Z posádek Audi RS Q e-tron byl v 5. etapě nejrychlejší Ekstrom, Sainz měl problémy

Rally Dakar 2022
Z posádek Audi RS Q e-tron byl v 5. etapě nejrychlejší Ekstrom, Sainz měl problémy
Fotografie: Audi Sport
  • Carlos Sainz, dosud nejrychlejší pilot Audi RS Q e-tron, měl technické problémy
  • Nejrychlejší byl z týmu Audi Sport Mattias Ekstrom, v 5. etapě byl 22.
  • Stephane Peterhansel dal Sainzovi díly ze svého auta a pomohl mu s opravou

Po havárii Guerlaina Chicherita ve 4. etapě už z vozů s alternativním pohonem, o kterých jsme psali, na letošním Dakaru mají šanci na první desítku pouze speciály Audi RS Q e-tron. Stephane Peterhansel má ovšem obrovskou ztrátu, takže jsme psali, že kromě testovacích kilometrů a snahy o dílčí etapové úspěchy může plnit roli rychlé asistence. A na naše slova došlo záhy, hned v následující páté etapě. V té si z trojice pilotů Audi Sport nejlépe vedl Mattias Ekstrom, přičemž Carlos Sainz musel zastavit kvůli technickým problémům a Stephane Peterhansel zastavil u něj, aby mu pomohl s opravou.

Před pátou etapou byl nejúspěšnějším pilotem týmu Audi Sport legendární rallyový pilot Carlos Sainz, dvojnásobný mistr světa v rally a trojnásobný vítěz Dakaru. Dakarskou rally vyhrál v letech 2010, 2018 a 2020. Dakar jezdí od roku 2006 a za tu dobu nasbíral, kromě zmíněných vítězství, spoustu úspěchů – celkové stupně vítězů i dílčí etapová umístění. Ostatně, jedno etapové vítězství si připsal i letos s Audi RS Q e-tron. Po prvních čtyř etapách byl na průběžném 16. místě, hlavně vinou navigačních problémů z úvodu soutěže. Při nich ztratil poměrně dost času, ale také dostal 15minutovou penalizaci za minutí průjezdního bodu.

Audi RS Q e-tron Carlose Sainze mělo také problém se zadním zavěšením

V páté etapě jej ale postihl první technický problém, konkrétně se zavěšením zadního kola. Kvůli tomu se hned na začátku propadl pořadím dolů i Stephane Peterhansel a bojoval s tím i v následujících etapách. Právě ten u Carlose Sainze zastavil a pomohl mu s opravou jeho auta. Vzhledem k časové ztrátě tedy, jako správný týmový hráč, plní roli rychlé asistence a pomáhá týmovým kolegům, kteří ještě mají šanci na umístění v první desítce. Dokonce Sainzovi poskytl díly ze svého vozu, aby mohl dál závodit. Díky této pomoci mohl Carlos Sainz relativně brzo pokračovat dál, ale přesto ztratil hodinu a téměř 4 minuty na vítězného Henka Lategana s Toyotou, což znamenalo až 48. místo v etapě. V celkovém hodnocení se propadl na 22. pozici se ztrátou 3 hodin a 19 minut na vedoucího Nassera Al-Atthiyu, který jede s Toyotou. Mimochodem, na průběžném 23. místě je česko-slovenská posádka Miroslav Zapletal – Marek Sykora.


Právě na 22. pozici byl před pátou etapou Mattias Ekstrom, který také pilotuje jeden ze speciálů Audi RS Q e-tron. Tomu se v této etapě dařilo, i když ke konci musel trochu zvolnit, protože také pociťoval, že se zadním zavěšením není něco v pořádku. Zdá se tedy, že to je slabina těchto hybridních speciálů Audi. Do cíle ale v pohodě dojel a při ztrátě 18 minut a 41 sekund na vítěze byl v etapě na 22. místě. Celkově se posunul na 16. příčku v průběžném pořadí soutěže se ztrátou 2 hodin a 46 minut na vedoucího Al-Atthiyu

Guerlain Chicherit pokračuje a je rychlejší než vozy Audi

I když havárie Guerlaina Chicherita se speciálem na bio-ethanol vypadala jako konec jeho letošní účasti na Dakaru, podařilo se mu vůz opravit a v závodě pokračuje. A je rychlý, pátou etapu dokonce zvládl rychleji než všechny vozy Audi RS Q e-tron. Dojel ji na 8. místě se ztrátou pouhých pěti minut na etapového vítěze. V průběžném pořadí je ale na 70. pozici se ztrátou téměř 49 hodin na vedoucí posádku.

Posádky Audi RS Q e-tron ztrácí přes hodinu na první desítku

Průběžné pořadí mezi osobními vozy tedy vede Katařan Nasser Al-Atthiyah s Toyotou, který má celkový čas 17 hodin, 24 minut a 23 sekund. Druhý je Sebastien Loeb, který na něj ztrácí 35 minut a 10 sekund, a průběžné třetí místo drží Lucio Alvarez, který ztrácí o 16 minut a 5 sekund více než Loeb. Nejlepší českou posádkou jsou Martin Prokop a Viktor Chytka s vozem Ford, kteří na 9. místě ztrácí hodinu a 31 minut na vedoucí posádku. To také ukazuje, že ztráta dvou nejrychlejších speciálů Audi RS Q e-tron na první desítku je více než hodinová. Stephane Peterhansel musel čekat na asistenční kamion a připsal si kromě časové ztráty i další penalizaci. Se ztrátou 67 hodin na vedoucí posádku je na 75. místě, ale může takto zezadu pomáhat svým týmovým kolegům, jako to předvedl v páté etapě. Škoda problémů se zadním zavěšením, protože jinak se zdá, že tento hybridní pohon funguje spolehlivě. Možná ale právě problémy s podvozkem pramení z vyšší hmotnosti auta kvůli těžké baterii.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze