O ultrarychlém dobíjení v průběhu závodů Formule E slýcháme nepřetržitě od roku 2019, kdy byly poprvé uvolněny detaily připravované třetí generace aut. Implementace zajímavého nápadu pak měla být realizována současně s jejím uvedením. Tedy v sezóně 2023. I proto v aktuálním znění pravidel je již dobíjení dopodrobna popsáno a pevně zakotveno. Jenomže původní plány rozbily bateriové jednotky RESS, jejichž vývoj provázely značné technické problémy. Efekt nabalující se sněhové koule nakonec zapříčinil, že z původní časové osy nebylo dodrženo prakticky nic. Navíc se objevily i obavy týkající se velkého zásahu do závodů, respektive narušení těsných soubojů na trati.
Jak se ale zdá, všechny překážky se již podařilo úspěšně odstranit a od začátku nové sezóny 2024 bychom měli konečně vidět tento atraktivní prvek v akci. Představa jsou 30sekundové zastávky v boxech, kde budou auta dobíjena výkonem 600 kW. Zatím však zůstává nejasné, zda takzvané „attack charge“ pit stopy budou zavedeny jako trvalé řešení, nebo dojde k jejich nasazení pouze na některých okruzích. Aktuální intence se přiklánějí spíše k trvalému řešení. Nicméně v pravidlech se objevuje odstavec, jehož obsah říká, že pit stopy budou pouze ve vybraných závodech, přičemž FIA musí o vybraném okruhu informovat týmy s předstihem 21 dní. Co je však důležitější, je samotná otevřenost týmů a pozitivní postoj k zavedení novinky.
„Náš postoj je takový, že chceme rychlé nabíjení. Myšlenku plně podporujeme, ale současně říkáme ne na zavedení uprostřed sezóny, když si nejsme stoprocentně jistí funkčností. Jde o velký zásah do šampionátu. Proto si myslím, že bylo moudré jej letos nepředstavovat. Byli jsme pro to, ale ne abychom tomu obětovali vývoj šampionátu. Teď to musíme udělat správně,“ řekl šéf týmu Porsche Thomas Laudenbach v rozhovoru pro the-race.com.
Obavy z narušení závodů nevymizely
I když technické záležitosti se podařilo odladit, stále přetrvávají obavy týkající se sportovní stránky. Ty navíc narostly do rozměrů, kdy FIA pověřila vlastní pracovní skupinu vývojem závodních simulací s potenciálně všemi možnými scénáři a strategiemi. Je posléze doplnila právě o dobíjecí pit stopy a zkoumala, k jaké míře ovlivnění dochází. Závěr je takový, že k velkému narušení může docházet především na kratších okruzích, kde je větší předpoklad, že pomalejší jezdci budou dojeti o kolo.
„Měli bychom být velmi, velmi opatrní ve smyslu, jak to ovlivní sportovní formát. Je to něco, čím se hodně zabýváme,“ sdělil sportovní ředitel FIA Marek Nawarecki. „Snažíme se pohlížet na různé scénáře skrze simulace, abychom zjistili, jaký by byl nejvhodnější způsob implementace do sportovního formátu s vědomím, že to šampionátu přinese další zajímavé příběhy. Také bychom ale rádi uchovali skutečnou hodnotu současného formátu, kterou vidíme.“