Za nabíjení elektromobilu vám můžou i platit

Spotové ceny elektřiny mění ekonomiku domácností
23
Za nabíjení elektromobilu vám můžou i platit
Fotografie: bezDodavatele
  • Český startup nabídl domácnostem energii za spotové ceny
  • Ty jsou v dlouhodobém horizontu nižší, mohou být i záporné
  • Společnost energii za stejné ceny zároveň i vykupuje

V Česku již jezdí přes sedm tisíc elektromobilů a motivem k jejich pořízení se čím dál častěji stává, kromě ekologického smýšlení, i prostý selský rozum. Sice za ně pořád zaplatíte více než za ekvivalentní spalovací alternativy, zejména u nás, kde se dotace zatím teprve rozjíždějí a zamíří jen k firmám, ovšem jejich provoz už nyní vyjde zpravidla levněji. U těch, kteří hodně jezdí, i o značné částky. To platí i za současného stavu, kdy většina domácností odebírá energii za tradičně stavěné, poměrně nízké tarify (v Česku je aktuální průměrná cena pro domácnosti 4,83 Kč, zatímco například v Německu se platí téměř třikrát tolik) a uživatelé elektromobilů mívají sjednaný speciální tarif s cenou cca 2,50 Kč za kWh. Pak lze počítat s přímými náklady za energii na kilometr jízdy kolem 30 haléřů a při vyšších nájezdech rychle umořit vyšší investici do elektromobilu.

Jenže tím to nekončí; elektřinu lze získat ještě výhodněji. Velcí odběratelé za ni platí velkoobchodní, neboli spotové ceny, které jsou v dlouhodobém horizontu ještě výhodnější. Nově vzniklý startup bezDodavatele tuto výhodu poskytuje i běžným koncovým zákazníkům. A to všem, nikoliv pouze majitelům elektromobilů. Výhoda spotových cen spočívá v tom, že přesně kopírují aktuální cenu na energetické burze, která se v průběhu dne dynamicky mění a v době nízké spotřeby zpravidla dramaticky klesá. Je-li energie přebytek, padá její cena dokonce pod nulu; to znamená, že její odběratelé dostávají zaplaceno. V roce 2020 platily takové ceny úhrnem celkem 119 hodin, to znamená bez jedné hodiny pět celých dní (samozřejmě ne v jednom kuse). Spotové ceny se stanovují den dopředu, čili lze naplánovat dobíjení elektromobilu velmi výhodně. Společnost také nabízí odkup přebytečné elektřiny z domácích zdrojů za stejnou velkoobchodní cenu, za jakou ji prodává. V tom případě se přímo nabízí využití systému V2G, který právě první výrobci začínají nabízet i v Evropě.

Důležitý je také ekologický aspekt. Firma propojuje domácnosti s českými výrobci energie z obnovitelných zdrojů a umožňuje obcházet při odběru tepelné elektrárny. Samozřejmě že to neznamená, že se k ní odstřihnou dráty, ale firma prostě odebere z obnovitelných zdrojů minimálně stejně energie, jako jí dodá dál.

Související články
Diskuze ke článku
Pavel Misák
Pavel Misák
Blbé je, že tomuto startupu dáte jen na měsíčních paušálech přes 2500 Kč ročně a takovou dardu opravdu nikdo jiný nemá 😉
Radek Bareš
Radek Bareš
Naposledy upraveno: 15. 7. 08:08
spotřeba TM3 aktuálně necelých 16W/km cena 1kw el.energie u RD s tepelným čerpadlem je 2,05 Kč/Kw bez DPH ,t.j. 1W = 0,0205 Kč a pak tedy 16kw x 0,0205 = 0,328 Kč/km.
Ano nejsou zohledněny ztráty apod.,stálé poplatky za jistič neřeším ty musím platit u RD i když nebudu el.vůz provozovat a bude jen bydlet.
Když budu zvlášť spořivý tak pojedu i za 14W.Když započítám třeba vlastní výrobu z FVE na střeše tak je to ještě míň /měsíčně to vyrobí necelých 600kW/ ,že je provoz od března do září zadarmo a ještě dostávám zelený bonus za vyrobenou el.energii je víc než jasné.Kolik platí za kW raději psát nebudu
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Už nesčetněkrát jsem tu četl že prý lze platit jen 0,3Kč/Km. Může nám redakce prosím popsat nějakým podrobnějším výpočtem jak se lze na takovou cenu dostat? Jaké auto, s jakou průměrnou spotřebou, s jakými ztrátami při nabíjení, jaký tarif na jakém jističi a s jakými distribučními nebo OZE poplatky atd? Já se tomu v reálu ani nepřiblížím (a to ani jen o desítky procent) tak bych rád nějaký redakční návod jak se k tomu dopracovat. Díky

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze