Je lepší Audi A6 Sportback e-tron, nebo Mercedes-Benz EQE?
test

Je lepší Audi A6 Sportback e-tron, nebo Mercedes-Benz EQE?

Srovnávací test
1

Svět luxusních manažerských vozů na elektřinu je stále větší a nyní vám přinášíme porovnání dvou prémiovek, přičemž obě pochází z Německa. Tou první je několik let prodávaný Mercedes-Benz EQE, který ale celkem nedávno dostal modernizovanou techniku. Bude ale stačit na Audi A6 Sportback e-tron?

Dnes si porovnáme elektromobily dvou odvěkých německých rivalů. Tyto dvě prémiovky jsou minimálně na papíře velmi podobné. Ale jak je to v praxi? Dnešní srovnávací test je přitom prvním ze dvou německých duelů, ve kterých nové Audi A6 Sportback e-tron v pozici vyzyvatele postavíme nejen proti Mercedesu EQE, ale v druhém vydání přineseme srovnání s konkurenčním BMW i5.

Prémiový duel: Je lepší Audi A6 e-tron, nebo Mercedes EQE?


Design a interiér

A začít nemůžeme u ničeho jiného než u designu. Každé auto si jde vlastní cestou, ale obě vypadají jinak, než na co jsme byli od obou automobilek dříve zvyklí. Bezmála pět metrů dlouhé Audi A6 e-tron postavené na zbrusu nové 800V platformě PPE se pyšní ultra-štíhlými světly, jejichž design si skrze aplikaci nebo infotainment můžete měnit, novým pojetím své single-frame masky nebo zadními OLED světly. Silueta je velmi elegantní a obzvláště v S-line paketu to autu hodně sluší, což ostatně můžete posoudit z přiložené fotogalerie.

To konkurenční Mercedes designem nových elektromobilů řady EQ postavených na platformě EVA zbořil zažité pořádky v tom, jak mají prémiové sedany značky vypadat, neboť EQE se od klasického „éčka“ dost liší. Zcela jiná příď, kapkovitý tvar, ultradlouhý rozvor přes tři metry a krátké převisy – to vše je něco nového a Mercedesu patří velké uznání za odvahu. Bezmála pětimetrový Mercedes vypadá futuristicky, zároveň luxusně a neotřele. Co říkáte vy? Které auto se vám líbí více? Dejte nám vědět v komentářích. A protože za design body nerozdělujeme, pojďme na první disciplínu, za kterou to udělat můžeme, a to je interiér, zejména jeho zpracování a prostornost.

I když je Audi A6 e-tron novější a do testu přijelo bohatě vybavené, i tak se v oblasti zpracování kabiny a luxusu nemohlo rovnat s tři roky prodávaným Mercedesem EQE. Nepomohlo mu ani to, že Audi zde představilo nový koncept kabiny Digital Stage. To v kabině Mercedesu panovala naprosto luxusní atmosféra, světlé kožené čalounění a obložení palubní desky ještě více podtrhlo přednosti vozu a zkrátka v tomto ohledu Mercedes Audi převálcoval. Audi totiž nabídlo nudu, tmavé a někdy dost nekvalitní materiály, celkově bylo po usednutí na palubu A6 e-tron znát, že tady sázka na futurismus a hromadu lesklých černých ploch úplně nevyšla. Obě auta pak měla ve výbavě masážní sedačky, které byly kompletně elektricky ovládané, vyhřívané a odvětrávané.

Mercedes u EQE nabízí hodně výrazné a bohatě nastavitelné ambientní osvětlení, bohužel i zde ale došlo na lesklé černé plasty, na kterých se drží každé smítko prachu a otisky prstů. Po prostorové stránce je na tom Mercedes lépe, a to i vzadu. Audi je proti Mercedesu stísněnější, za což může o skoro 20 cm menší rozvor. Mercedes zkrátka vypadá lépe, je o pár centimetrů prostornější a hlavně kvalitnější. Díky tomu získává první body.

Interiér
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 1 0
Mezivýsledek 1 0

Infotainmenty

Audi s platformou PPE přišlo se zcela novým typem infotainmentu a celého elektronického vybavení. Máme zde v základu dva prohnuté OLED displeje Digital Stage. Novinkou je, že A6 e-tron může mít také třetí displej pro spolujezdce. Technika stojí na Android Automotive, takže zde máme úplně něco jiného, než co jsme mohli vidět doteď. Aby toho nebylo málo, na palubě Audi byl i obrovský head-up displej s rozšířenou realitou, který je skutečně výborný. Je potřeba jej vyzdvihnout, protože nabízí skutečně špičkové funkce a zobrazení. Mezi poslední přednosti systému modelu A6 e-tron patří to, že nabízí velmi bohatý a funkční obchod s aplikacemi. Můžete si tak stahovat nejenom hry, ale i různé audio a aplikace. Samozřejmě nechybí webový prohlížeč a v rámci příplatků lze dodatečně kupovat různé balíčky pro vylepšení funkcí auta, světel, zvuku atp.

Audi, na rozdíl od Mercedesu a BMW, může mít také virtuální zpětná zrcátka, což je obrovská výhoda. Mercedes-Benz EQE pak nabízel základní rozvržení, což znamená displej před řidičem a hezky zakomponovaný displej infotainmentu do středové konzole. Náročnější ale mohou připlatit také za Hyperscreen, který má tři displeje v přístrojové desce, a to včetně toho pro spolujezdce. Vůz ale neměl head-up displej, avšak lze jej připlatit. I Mercedes má rozšířenou realitu, ale ne na takové úrovni jako Audi. Stejně tak, co se týče infotainmentu, tak ten už známe několik let z dalších Mercedesů řady EQ na platformě EVA. Je velmi pěkný, krásně zpracovaný, rychlý a disponuje hodně funkcemi. Nové aplikace a vylepšení vozu však stahovat nemůžete. Máte tady sice službu Mercedes Store, ale jen pro funkce, které slouží ke správě vozu, ovládání jeho funkcí na dálku a vylepšení navigace. Klasický obchod s aplikacemi, jako má Audi, tady zkrátka nenajdete.

Infotainment a služby
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 0 1
Mezivýsledek 1 1

Mobilní aplikace

Samostatnou kapitolou jsou pak mobilní aplikace vztahující se k oběma vozidlům. V sekci infotainment sice vyhrálo Audi, avšak po stránce konektivity a služeb spojených se vzdálenou kontrolou vozu přebírá otěže Mercedes. U Audi je mobilní aplikace stále stejná a za konkurencí zaostává. V mobilní aplikaci například nezavřete otevřená boční okna i co se týče dalších věcí, Audi je na tom bídně. Docela nám chybí například možnost deaktivovat na dálku nabíjení vozu. Mercedes je na tom o dost lépe, protože jeho mobilní aplikace má mnohem lepší a příjemnější grafické prostředí, ale také skrze ni lze ovládat více věcí. Vůz lze na dálku například zaparkovat, zavřít okna, nastavit barvu ambientního osvětlení i různě nastavovat displeje. V tomto případě tak Mercedes dostává bod.

Aplikace
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 1 0
Mezivýsledek 2 1

Kufr a praktičnost

Zásadním rozdílem je kufr. Zatímco Audi je liftback a má praktické velké páté dveře, EQE je sedan. Audi slibuje 502 litrů, Mercedes jen 430 litrů, a to, co nabídne navíc pro cestující vzadu, mu kvůli velkému rozvoru naopak v kufru chybí. Ale papírový objem je jedna věc, praxe druhá. Ve videu je jasně vidět, že praktičtější je opravdu Audi, kam se vešla všechna testovací zavazadla a ještě zbyla část prostoru pro další menší zavazadlo. Naopak v případě Mercedesu bylo skládání zavazadel o poznání horší. Tady je jasným vítězem Audi, jehož kufr je praktičtější, větší a i reálně se do něj vejde víc. Navíc má Audi ještě přední kufr, který se otevře dotykovým gestem. Naopak Mercedes přední kufr vůbec nemá.

Kufr
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 0 1
Mezivýsledek 2 2

Jízda a spotřeba

Kvůli maximální objektivitě máme obě auta ve verzi s pohonem pouze zadní nápravy, ale samozřejmostí je možnost připlatit i za čtyřkolku nebo vysokovýkonné verze. Toto jsou naopak verze s vůbec nejdelším dojezdem. Testované Audi má takřka na chlup stejnou využitelnou kapacitu baterie jako Mercedes, ale i přes to nabídne výrazně delší WLTP dojezd začínající sedmičkou. Auto je navíc i výkonnější, lépe zrychluje a nepoměrně rychleji se také nabíjí. Naopak Mercedes má o něco větší využitelnou kapacitu baterie a i když lze jezdit v režimu Eco a využívat plachtění, na našem testovacím okruhu se ukázalo, že Audi je zkrátka úspornější. Ostatně, podívejte se na video, kde je jasně ukázán rozdíl mezi oběma testovanými vozy. Bod proto získává Audi.

Technické specifikace
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 0 1
Mezivýsledek 2 3
Jízdní komfort
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 1 1
Mezivýsledek 3 4

Audi razí heslo „Náskok díky technice“ a u testovaného A6 e-tron to bylo znát. Kromě OLED světel nabídne také technologické chuťovky jako segmentově zatmavovací elektrochromatické střešní okno nebo virtuální zpětná zrcátka. Obě auta mohou mít za příplatek vzduchový podvozek, Mercedes ale může mít navíc i řiditelnou zadní nápravu v úhlu deseti stupňů, přičemž u Audi něco takového chybí. To je za nás nepochopitelné, protože platforma PPE tento prvek instalovat umožňuje. Audi naopak kontruje výrazně větší tažnou kapacitou. Celkově nabídne mnohem více technologických vychytávek Audi, které je i specifikacemi našlapanější.


Podvozek, dojezd a nabíjení

Oba vozy nabízely několik jízdních režimů, adaptivní vzduchový podvozek, avšak plavnější jízda byla v Mercedesu. Jeho podvozek byl poddanější, lépe žehlil nerovnosti, a to i přesto, že obě auta přijela na 20" kolech. V obou je také k dispozici několikastupňová rekuperace, která dokáže každé z vozidel zastavit na místě během pár metrů. Současně lze využívat funkci plachtění, což je další plus.

U obou aut jsme si všimli velmi dobrého asistenta řízení, který plynule mění rychlost, můžete díky němu měnit pruhy a celkově je jízda s oběma auty naprosto pohodová. Pokud srovnáme řízení, Audi je o něco sportovnější a dynamičtější, zatímco Mercedes je spíše pohodlnějším a luxusnějším korábem. A jelikož rozdíl v jízdním komfortu takřka není, oba vozy dostávají jeden bod. Zásadní ale je, jak daleko auta reálně dojedou, jaký mají reálný dojezd, s čímž souvisí reálná spotřeba. Jako první zde máme dálnici, což je tradiční revír německých limuzín.

EQE přijelo do testu na pneumatikách myslících na nízkou spotřebu, kdežto Audi dorazilo na sportovních. Nejen to mělo způsobit značný rozdíl, ale jak se později ukázalo, značnou výhodu mělo nakonec Audi. Kompletní měření nejen na dálnici ukázalo, že reálný dojezd může u Audi činit hodně přes 500 kilometrů. Naopak Mercedes by byl schopen ujet okolo 500 km v kombinovaném provozu, ale na dálnici by 500 km rozhodně nedal.

Dojezd
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 0 1
Mezivýsledek 3 5

A jak je to s nabíjením? Audi boduje díky platformě PPE, jež přináší 800V architekturu a možnost nabíjet vůz výkonem až 270 kW. Audi navíc může mít z obou stran nabíjecí zásuvky, kdežto Mercedes má jednu. Mercedes-Benz s 400V architekturou se dokáže nabíjet výkonem pouze 170 kW a z 10 na 80 % se nabije za 31 minut, což je o 10 minut déle než v případě Audi. Tady jde o nerovný souboj, který vyhrává jasně Audi. Vůz se čtyřmi kruhy ve znaku je mnohem vhodnější na dlouhé cesty, ačkoliv i EQE 350+ není úplně ztracené a s lehkou nohou ujede velkou porci kilometrů.

Rychlost nabíjení
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 0 1
Mezivýsledek 3 6

Cena a závěr

Obě auta jsou velmi povedená a hlavním faktorem, který rozhodne o tom, který zvolíte, bude samozřejmě cena. Oba vozy začínají na cenovce zhruba 2 miliony korun, jenž Mercedes má v nabídce akční výbavu Electric Art Edition, která je nejen o 150 tisíc korun levnější, ale zahrnuje také skutečně bohatou základní výbavu, která vás u Audi vyjde na stovky tisíc korun navíc. Ano, je to asi tím, že Audi je nové a výrobce ho nepotřebuje cenově tlačit níže, ale i tak.

Cena
Mercedes-Benz EQE Audi A6 Sportback e-tron
redakce 1 0
Konečný výsledek 4 6

V celkovém souboji vyhrálo Audi A6 e-tron, i když to bylo poměrně těsné. Mercedes vyhrál zejména v oblasti interiéru, mobilní aplikace a paradoxně i cenou. Audi naopak boduje infotainmentem, dojezdem, nabíjením a také technickými finesami. Je tedy vidět, že Audi A6 e-tron je skutečně špičkový elektromobil, který dokáže porazit i Mercedes. Jenže nyní nastává otázka – porazí i konkurenci od BMW? Tak to se dozvíte v našem příštím srovnání, ve kterém si A6 e-tron srovnáme s modelem i5.

Foto: fDrive.cz

Diskuze ke článku
Jakub Janda
Jakub Janda
Mám problém s takhle bodovanými testy. Staví na stejnou úroveň kvalitu mobilní aplikace, kterou si lidé často ani nenainstalují a může se klidně do dvou měsíců zcela změnit a například kvalitu interiéru, což je něco, co používáte denně a má výrazný vliv na váš prožitek.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze