Virtuální zrcátka u Audi A6 e-tron. Mají smysl a jak se posunula?

Virtuální zrcátka u Audi A6 e-tron. Mají smysl a jak se posunula?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Audi nabízí virtuální zrcátka jako volitelnou výbavu u modelu A6 e-tron
  • Oproti původním v Audi e-tron jsou mírně vylepšená
  • Hlavním rozdílem je lepší pozice displejů a elektrické sklápění

Audi je v mnoha případech průkopníkem, který se nebojí vystoupit z řady. Už před více než šesti lety představilo u svého prvního sériového elektromobilu Audi e-tron řešení, které tehdy působilo futuristicky – virtuální zpětná zrcátka. A zatímco jiné automobilky je zkoušely jen v omezených sériích (například experimentální Volkswagen XL1), Audi je nasadilo ve velkém a přivedlo je na běžné silnice v desítkách tisíc exemplářů. Nyní se tato technologie vrací v nové generaci – u Audi A6 e-tron, a my jsme se vydali přímo do Ingolstadtu, abychom zjistili, jak se virtuální zrcátka za šest let posunula.

Virtuální zrcátka ano, nebo ne? Projeli jsme ty nové v Audi A6 e-tron

Na virtuální zrcátka je rozhodně nutné si zvyknout a nejsou pro každého. Proto je Audi opět přináší jako volitelnou výbavu pro ty, kteří ocení řadu jejich výhod. Především zlepšují aerodynamiku vozu, čímž snižují odpor vzduchu a tedy i spotřebu energie. To je klíčové zejména u elektromobilů. Dalším přínosem je vylepšená viditelnost – obraz z kamer je vždy čistý a stabilní bez ohledu na déšť, sníh či noční odlesky světlometů. Tam, kde běžné zrcátko bývá špinavé nebo pokryté kapkami, kamera zůstává čistá a stejně tak její obraz. Vím o čem mluvím, na svém Audi e-tron mám virtuální zrcátka šestým rokem a vždy, když jezdím s autem se standardními zrcátky, je to kromě krok zpět. V noci pak digitální obraz díky HDR technologii poskytuje lepší kontrast a čitelnost, takže i za zhoršených podmínek řidič vidí víc než v klasických zrcátkách.

Porovnání - virtuální zpětná zrcátka u Audi A6 e-tron a původního Audi e-tron

Zároveň je fér říci, že virtuální zrcátka nejsou pro každého. Vyžadují zvyk a adaptaci, protože oči i mozek řidiče musí přejít na jiné vnímání vzdálenosti a prostoru. U „virtuálů“ se totiž nemůžete „naklonit“, abyste změnili úhel pohledu – obraz je fixní. To může být náročné hlavně při parkování, kde se více vyplatí spoléhat na systém 360° kamer. Ano, můžete si obraz mírně na displeji zrcátka posunout, ale to není příliš praktické.

Porovnání - virtuální zpětná zrcátka u původního Audi e-tron (modré) a nového Audi A6 e-tron (béžové)

Z konstrukčního hlediska Audi mezi první a druhou generací zapracovalo. Nová zrcátka u A6 e-tron jsou tvarově kompaktnější, ale zároveň působí robustněji. Mají opět precizně navrženou odtokovou hranu, která zabraňuje usazování vody na kameře – ta se díky tomu nešpiní ani při jízdě po dálnici v hustém dešti či plískanici. Zůstala i možnost manuálního sklopení, ale hlavní novinkou je elektrické sklápění kamer - vítaný prvek při parkování ve stísněných prostorech. Audi tak přeneslo osvědčené prvky z původního e-tronu, ale vylepšilo je o praktičtější detaily.

Velkou změnou prošlo i umístění displejů v interiéru. Zatímco u původního e-tronu byly umístěny poměrně nízko ve dveřích, což mnohým řidičům vadilo, v A6 e-tron jsou displeje posazeny výše – téměř v přirozené výšce klasických zrcátek. Díky tomu je přechod mezi periferním viděním a pohledem do virtuálního zrcátka mnohem přirozenější. OLED displeje mají v přímém srovnání lepší kontrast a stále umožňují dotykové ovládání pro změnu úhlu pohledu.

Na silnici je rozdíl překvapivě docela malý, ostatně už původní virtuály měly obraz excelentní a mezi všemi automobilkami je má Audi stále nejlepší. Už první kilometry ale ukazují, že obraz je trochu plynulejší, kontrastnější a detailnější než dříve. V dešti zůstává dokonale čitelný a výhodou je opět i upozornění na mrtvý úhel, které se hezky zobrazuje barevně přímo na rámečku displeje. Audi opět implementovalo dynamické funkce – například při odbočování se část obrazu automaticky rozšíří, aby bylo lépe vidět do boku, a při jízdě po dálnici systém upraví perspektivu, aby se vzdálenost ostatních vozů lépe odhadovala.

Porovnání - displej pro virtuální zpětná zrcátka u původního Audi e-tron (vlevo) a nového Audi A6 e-tron (vpravo)

V reálném provozu potěší i drobnosti, které si uvědomíte až při delším používání. Blikání LED světel ostatních aut, které u první generace občas rušilo, je nyní téměř eliminováno. Obraz působí přirozeněji, a i když při setkání se staršími vozy s nižší frekvencí LED světel může drobné blikání nastat, nové algoritmy ho většinou potlačí. Celkově působí obraz stabilněji a díky nové pozici displejů je používání virtuálních zrcátek přirozenější.

Audi A6 Sportback e-tron

Druhá generace virtuálních zrcátek Audi je vyzrálá technologie, která v A6 e-tron dává ještě větší smysl než kdy dřív. Kombinuje aerodynamickou účinnost, technologickou vyspělost i uživatelský komfort. Přidané elektrické sklápění, lepší pozice displejů a jemně vylepšený obraz posouvají systém o úroveň výš. A i když jde stále o příplatkovou výbavu, pro mnoho progresivních řidičů budou jasnou volbou. Já osobně zůstávám v týmu virtuálních zrcátek – a Audi A6 e-tron ukazuje, že právě tady má jejich budoucnost pevné místo.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze