Britští dopravci odstavují elektrické lokomotivy. Cena elektřiny raketově stoupá

9
Britští dopravci odstavují elektrické lokomotivy. Cena elektřiny raketově stoupá
Fotografie: Freightliner
  • V Británii vypukla energetická krize
  • Na elektrifikované tratě vyjely dieselové stroje
  • Dopravci i odboráři volají vládu k zodpovědnosti

Jak vypadá tržní ekonomika v praxi, právě zažívá Velká Británie. Nedávné odstavení uhelných elektráren totiž přesunulo hlavní zátěž výroby elektřiny na plynové zdroje. Ty jsou aktuálně největším a jediným dostatečně kapacitním zdrojem elektřiny ve Spojeném království. Sice už fungují parky obnovitelných zdrojů a také tepelné turbínové jednotky na biomasu, jenže jich zatím není dost. Problém je v tom, že pocovidové zotavení rychle vyhnalo cenu zemního plynu (což pociťuje celá Evropa) a Británii chybí alternativa. Takže cena elektřiny začala růst. Těžko představitelným tempem.

Britský železniční trh je, na rozdíl třeba od dosud unitárního rakouského, či částečně otevřeného českého, již zcela liberalizován. A k tomu patří i úhrada reálných nákladů na služby, poskytované správcem tamější železniční sítě Network Rail (obdoba naší Správy železnic). Mezi ně patří i platby za spotřebovanou energii, které se odvádějí podle reálných odběrů za reálné ceny (v Česku stále funguje systém paušálních plateb, dopravcům se tak dosud vyplácí provozovat šedesátileté elektrické lokomotivy s nehospodárnou stykačovou odporovou regulací výkonu a bez rekuperace). A ty od září vyskočily o neuvěřitelných 210 %.

Nefalšovaná blesková energetická krize má podle railfreight.com první důsledky; dopravci již odstavují své elektrické lokomotivy, protože se jim prakticky přes noc jejich provoz přestal vyplácet (spotřeba těžkého vlaku v elektrické trakci se počítá na megawatthodiny na 100 km). Udělal to například operátor Freightliner, největší britský provozovatel elektrických lokomotiv v nákladní dopravě. Uzemnil už svou 23člennou flotilu silných lokomotiv řady 90 (mimochodem přezdívaných Skoda) o výkonu 5 000 k a starších strojů řady 86, což je sice v rozporu s jeho strategií na zatím řídce elektrifikované britské železniční síti používat stroje závislé trakce v maximální možné míře, ovšem ekonomická realita jej donutila změnit názor. Vyjíždějí diesely, jejichž provoz je momentálně výrazně levnější.

Představitelé dopravců už se nechali slyšet, že doufají v řešení ze strany vlády a Network Rail, jinými slovy, že vláda provoz elektrických vlaků přinejmenším dočasně zadotuje. Hnacích vozidel je totiž náhle nedostatek a ta stávající, dieselová, s mnohem nižším výkonem, prodlužují jízdní doby a blokují síť. Stejný názor mají i odbory, protože v zemi se momentálně hroutí silniční doprava kvůli nedostatku řidičů a kolaps železnice je zřejmě to poslední, co těžce zkoušená britská ekonomika momentálně potřebuje. Aby toho nebylo na hlavu kabinetu Borise Johnsona málo, země pořádá za měsíc klimatickou konferenci COP 26 Glasgow. A aktuálně to vypadá, že jeho delegáty uvítají prázdné regály v obchodech, čerpací stanice bez paliva, elektrifikované tratě plné čadících přetížených naftových lokomotiv a začínající ekonomická krize. Uvidíme, jak tato těžká zkouška konzervativního libertariánství dopadne.

Diskuze ke článku
Tomáš Zeman
Tomáš Zeman
Tak hlavně co nejdřív přejít z nafty a benzínu na elektromobily. To je to co teď nejvíc potřebují:+)))
Josef L
Josef L
Zajímavý a nepředpokládaný nástup krize., tohle se fakt těžko předvídá, odkud přijde úder.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Tak to co píšete je hodně nepravděpodobná zpráva a ty skutečné důvody budou trochu jiné.
Toto má nějakou logiku? " čerpací stanice bez paliva, elektrifikované tratě plné čadících přetížených naftových lokomotiv"
Alex Ander
Alex Ander
Totok je funny: parky obnovitelných zdrojů 👍🏻

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze