Nedávno jsme psali o tom, že první prototyp nejlevnějšího elektromobilu Tesla už byl v Šanghaji postavený. Nyní teslarati.com přináší informace o tom, že Gigafactory Šanghaj je zase o kousek blíže jeho výrobě. Důležitá je k tomu soběstačnost čínské továrny, která se postupně stává méně závislou na importu dílů.
Čínská Gigafactory se dostává do pozice exportní továrny. Zásobuje nejen místní trh, ale stále více vozů jde na export. Už nějakou dobu proudí z Číny některé verze Tesly Model 3 a první tisíce vozů Tesla Model Y, kterou jsme právě včera poprvé viděli naživo v českém showroomu, dorazily také z Šanghaje. Podobné by to mělo být i s plánovaným nejlevnějším elektromobilem. Elon Musk mluví o ceně 25 tisíc dolarů, což je v přepočtu 550 tisíc korun. Je ale jasné, že v Evropě bude cena vyšší. Tesla Model 3 měla stát 35 tisíc dolarů, což je hranice, pod kterou se vejde pouze po odečtení zvýhodnění v Kalifornii a předpokládaných úspor na pohonných hmotách. V Česku stojí 1,3 milionu Kč. Ale i kdyby se v Česku dostala pod 800 tisíc korun, byla by to u moderního kompaktního hatchbacku s elektrickým pohonem zajímavá cena.
Lingang New Area party undersecretary: Tesla GF3 localization rate to reach ca 90% by 2021 end.
— Moneyball (@DKurac) August 17, 2021
(XINHUA) https://t.co/cz70fBUUlg
Důležité ale pro produkci tohoto vozu je, aby čínská továrna byla co nejméně závislá na importu dílů. Její závislost totiž snižuje efektivitu i zhoršuje pružnost produkce. Čínská Gigafactory je ale na dobré cestě, protože zvyšuje podíl dílů, které se vyrábí přímo v Číně, do konce roku by měla dosáhnout 90% podílu. Elon Musk ale dříve mluvil také o tom, že by se do budoucna tato levná Tesla měla vyrábět i v Berlíně, takže je šance, že bez nákladů na dopravu a dovozního cla se časem stane ještě dostupnější.