V rámci akce Rally Press test 2023 jsme se zaměřili na měření spotřeby v zimních podmínkách u několika vybraných čistě elektrických vozidel. Do tohoto nezávislého měření se nám přihlásilo celkem 7 posádek a jedno vozidlo se objevilo hned dvakrát. Trasa měřila přesně 103 km a jelo se z Průhonic po dálnici až do Chocerad a pak po okreskách až do Pelhřimova. Teplota během trasy se pohybovala mezi mínus 2 až plus 1 stupněm Celsia a v některých místech sněžilo, jinde zase svítilo slunce. Všechna vozidla navíc měla zapnuté topení na minimálně 19 stupňů Celsia.
Model | Kapacita start | Kapacita cíl | Rozdíl v kapacitě | Využitelná kapacita | Spotřeba v testu |
---|---|---|---|---|---|
Kia e-Niro | 79 % | 57 % | 22 % | 64 kWh | 14,1 kWh |
Mercedes-Benz EQS | 98 % | 73 % | 25 % | 107,8 kWh | 26,9 kWh |
Peugeot e-208 | 98 % | 62 % | 36 % | 45 kWh | 16,2 kWh |
Peugeot e-208 | 81 % | 38 % | 43 % | 45 kWh | 19,4 kWh |
Tesla Model X | 90 % | 60 % | 30 % | 95 kWh | 28,5 kWh |
Tesla Model Y | 79 % | 51 % | 28 % | 57,5 kWh | 16,1 kWh |
Volkswagen ID.5 | 93 % | 65 % | 28 % | 77 kWh | 21,6 kWh |
Z pohledu spotřebované energie na dané trase se nejlépe osvědčilo vozidlo Kia e-Niro, ihned v závěsu za ním byla dvojce Tesla Model Y a Peugeot e-208. Nejvyšší spotřebu měl překvapivě Tesla Model X a Mercedes-Benz EQS.
Spotřeba vs váha vozidla
Abychom mohli jednotlivá vozidla ještě spravedlivěji ohodnotit, vzali jsme spotřebu na trati a srovnali jsme ji s hmotností jednotlivých aut. Výsledek pak jasně ukáže, jaká je spotřeba vozidla na kilogram hmotnosti elektromobilu, tedy jak umí vozidlo reálně úsporně jezdit ve vztahu k jeho hmotnosti. Tím se totiž výrazně sníží rozdíl mezi velkým a těžkým SUV a malým a lehčím autem do města.
Model | Váha vozu | Reálná spotřeba | kWh na 1 kg váhy |
---|---|---|---|
Kia e-Niro | 1 812 kg | 14,1 kWh | 0,0078 |
Mercedes-Benz EQS | 2 480 kg | 26,9 kWh | 0,0108 |
Peugeot e-208 | 1 530 kg | 16,2 kWh | 0,0106 |
Peugeot e-208 | 1 530 kg | 19,4 kWh | 0,0127 |
Tesla Model X | 2 444 kg | 28,5 kWh | 0,0117 |
Tesla Model Y | 1 992 kg | 16,1 kWh | 0,0081 |
Volkswagen ID.5 | 2 117 kg | 21,6 kWh | 0,0102 |
Ve srovnání reálné spotřeby s hmotností vozidla si nejlépe vede elektromobil Kia e-Niro, následuje ho Tesla Model Y a Volkswagen ID.5. Tato vozidla mají dle nasbíraných dat výborně zvládnutou jak aerodynamiku, tak efektivitu pohonu směrem k hmotnosti vozu. Na opačném pólu tabulky se umístily elektromobily Peugeot e-208, Tesla Model X a Mercedes-Benz EQS.
No a jen kdyz prepocitame to 1% krat udavana kapacita uz nam vysledky TMY a prvniho e208 prekryvaji - tedy neni jasny kdo vyhral.
Ale spravedlive to by bylo jinak - nabit na konci testu na kalibrovane nabijecce (nebo alespon stejne) do stejneho procenta jak na zacatku a vzit udaj z nabijecky, tak jako u spalovaku. Ano bude tam stale chyba 1%, a spotreba vcetne ztrat na nabijeni ale to prece ve vysledku chceme a mozna ti tesly budou na tom i hurz. Jen z 7 auty to bude casove narocne.
A cekani na nabijecku vam pokazi vysledky. Tak nevim jak to zmerit presne. Potrebujete 7 stejnych nabijecek. Ale rozhodne ten udaj o kapacite neni presny, ty tesly a vw jezdi i pod 0%, pak vam nesedi prepocitani z % na kWh a u ruznych aut je to odlisne.