Podle dokumentů, předložených místním úřadům, připravuje Tesla v areálu šanghajské Gigafactory výstavbu recyklační linky. Ta bude podle electrek.co zpracovávat nejen vysloužilé baterie, ale také elektromotory. Zpočátku nebude mít mnoho práce, protože nová vlna elektromobilů začala až zhruba před deseti lety a většina vyrobených dosud jezdí. Ovšem již zanedlouho dojde na nerudovskou otázku „kam s nimi“. Ekologické aspekty elektromobilů jsou pod bedlivým dohledem. Není tajemstvím, že škodlivé emise, vyprodukované při jejich výrobě, jsou mnohem vyšší než u spalovacích aut. A proto je třeba maximálně vylepšit výslednou bilanci, do níž se započítává nejen energetický mix, z něhož je elektromobil nabíjen za svého života, ale i další osud druhotných surovin, které po něm zbydou po jeho smrti.
Proto se řada automobilek i dalších podniků připravuje na sílící přísun vysloužilých součástí, v první řadě baterií. Někteří výrobci, například BMW, Hyundai či Renault, dávají bateriím, které již nestačí k pohonu auta, ale ještě jim velká část kapacity zbývá, šanci na druhý život. V rámci programu Second Life jsou ty jinak nepoškozené používány do systémů skladování energie, kde mohou spokojeně sloužit další řadu let. Jenže jiní, včetně Tesly, preferují recyklaci. V Gigafactory 1 byl vyvinut unikátní proces na zpracování odpadu z výroby i dosloužilých baterií. A právě ten bude uplatněn v šanghajské továrně. Výsledkem by měly být cenné materiály ve formě, vhodné k okamžitému zpracování, a to bez dalších nákladů na logistiku a marži externích recyklačních firem.
Recyklační linka však není jedinou novotou v Šanghaji. Vyroste tu i hala na opravy klíčových součástí, jako jsou elektromotory či baterie, a výrobu náhradních dílů k nim. Proti původním plánům bude rovněž navýšena výroba skeletů a řídicích modulů elektromotorů.