Jelikož jsem s Volkswagenem ID. Buzz Cargo už absolvoval krátký kurýrní test, který trval přibližně polovinu směny, měl jsem již určitou představu o jeho schopnostech a věděl jsem, že nebudu muset nabíjet baterii do plna, protože by mi měla vystačit i při nabití na zhruba 80 %. V rámci dalšího testu této elektrické dodávky jsem se tedy rozhodl simulovat podmínky řidiče, který nemá možnost nabíjet přes noc doma. Tentokrát jsem vyjížděl s 84 % a ověřoval, jak si vůz poradí během náročného pracovního dne kurýra v městském provozu. A to navíc v předvánočním čase, kdy mají kurýři napilno.
Můj den začal přímo z domova v Berouně, kde mi do aplikace Grid.online dorazila první zakázka s vyzvednutím na Zličíně. Nemusel jsem tedy vyjíždět naslepo a hned od začátku jsem mířil na první nakládku. Tam jsem vyzvedl prvních pět zásilek a postupně přibíral další po cestě. První rozvoz zahrnoval různé části Prahy – od Evropské ulice, kam jsem mířil hned po vyzvednutí, přes Dejvice, Smíchov, Chodov, Štěrboholy až po Černý Most, kde jsem doručil poslední zásilku. Nešlo pouze o rozvoz ale cestou jsem zároveň nějaké zakázky nakládal. Celkem jsem na této trase měl 13 zastávek a tento úsek trval od 09:00 do 13:30, tedy přibližně 4,5 hodiny.
Na Černém Mostě jsem si stihl dát krátkou přestávku na svačinu, ale brzy mi přišla další zakázka. Tentokrát jsem měl přejet na Vinohrady, kde jsem vyzvedával první zásilku, a odtud pokračovat opačným směrem, než jsem jel ráno. Trasa poté vedla vedla přes centrum, Brumlovku, Braník, Smíchov, Hradčanské náměstí, Dejvice, Holešovice a nakonec do Libně. Zatímco při prvním rozvozu jsem převážel především balíčky uložené v nákladovém prostoru vozu, druhou půlku směny mě čekaly hlavně dárkové tašky – těch bylo zhruba dvacet. Abych zabránil jejich pohybu během jízdy a následnému rozbití (ve většině z nich evidentně byla láhev vína), měl jsem je uložené v kabině na dvojsedačce vedle sebe a některé na podlaze. V nákladovém prostoru jsem měl pouze dva velké balíky.
Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Cargo
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 402 km |
Cena od | 1 089 000 Kč |
Z hlediska prostoru by tedy na druhý rozvoz stačilo i osobní auto a ani během prvního rozvozu jsem rozhodně nevyužil celý nákladový prostor Volkswagenu ID. Buzz Cargo. Ale jako kurýr musím být připraven na vše. Tak trochu jsem doufal, že bych mohl dostat nějakou větší rozvážkovou zakázku z nějakého depa v Rudné nebo Nučicích, když to je blízko u Berouna. Ale vyšla na mě jen menší zakázka ze Zličína, která byla doplněna o vyzvedávání dalších zásilek po cestě. Ale rozhodně jsem byl, díky parametrům auta, připraven i na velký rozvoz. Ale jaké jiné auto se na rozvoz dárků hodí více, než usměvavá dodávka? Takže i přesto, že jsem Volkswagen ID. Buzz Cargo nevytížil naplno, užíval jsem si to, že jezdím autem, které má úsměv „na tváři“.
Volkswagen ID. Buzz Cargo v tomto testu se ukázal jako spolehlivý parťák pro kurýry, kteří dělají rozvážku po městě a okolí. Po celém dni rozvozu jsem po vyložení poslední zásilky v Libni najeto 152 kilometrů a v baterii mi zbývalo ještě 34 % kapacity. Takže jsem mohl jet v klidu domů do Berouna a za celý den jsem nemusel nabíjet. Pokud bych neměl nabíjení doma, zastavil bych na nákup tam, kde čas strávený v obchodě mohu využít k nabíjení. Měl bych tedy auto nabité na další směnu. Zároveň jsem měl i velkou rezervu na to, abych zvládl i delší směnu, pokud bych chtěl. Ale já jsem si zapnul už jen zakázky po cestě domů a v tu dobu (okolo 18 hodin) už mi žádná nepřišla.
Jakou spotřebu má Volkswagen ID. Buzz Cargo jako kurýr?
A teď se tedy podívejme na ekonomiku provozu. Volkswagen ID. Buzz Cargo mi za celou směnu, tedy i s návratem domů do Berouna, ukázal spotřebu 22,9 kWh/100 km. Reálná spotřeba podle nabíjení samozřejmě vyšla vyšší a sice 26,58 kWh/100 km. To při mé ceně 5 Kč/kWh odpovídá nákladům 1,33 Kč/km, což jsou na dodávku skvělá čísla, na která už se nedostanou ani dodávky na CNG či LPG. Je ale potřeba dodat, že to platí pouze v případě, že máte možnost nabíjet doma.
Při pomalém nabíjení ve veřejné síti, kde se cena pohybuje okolo 8 Kč/kWh (u PRE se dá s vyšším tarifem dostat i na 7 Kč/kWh), pak vychází náklady na 2,13 Kč/km, přičemž u PRE se za paušál 150 Kč měsíčně dostanete i pod 2 koruny na kilometr, pokud jste zároveň odběratelem energie od PRE. Nemáte-li možnost nabíjet ve chvíli, kdy auto delší dobu stojí, zbývá jen možnost rychlého nabití například při nákupu cestou z práce domů. Tam už se poté podle poskytovatele a rychlosti nabíjení pohybujeme od 10 do 18 Kč/kWh, tedy v nákladech od 2,66 do 4,78 Kč/km. Podnikatel v autodopravě, který nabíjí hodně, si ale pravděpodobně bude platit paušál pro výhodnější nabíjení, který je v takovém objemu nabíjení zanedbatelný. Takže počítám spíše s cenami na spodní hranici uvedeného pásma, tedy cca do 3 Kč/km. Naftová dodávka v takovém provozu bude mít spotřebu minimálně 10 l/100 km a tedy náklady na palivo okolo 3,50 Kč/km při současné průměrné ceně nafty. Je tedy jasné, že u řidiče odkázaného hlavně na rychlonabíjení bude návratnost vyšší investice do elektromobilu velmi dlouhá.
Celkově hodnotím Volkswagen ID. Buzz Cargo jako ideální volbu pro kurýrní služby ve městě, ale s podmínkou že mají možnost nabíjení doma, nebo častější příležitost k levnějšímu pomalému nabíjení. Pro řidiče, který by byl odkázaný primárně na rychlonabíjení, zatím elektromobil z finančního hlediska smysl nedává. Ale z uživatelského hlediska je tato elektrická dodávka skvělým parťákem pro kurýry ve větších městech.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz