon a NFC odemykat Audi jen telefonem s Androidem, nově jsme se dočkali zcela nové funkce digitálního klíče, který využívá standardní funkce iOS a Androidu. Telefon tedy stačí mít v kapse a auto se vám odemkne a lze jej nastartovat, případně stačí pouze Apple Watch.

U zákazníků do konce roku

Nové Audi A6 e-tron posouvá elektromobilitu na další úroveň a Audi skutečně přináší špičkový elektromobil. Skvěle vypadá, má dlouhý dojezd 750 kilometrů, rychlé nabíjení výkonem více než 270 kW, nejmodernější techniku v čele s infotainmentem na Googlu, virtuálními zrcátky, nebo OLED světly a nechybí ani praktičnost a luxusní interiér.

Audi A6 Avant e-tron

Nové A6 Sportback e-tron a A6 Avant e-tron si budete moci objednat od září, k prvním zákazníkům se pak dostanou na sklonku letošního roku. Stejně jako Q6 e-tron se i A6 e-tron bude vyrábět v domovském závodě v Ingolstadtu.

Základní verze s velkou baterií vyjde při přepočtu z německých cen na 1,9 milionu Kč, verze S6 e-tron pak zhruba na 2,5 milionu Kč. Levnější provedení s menší baterií by se pak mělo vejít pod 1,7 milionu Kč. Oficiální české ceny budou dostupné za několik týdnů.

Diskuze ke článku
Roman Mazálek
Roman Mazálek
Ja tu logiku audiny proste nechapu. Jasne vypada skvele, urcite verim ze bude jezdit senzacne apod. ale nalejme si cisteho vina - audina EV az na prvniho e-trona uplne moc neprodala. Proste Q4 je pri nejlepsim nalestena bida, Q8 je tak draha, ze kupni potencial je minimalni a navic teda technicky je to porad puvodni e-tron 5 let stary, GT je limitka pro par vyvolenych a nove predstavena Q6 ma sice fancy hromadu vychytavek, ale je to v podstate premiovejsi tesla Y ktera je na konci zivotniho cyklu. proste ruku na srdce, to ze se jim ty jejich EV auta moc neprodavaji ma asi nejaky duvod a vetsinou je to proto ze za stejny penize dostanete naprosto vychytany spalovak a nebo EV od jine znacky. prima konkurence napriklad v podobe BMW ma vetsi vyber a ceny uplne jinde. jasne uz vidim argument - predelany spalovak, ale to koncoveho uzivatele vlastne nezajima, tam jde o pouzitelnost. Vzdyt presne na tutu strategii dojel MB - to talne mimo predrazena auta, ktere si svoji cenu proste neobhaji. Na A6 jsem se tesil uz 2 roky zpatky. dokonce jsem o ni uvazoval. rikal jsem si ze treba rozumna vybava bude do tech 2m, coz je i tak dost, ale tady to zacina! vzdyt to neni porsche proboha. nevim no, vypada to pekne, ale cenove se koncern uplne zblaznil, tak at se nedivi ze je prevalcuje bud BMW nebo kazda mensi firmicka z ciny.
Dini Dini
Dini Dini
Parádní auta. Věřím, že se to bude prodavat a myslim si, ze v horizontu deseti let si Audi diky tomu udela naskok pred BMW, ktery dnes rejzuje na predelanych spalovacích. Ze BEV tuhle valku vyhrajou je asi jasny kazdymu, jen ne letos a mozna ani v teto dekádě.

A rekl bych, ze Audi přebírá otěže. Tesla nemá penize na pořádný vyvoj a jako mala automobilka je na pokraji krachu stejne jako dalsi male automobilky, pokud se nespoji...prisiti leta budou proverovaci.
Martin Lacina
Martin Lacina
Ja si nejak nemuzu pomoci, ale me ty VW koncernova auta pripadaji furt uplne mimo.
Technika prumerna a ceny silne sebevedome. A kdyz uz nahodou lehce nadprumerna technika tak absolutne mimo cena.
To uz si radeji prectu clanek o nejakem Korejci nez procitat tyhle dlouhatanske vycty designovych detailu, ktere uz jen preskakuji abych nekde v textu nasel nesmyslnou cenu a jako hm 🤷‍♂️
Ladislav Hadrava
Ladislav Hadrava
Slevy na Q6 nejsou, protože je to novinka, Q4 sportback jde dostat na stejnou cenu jako Enyaq, Q8 je kolos to jsem se ani neptal.

Uvidíme jak se A6 budou prodávat, kolik dají slevu nebo jak půjdou ceny v Německu.

Moje taktika je domluvit se že si přímo dopředu řeknu co chci, oni si ho vezmou jako jedno z povinných a spokojený budem oba, nebo skladovky před koncem kvartálu.

Ale proč si teď něco kupovat, když za dva roky budou solid baterky?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze