Když se řekne Saab, většině z vás se okamžitě vybaví ikonická švédská auta s charakteristickým designem. Saab byla bohužel jedna z automobilek s dlouhou historií, které v moderní době nepřežily a výrobu byly nuceny kvůli finančním problémům ukončit. Bohatí čínští investoři však nemohli nechat takový automobilový klenot zcela padnout. Nová éra Saabu započala v roce 2012, kdy se čínská společnost National Modern Energy Holdings Ltd. (NMEH), vlastněná vizionářem a podnikatelem v oblasti čistých energií a obnovitelných zdrojů Kaiem Johanem Jiangem, rozhodla koupit hlavní součásti automobilky. S přispěním dalších čínských společností (některých částečně vlastněných přímo čínskou vládou) vznikla automobilka NEVS. Její ústředí nadále sídlí ve švédském Trollhatänu a prezidentem je Švéd Mattias Bergman, stejně tak i vývojové centrum se sedmi stovkami inženýrů je stále ve Švédsku. Továrny a další vývojová centra se však nacházejí v Číně.
A dvojice továren už bude brzy chrlit jeden elektromobil za druhým. A jak jsme vás již několikrát informovali, bude se jednat o vozy postavené na posledním Saabu 9-3 z roku 2004. Fanouškům Saabu se tak splní sen a po více než 15 letech uvidí toto auto opět v plné parádě. Jak jsme se mohli přesvědčit osobně na veletrhu CES Asia 2017, kde má NEVS svůj stánek, nový NEVS 9-3 ze známého modelu Saabu nejen vychází, ale design karoserie a většina dalších prvků zůstala přímo zachována. Jiná bude grafika světel a některé další prvky prošly také potřebným malým designovým faceliftem. Oproti konceptu vystavovaném na veletrhu dostane sériový vůz z legislativních důvodů standardní zpětná zrcátka. Věděli jste mimochodem, že jedinou zemí na světě, kde jsou povolena elektronická zrcátka, je Japonsko?
Přepracován byl také podvozek tak, aby pojal akumulátor, který nijak nezměnil vnitřní prostor, a to včetně kufru. NEVS je totiž čistý elektromobil a nastává tak unikátní situace, kdy auto původně navržené pouze pro spalovací pohon bude v počtu statisíců brázdit silnice v plně elektrické verzi. Elektromotor a měnič jsou pak uloženy pod přední kapotou, kde tak prostor nelze použít pro zavazadla tak jako u Tesly.
Dojezd bude činit zhruba 300 kilometrů, chybět nebude rychlonabíjení. Další parametry pohonu si ale NEVS nechává zatím pro sebe. V interiéru zůstalo zachováno typické uspořádání velmi kolmé palubní desky, kterou lze dobře využít pro velký dotykový displej infotainmentu, který do ní bude nově zakomponován. NEVS jde s dobou a před řidičem pak pochopitelně nalezneme displej místo klasických budíků, třeba takový head-up displej ale bude chybět. Kromě klasické limuzíny bude k dispozici také kombi s označením NEVS 9-3 X.
NEVS 9-3 ale není jen nějaký koncept malé automobilky, který by se mohl v pár exemplářích i podívat na silnice. NEVS má velké, konkrétní a závazné plány. Čínské leasingové společnosti Panda New Energy má dodat 150 tisíc elektromobilů, dalších 20 tisíc má dodat společnosti Volinco. NEVS se bude podílet také na výrobě tureckého automobilu Tübitak a elektromobily má dodávat také jedné z největších energetických společností na světě, čínské State Grid Corporation of China. Pokud si čísla porovnáte například s loňskou produkcí Tesly, která činila necelých 80 tisíc vozů, tak je zřejmé, že NEVS začne opravdu ve velkém.
A jeho plány jsou ještě větší. Ultimátním cílem je čistá a udržitelná městská mobilita založená na sdílení autonomních aut a jejich dokonalém propojení. Na veletrhu CES tak ukazoval NEVS i odvážný koncept autonomního auta budoucnosti. Vše dohromady ukazuje, že se s NEVSem musí počítat a že ve Švédsku obživla slavná automobilka, i když pod jiným jménem a s jiným pozadím. Výroba prvních modelů NEVS 9-3 a NEVS 9-3 X začne na konci letošního roku, první vozy pak budou dodány v roce 2018.