Změřili jsme spotřebu u 6 elektromobilů v zimních podmínkách

13
Změřili jsme spotřebu u 6 elektromobilů v zimních podmínkách
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Nejúspornějšími elektromobily je Kia e-Niro a Tesla Model Y
  • Největší spotřebu má Tesla Model X a Mercedes-Benz EQS

V rámci akce Rally Press test 2023 jsme se zaměřili na měření spotřeby v zimních podmínkách u několika vybraných čistě elektrických vozidel. Do tohoto nezávislého měření se nám přihlásilo celkem 7 posádek a jedno vozidlo se objevilo hned dvakrát. Trasa měřila přesně 103 km a jelo se z Průhonic po dálnici až do Chocerad a pak po okreskách až do Pelhřimova. Teplota během trasy se pohybovala mezi mínus 2 až plus 1 stupněm Celsia a v některých místech sněžilo, jinde zase svítilo slunce. Všechna vozidla navíc měla zapnuté topení na minimálně 19 stupňů Celsia.

Model Kapacita start Kapacita cíl Rozdíl v kapacitě Využitelná kapacita Spotřeba v testu
Kia e-Niro 79 % 57 % 22 % 64 kWh 14,1 kWh
Mercedes-Benz EQS 98 % 73 % 25 % 107,8 kWh 26,9 kWh
Peugeot e-208 98 % 62 % 36 % 45 kWh 16,2 kWh
Peugeot e-208 81 % 38 % 43 % 45 kWh 19,4 kWh
Tesla Model X 90 % 60 % 30 % 95 kWh 28,5 kWh
Tesla Model Y 79 % 51 % 28 % 57,5 kWh 16,1 kWh
Volkswagen ID.5 93 % 65 % 28 % 77 kWh 21,6 kWh

Z pohledu spotřebované energie na dané trase se nejlépe osvědčilo vozidlo Kia e-Niro, ihned v závěsu za ním byla dvojce Tesla Model Y a Peugeot e-208. Nejvyšší spotřebu měl překvapivě Tesla Model X a Mercedes-Benz EQS.

Spotřeba vs váha vozidla

Abychom mohli jednotlivá vozidla ještě spravedlivěji ohodnotit, vzali jsme spotřebu na trati a srovnali jsme ji s hmotností jednotlivých aut. Výsledek pak jasně ukáže, jaká je spotřeba vozidla na kilogram hmotnosti elektromobilu, tedy jak umí vozidlo reálně úsporně jezdit ve vztahu k jeho hmotnosti. Tím se totiž výrazně sníží rozdíl mezi velkým a těžkým SUV a malým a lehčím autem do města.

Model Váha vozu Reálná spotřeba kWh na 1 kg váhy
Kia e-Niro 1 812 kg 14,1 kWh 0,0078
Mercedes-Benz EQS 2 480 kg 26,9 kWh 0,0108
Peugeot e-208 1 530 kg 16,2 kWh 0,0106
Peugeot e-208 1 530 kg 19,4 kWh 0,0127
Tesla Model X 2 444 kg 28,5 kWh 0,0117
Tesla Model Y 1 992 kg 16,1 kWh 0,0081
Volkswagen ID.5 2 117 kg 21,6 kWh 0,0102
Test spotřeby 6 elektromobilů

Ve srovnání reálné spotřeby s hmotností vozidla si nejlépe vede elektromobil Kia e-Niro, následuje ho Tesla Model Y a Volkswagen ID.5. Tato vozidla mají dle nasbíraných dat výborně zvládnutou jak aerodynamiku, tak efektivitu pohonu směrem k hmotnosti vozu. Na opačném pólu tabulky se umístily elektromobily Peugeot e-208, Tesla Model X a Mercedes-Benz EQS.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Pisete, ze nejvetsi spotrebu mel EQS, ale podle tabulky zustal Cerny Petr na Teslu X…
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Peugeot rozdíl 3kwh??
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 28. 2. 2023 16:35
U jakych koliv mereni je potreba take uvadet presnost mereni. Treba rozdil v procentech na zacatku i konci je zmeren s presnosti 1%. Pak bereme udaj o vyuzitelne kapacite. Ktery take mimochodem neni presny a jen udavany vyrobcem, nebo kde jste to vzali? To musite zmerit nejdriv u toho auta v tich podminkach. Treba jsem si jisty ze z ID.5 77kWh v zivote nedostanete, je tam tak 74-75kWh. Pak musite predpokladat ze ubytek kWh z % je linearny, jen ze u e-Nira to neni tak.
No a jen kdyz prepocitame to 1% krat udavana kapacita uz nam vysledky TMY a prvniho e208 prekryvaji - tedy neni jasny kdo vyhral.
Ale spravedlive to by bylo jinak - nabit na konci testu na kalibrovane nabijecce (nebo alespon stejne) do stejneho procenta jak na zacatku a vzit udaj z nabijecky, tak jako u spalovaku. Ano bude tam stale chyba 1%, a spotreba vcetne ztrat na nabijeni ale to prece ve vysledku chceme a mozna ti tesly budou na tom i hurz. Jen z 7 auty to bude casove narocne.
A cekani na nabijecku vam pokazi vysledky. Tak nevim jak to zmerit presne. Potrebujete 7 stejnych nabijecek. Ale rozhodne ten udaj o kapacite neni presny, ty tesly a vw jezdi i pod 0%, pak vam nesedi prepocitani z % na kWh a u ruznych aut je to odlisne.
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
Bylo by mozne doplnit rychlosti? Protoze z tohohle vyplyva, ze by eniro po dalnici pri teplote kolem nuly dokazalo ujet 450 km (22% na 103km, jestli to chapu spravne, a z vlastni zkusenosti vim, ze tohle korejcum sedi presne) - jasne, profil je asi klesajici (?), Ale i tak se mi to zda hodne moc .... Vlastni zkusenost s esoulem64kwh, ten je na tom samozrejme na dalnici hur skz aerodynamiku, ale tohle se mi zda jako az moc dobrej vysledek ... To bych musel jet tak 110, mozna min. (Meli ste vitr v zadech?)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze