Z Eco Rally Praha 2024 jsme přivezli bronz, jeli jsme dodávkou VW ID. Buzz Cargo

Z Eco Rally Praha 2024 jsme přivezli bronz, jeli jsme dodávkou VW ID. Buzz Cargo
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Eco Rally Praha 2024 byla koncipovaná jako možnost vyzkoušení pro nováčky
  • Pravidla byla podobná, jako v MČR v Eco Rally, ale zjednodušená
  • My jsme se zúčastnili s vozem Volkswagen ID. Buzz Cargo

Loňský první ročník Eco Rally Praha jsme jeli vozem Kia Niro EV, vyhráli jsme hodnocení spotřeby i celkové hodnocení, byť to bylo těsné. Do letošního ročníku jsme tím pádem startovali s číslem 1 na dveřích, tedy jako favorité, přestože místo zkušeného navigátora Míry seděl na sedačce spolujezdce 8letý syn Šimon, se kterým jsme sice již pár soutěží absolvovali, ale regularity rally zatím ne. A nutno dodat, že je to náročnější disciplína, než soutěže jen ve spotřebě.

Eco Rally Praha autem, které přirozeně vyšlo

Neřešil jsem ani zápůjčku auta primárně na eco rally. Rozhodl jsem se Eco Rally Praha 2024 absolvovat s vozem, který mám zrovna na test. Tím byl Volkswagen ID. Buzz Cargo, který jsem pár dní předtím testoval v ostrém provozu kurýrní služby. Takže šlo o největší auto, s jakým jsem eco rally dosud jel. Ve spotřebě to nevadí, protože dosažená spotřeba posádky se porovnává s oficiální normovanou spotřebou vozu podle WLTP, což je v našem případě 21,7 kWh/100 km.

V sobotu v 17:00, současně s uzavřením e-Salonu pro návštěvníky, tedy v sestavě Marek Tomíšek – Šimon Tomíšek najíždíme žluto-bílým Volkswagenem ID. Buzz Cargo na start. Baterii máme nabitou na 63 %, což by na 145kilometrovou trasu mělo bohatě stačit. Vyjíždíme už za tmy, takže je jasné, že navigace bude náročnější. Zpočátku se nám celkem daří jak v pravidelnosti, tak i v navigaci, ale hned v prvním ze sedmi měřených úseků se objevuje jakási chyba v aplikaci Rabbit Rally, kterou máme spuštěnou na starším iPhonu. Cca v polovině měřeného úseku se roztáčí počítadlo kilometrů, po pár sekundách nám pípne projetí cílem měřeného úseku a na měřidle máme o 20 kilometrů víc. V tu chvíli tedy nemáme informace o pravidelnosti, ani o navigaci, protože toto měřidlo ujeté vzdálenosti používáme i pro orientaci. Daří se nám ale najít další orientační bod z itineráře, na něm nulujeme dílčí kilometry a díky tomu se nám podaří alespoň najít cestu do cíle meřeného úseku.

Je nám jasné, že v pravidelnosti jsme hodně ztratili a zaměřujeme se tedy hlavně na spotřebu. Ale daří se nám docela dobře držet i tu pravidelnost. Až v předposledním měřeném úseku nám najednou nesedí pozice, vracíme se do místa, kde nám to ještě sedělo, ale stejně to pak nesedí. Jelikož Eco Rally Praha nemá v itineráři začátky a konce obcí, ale jen samotné křižovatky, nemáme se ani čeho chytit. Zadáváme tedy GPS souřadnice startu dalšího měřeného úseku. Ten projíždíme v pohodě a míříme do cíle. Tam dojíždíme se spotřebou 16,1 kWh/100 km podle palubního počítače, což vzhledem k normované spotřebě 21,7 kWh/100 km považujeme za velmi dobrý výsledek.

Mohlo to být lepší, ale nenapadlo nás to

V cíli od pořadatelů zjišťujeme, že jsme minuli pouze jeden měřicí bod a tím byl cíl předposledního měřeného úseku. Měli jsme tedy zadat jeho GPS souřadnice (ty jsme také měli k dispozici) a pravděpodobně bychom měli menší počet trestných bodů, protože za minutí bodu je automaticky plný počet, který odpovídá odchylce 10 minut. Kdybychom tedy projeli cílem s menší odchylkou, byli bychom na tom lépe. Ale to nás v tu chvíli nenapadlo.

Spotřeba se počítá podle procent na startu a v cíli z využitelné kapacity baterie

Druhý den při vyhlášení zjišťujeme, že přestože jsme kvůli bloudění najeli o pár kilometrů více (spotřebovaná energie se vztahuje k oficiální délce trasy), měli jsme bezkonkurenčně nejlepší hodnocení spotřeby. Zároveň ani v pravidelnosti to nebylo tak špatné, respektive mnohé posádky na tom byly o poznání hůř než my. Takže nakonec to stačilo na 3. místo v pravidelnosti, byť relativně těsné, ale po vynásobení naším koeficientem spotřeby 0,838 získáváme na čtvrtou posádku v celkovém pořadí docela velký náskok. Ostatní posádky měly koeficient spotřeby, kterým se násobí trestné body z pravidelnosti, v rozmezí od 0,915 (celkově vítězná posádka Ondřej Hunčovský – Jakub Motlík s Teslou Model 3) až po 1,761, což byl výsledek jedné z Tesel Model X. Stupně vítězů pak na druhém místě doplňuje posádka Jan Strejc – Jan Strejc (otec a syn), která má také Teslu Model 3, ale na rozdíl od vítězů už modernizovanou.

Eco Rally Praha 2024 s o poznání zjednodušenými pravidly oproti soutěžím z MČR v Eco Rally tedy byla skvělou vstupní branou do eco-rally. Důkazem toho je, že i s 8letým navigátorem jsme skončili na stupních vítězů. Na druhou stranu, pro Šimona to byla nejtěžší soutěž, jakou se mnou dosud absolvoval, takže se pořadatelům podařilo dobře nastavit náročnost, aby to zase nebyla úplná legrace. Můj navigátor si pak, kromě poháru za třetí místo, převzal i ocenění pro nejmladšího účastníka. Pořadatelé by i příští rok v rámci e-Salonu rádi uspořádali Eco Rally Praha v podobném duchu, takže pokud si chcete vyzkoušet eco-rally, je to ideální příležitost.

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Cargo

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 402 km
Cena od1 089 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze