Nový elektromobil Audi A6 e-tron jsme již představili i přinesli první pohled. Tentokrát se naskytla příležitost jej projet a rovnou otestovat dálniční spotřebu a dojezd. Na test jsme vzali verzi Performance s pohonem zadních kol, což je nejen výkonnější „zadokolka“, ale zároveň podle technických údajů i varianta s nejdelším dojezdem. I když je teoretická hodnota dojezdu podle metodiky WLTP až 756 km, na dálnici samozřejmě očekáváme nižší číslo. Jaké reálné hodnoty tedy nabídne tento elektrický liftback při dálniční jízdě? To jsme se vydali zjistit na trasu z Prahy do Hustopečí.
Na startu s 96 % v baterii
Auto nebylo před testem zcela nabité, startoval jsem s 96 % baterie. Tak jsem vozidlo převzal a nebyl čas nabíjet. Ve chvíli, kdy jsem najel na Pražský okruh, kapacita spadla na 95 %, což lze při částečném průjezdu Prahou a při startu studeného auta očekávat. Venku panovaly teploty okolo 10 °C, přičemž topení bylo nastaveno na příjemných 22 °C, což také ovlivnilo spotřebu energie v úvodní fázi jízdy.
Špičková efektivita! S Audi A6 e-tron z Prahy na jižní Moravu
Technické parametry Audi A6 Sportback e-tron performance
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 928 × 1 923 × 1 487 mm, 2 250 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 270 kW, 367 koní, točivý moment: 565 Nm |
Baterie | 100 kWh (94,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 756 km |
Cena od | 1 920 000 Kč |
První kilometry na D0 se nesly v duchu pomalejšího tempa – kolony a omezení na Pražském okruhu (D0) omezily rychlost na 15 až 60 km/h. To rozhodně nebyl ideální začátek pro měření dálniční spotřeby, ale po pár kilometrech se situace zlepšila a já jsem mohl pokračovat plynulou jízdou rychlostí 130 km/h, kterou jsem udržoval pomocí adaptivního tempomatu.
První data o spotřebě
Po ujetí prvních 100 km se průměrná spotřeba ustálila okolo 19 kWh na 100 km. Tato hodnota mírně kolísala, přičemž chvílemi byla lehce nad 19 kWh, jindy zas těsně pod touto hranicí, což je dané členitostí dálnice D1. Je však potřeba zmínit, že právě na Vysočině dálnice stoupá do nejvyšší nadmořské výšky, což spotřebu přirozeně zvyšuje. Po sestupu směrem k Brnu jsem očekával, že spotřeba opět klesne, což se také potvrdilo.








Zajímavostí je, že vůz průběžně upravoval svůj odhadovaný stav nabití při dojezdu do cíle, a to pozitivním směrem. Z původního odhadu 43 % baterie se postupně vyšplhal na 49 %. Je to pravděpodobně tím, že přece jen občas k nějakému zpomalení došlo, například v kratších zúženích. Auto evidentně počítalo s tím, že pojedu 130 km/h celou cestu. Možná má také v predikci nějakou rezervu. Na poměry dálnice D1 šlo ale o plynulou jízdu a většinu trasy do Brna jsem jel opravdu rychlostí 130 km/h.
Dojezd a spotřeba: skvělý výsledek na dálnici
Po 200 kilometrech se průměrná spotřeba díky klesání snížila na 18,5 kWh na 100 km. Před Brnem ale přišly kolony, takže až do odbočky na D2 šlo o popojíždění v koloně. Tam také klesla spotřeba i průměrná rychlost. Za Brnem už ale byla dálnice opět volná. Při příjezdu do Hustopečí, resp. Kurdějova u Hustopečí, kde jsem měl na tachometru 249 km, činila průměrná spotřeba 17,8 kWh na 100 km. Do cíle jsem dorazil s 51 % baterie, což znamená, že na tuto vzdálenost jsem spotřeboval 45 % kapacity. Teoretický dálniční dojezd by se tedy pohyboval kolem 500 km, což je pro elektromobil vynikající hodnota. Pokud by cesta byla čistě dálniční bez omezení (což ale není reálné), odhaduji, že by se spotřeba pohybovala mezi 18 a 19 kWh na 100 km.
Komfort na palubě
Kromě údajů o spotřebě a dojezdu se podělím i o své dojmy z auta celkově. Audi A6 Sportback e-tron nabízí velmi příjemný interiér s kvalitními materiály a ergonomickým uspořádáním ovládacích prvků. Zakřivené displeje natočené na řidiče vypadají elegantně a usnadňují ovládání funkcí během jízdy. Sedadla ve výbavě S-Line potěší výborným bočním vedením a možností nastavení délky sedáku, což ocení zejména řidiči vyšší postavy, což je i můj případ. Díky této kombinaci jsem celou trasu absolvoval zcela bez potřeby zastavit a protáhnout se. Akustický komfort je rovněž na vysoké úrovni – aerodynamický hluk je minimální, což přispívá k celkově klidné a příjemné atmosféře na palubě.











Chválím i to, že Audi zůstává u pádel pod volantem pro regulaci rekuperace. Sice jsem je při této jízdě téměř nevyužíval (pouze při výjezdu z Prahy a pak z Hustopečí do Kurdějova), protože jsem to v rámci testu nechal na tempomatu, ale na některých úsecích zvlněné D1 bych je jinak využil a vím, že bych jel rychleji a zároveň úsporněji než na tempomat. Správná práce s rekuperací a plachtěním totiž pomáhá efektivitě jízdy.
Pokud chcete dosáhnout co největší efektivity u svého elektromobilu, v kurzu Spotřeba pod kontrolou je možné objednat osobní trénink s autorem článku. Na všechny varianty kurzu nyní platí 15% sleva pro čtenáře fDrive.cz. Stačí zadat slevový kód FDRIVE15. |
Aerodynamika jako klíčový prvek
Audi A6 Sportback e-tron těží i z výborné aerodynamiky. Hodnota součinitele odporu vzduchu činí 0,21, což je vynikající. Platí samozřejmě pro verzi s volitelnými virtuálními zrcátky. Testovaný kus však měl klasická zrcátka, která odpor vzduchu mírně zvyšují, ale i tak se jedná o vůz s velmi efektivním designem. Právě aerodynamika hraje u elektromobilů klíčovou roli, protože při dálniční rychlosti tvoří odpor vzduchu více než 50 % vlivu na spotřebu energie a dojezd.
Audi A6 Sportback e-tron je skvělým společníkem na dálnici
Audi A6 e-tron Sportback mě mile překvapilo efektivitou na dálničních trasách. Reálný dálniční dojezd kolem 500 km je výborný a zajišťuje komfortní cestování bez častých zastávek na nabíjení. Spotřeba pod 18 kWh na 100 km na tak dlouhé dálniční trase je pak dalším důkazem, že karoserie typu liftback nebo sedan dávají u elektromobilů na takové cesty největší smysl. Jsem rád, že po záplavě elektrických SUV přichází i elektromobily s tímto typem karoserie.

Ve srovnání s elektrickými SUV, která z principu nemají tak dobrou aerodynamiku, je tento liftback na dálnici jasně lepší volbou. Těším se také na test kombi verze Avant, která má rovněž velmi nízký součinitel odporu vzduchu, byť o něco vyšší (0,24), což je ovšem daň za větší prostor pro zavazadla. Jsem zvědavý, jak se tento rozdíl projeví na dálniční spotřebě a dojezdu v reálném provozu. Za mě tedy Audi A6 Sportback e-tron jednoznačně boduje – nejen efektivitou, ale i komfortem a dojmem z jízdy. Rád si v komentářích přečtu vaše názory na výsledek testu i na design vozu.
Foto: Audi Česká republika a Marek Tomíšek, fDrive.cz