Příznačné pro USA je, že v komentářích zaznívá jako hlavní argument ekonomická výhodnost. V podobném duchu ostatně referoval i cleantechnica.com. Zato v Evropě, která se v recyklaci vysloužilých trakčních baterií elektromobilů rovněž angažuje, se na prvním místě vždy mluví o ekologii. Výsledek je však stejný; návrat drahých, někdy obtížně získatelných a zčásti i nebezpečných druhotných surovin zpět do oběhu. Samozřejmě s pěkným ziskem, protože strmě rostoucí poptávka žene jejich ceny podobným způsobem nahoru.
A netýká se to jen lithia, podobně lze zpeněžit i recyklovaný zinek či kobalt. Posledně jmenovaný budí nejvíc pozornosti; je ho totiž velký nedostatek, za tunu se platí průměrně 50 000 dolarů. Navíc je spojen s obřími skandály. Prudce jedovatou horninu totiž v Africe těží bez jakékoliv ochrany těmi nejprimitivnějšími nástroji i šestileté děti, a to za tichého přihlížení čínských obchodníků s touto vzácnou komoditou, kteří africká naleziště skoupili. A od nichž nakupovali i největší globální hráči včetně Applu. Naštěstí už na trh pronikají baterie bez kobaltu, ovšem na jejich dominanci si ještě chvíli počkáme.
Baterii lze v ideálním případě zrecyklovat z cca 97 %, běžná bývá zhruba 70% výtěžnost. Li-Cycle se ovšem chlubí skvělou hodnotou 95 %, kterou dosahuje vlastním patentovaným postupem, nazvaným Spoke & Hub. Zatímco v jiných firmách nejprve články baterie ručně rozebírají a poté melou na homogenní černou hmotu, z níž separují hodnotné suroviny termickými procesy, Li-Cycle strojně rozemílá kompletní baterie, bez ohledu na jejich stav a nabití. A z mezisuroviny pak separuje jednotlivé cenné látky hydrometalurgicky v kvalitě ihned použitelné pro další výrobu. Ruce si mnou ekonomové i ekologové, protože při takovémto získávání surovin se ušetří nejen peníze, ale i příroda. Kromě omezení drancování přírodních zdrojů vzniká i podstatně méně skleníkových plynů.
Americko-kanadská společnost Li-Cycle je největším zpracovatelem na americké půdě a vybrala si poněkud překvapivého spojence – tradičního výrobce autobusů New Flyer. Ten poskytl 45 vysloužilých modulů z trakčních baterií užitkových vozidel ke zpracování. To proběhlo úspěšně, tím se otevřela nová kapitola recyklace. Po světě už totiž jezdí několik set tisíc užitkových vozidel a autobusů na baterie, přičemž netřeba zdůrazňovat, že životnost baterií je v náročném provozu kratší a jejich rozměry proti osobním autům násobně větší. A kdo dřív přijde, ten dřív recykluje.