Po havárii Guerlaina Chicherita ve 4. etapě už z vozů s alternativním pohonem, o kterých jsme psali, na letošním Dakaru mají šanci na první desítku pouze speciály Audi RS Q e-tron. Stephane Peterhansel má ovšem obrovskou ztrátu, takže jsme psali, že kromě testovacích kilometrů a snahy o dílčí etapové úspěchy může plnit roli rychlé asistence. A na naše slova došlo záhy, hned v následující páté etapě. V té si z trojice pilotů Audi Sport nejlépe vedl Mattias Ekstrom, přičemž Carlos Sainz musel zastavit kvůli technickým problémům a Stephane Peterhansel zastavil u něj, aby mu pomohl s opravou.
Před pátou etapou byl nejúspěšnějším pilotem týmu Audi Sport legendární rallyový pilot Carlos Sainz, dvojnásobný mistr světa v rally a trojnásobný vítěz Dakaru. Dakarskou rally vyhrál v letech 2010, 2018 a 2020. Dakar jezdí od roku 2006 a za tu dobu nasbíral, kromě zmíněných vítězství, spoustu úspěchů – celkové stupně vítězů i dílčí etapová umístění. Ostatně, jedno etapové vítězství si připsal i letos s Audi RS Q e-tron. Po prvních čtyř etapách byl na průběžném 16. místě, hlavně vinou navigačních problémů z úvodu soutěže. Při nich ztratil poměrně dost času, ale také dostal 15minutovou penalizaci za minutí průjezdního bodu.
Audi RS Q e-tron Carlose Sainze mělo také problém se zadním zavěšením
V páté etapě jej ale postihl první technický problém, konkrétně se zavěšením zadního kola. Kvůli tomu se hned na začátku propadl pořadím dolů i Stephane Peterhansel a bojoval s tím i v následujících etapách. Právě ten u Carlose Sainze zastavil a pomohl mu s opravou jeho auta. Vzhledem k časové ztrátě tedy, jako správný týmový hráč, plní roli rychlé asistence a pomáhá týmovým kolegům, kteří ještě mají šanci na umístění v první desítce. Dokonce Sainzovi poskytl díly ze svého vozu, aby mohl dál závodit. Díky této pomoci mohl Carlos Sainz relativně brzo pokračovat dál, ale přesto ztratil hodinu a téměř 4 minuty na vítězného Henka Lategana s Toyotou, což znamenalo až 48. místo v etapě. V celkovém hodnocení se propadl na 22. pozici se ztrátou 3 hodin a 19 minut na vedoucího Nassera Al-Atthiyu, který jede s Toyotou. Mimochodem, na průběžném 23. místě je česko-slovenská posádka Miroslav Zapletal – Marek Sykora.
Enjoy our sixth Inside Dakar daily show. It centers around the great team spirit shown by Stéphane Peterhansel and Edouard Boulanger today, who have helped their teammates Carlos Sainz/Lucas Cruz.
— Audi Sport (@audisport) January 6, 2022
>> https://t.co/A8Wa7h26g1#FutureIsAnAttitude #AudiDakar #Dakar2022 #RSQetron pic.twitter.com/aGSXRTRnS9
Právě na 22. pozici byl před pátou etapou Mattias Ekstrom, který také pilotuje jeden ze speciálů Audi RS Q e-tron. Tomu se v této etapě dařilo, i když ke konci musel trochu zvolnit, protože také pociťoval, že se zadním zavěšením není něco v pořádku. Zdá se tedy, že to je slabina těchto hybridních speciálů Audi. Do cíle ale v pohodě dojel a při ztrátě 18 minut a 41 sekund na vítěze byl v etapě na 22. místě. Celkově se posunul na 16. příčku v průběžném pořadí soutěže se ztrátou 2 hodin a 46 minut na vedoucího Al-Atthiyu
Guerlain Chicherit pokračuje a je rychlejší než vozy Audi
I když havárie Guerlaina Chicherita se speciálem na bio-ethanol vypadala jako konec jeho letošní účasti na Dakaru, podařilo se mu vůz opravit a v závodě pokračuje. A je rychlý, pátou etapu dokonce zvládl rychleji než všechny vozy Audi RS Q e-tron. Dojel ji na 8. místě se ztrátou pouhých pěti minut na etapového vítěze. V průběžném pořadí je ale na 70. pozici se ztrátou téměř 49 hodin na vedoucí posádku.
Posádky Audi RS Q e-tron ztrácí přes hodinu na první desítku
Průběžné pořadí mezi osobními vozy tedy vede Katařan Nasser Al-Atthiyah s Toyotou, který má celkový čas 17 hodin, 24 minut a 23 sekund. Druhý je Sebastien Loeb, který na něj ztrácí 35 minut a 10 sekund, a průběžné třetí místo drží Lucio Alvarez, který ztrácí o 16 minut a 5 sekund více než Loeb. Nejlepší českou posádkou jsou Martin Prokop a Viktor Chytka s vozem Ford, kteří na 9. místě ztrácí hodinu a 31 minut na vedoucí posádku. To také ukazuje, že ztráta dvou nejrychlejších speciálů Audi RS Q e-tron na první desítku je více než hodinová. Stephane Peterhansel musel čekat na asistenční kamion a připsal si kromě časové ztráty i další penalizaci. Se ztrátou 67 hodin na vedoucí posádku je na 75. místě, ale může takto zezadu pomáhat svým týmovým kolegům, jako to předvedl v páté etapě. Škoda problémů se zadním zavěšením, protože jinak se zdá, že tento hybridní pohon funguje spolehlivě. Možná ale právě problémy s podvozkem pramení z vyšší hmotnosti auta kvůli těžké baterii.