Rok s užitkovým elektromobilem Volkswagen ID. Buzz Cargo
test

Rok s užitkovým elektromobilem Volkswagen ID. Buzz Cargo

Dlouhodobý test v ostrém provozu včetně mrazů
4

Volkswagen ID. Buzz jsme testovali několikrát, ale většinou šlo o osobní verzi. Náš externí kolega má ale ve firmě užitkovou variantu ID. Buzz Cargo. Pojďme se tedy podívat na zkušenosti z ročního používání této elektrické dodávky v ostrém provozu.

V polovině května 2023 rozšířil Volkswagen ID. Buzz Cargo flotilu elektrických aut společnosti Solsol. Toto auto tam tedy slouží v ostrém provozu rok a pojďme se podívat na zhodnocení provozu přímo pohledem člověka, který jej používá jako pracovní auto.

V době pořízení byl Volkswagen ID. Buzz Cargo naše sedmé čistě elektrické auto. Díky našemu podnikání v oblasti obnovitelných zdrojů nám právě elektrická auta dávají velký smysl. S elektrickou dodávkou na plně elektrické platformě jsme ale zkušenosti neměli a byli jsme zvědaví, jak zvládne dálniční jízdy, zejména pak zimní provoz.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Cargo

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 402 km
Cena od1 496 457 Kč

Ihned po koupi se ID. Buzz účastnil závodu českého poháru eco rally v Olomouci. Byl to docela ostrý křest ohněm, ve kterém obstála jak posádka, tak auto. V soutěži spotřeby posádka bratrů Novákových obsadila krásné páté místo s průměrnou spotřebou 15,91 kWh/100 km (odpovídá indexu 0,754 oproti WLTP).

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Na závodech eco rally se v žádném případě nejezdí co nejpomaleji. Naopak je třeba dodržovat předepsanou průměrnou rychlost a do cíle přijet v časovém limitu. Bylo však jasné, že o tom, jaký ID. Buzz opravdu je, si uděláme obrázek až v reálném provozu. Naše nejčastější cesty jsou převážně po dálnici z Brna do Olomouce. Samozřejmě, že jsme Buzze brali na jakoukoliv jinou cestu.

Jaká je realita cestování elektromobilem s využitelnou kapacitou baterie 77 kWh, dojezdem udávaným výrobcem v optimálních podmínkách kolem 400 km, maximálním výkonem nabíjení 170 kW, maximální rychlostí omezenou na 145 km/h a velikostí nákladového prostoru skoro 4 m3? Po ročním používání ID. Buzz máme k dispozici „tvrdá data“ a zkušenosti z letního i zimního provozu.

Volkswagen ID. Buzz Cargo v létě

První dálkovou trasu s ID. Buzz jsem absolvoval v červnu 2023 z Brna do Košic a zpět s nákladem cca 300 kg. Před odjezdem jsem záměrně nenabil na 100 % (abych „nasimuloval“ situaci, kdy neodjíždím „s plnou“). Vzdálenost 500 km jsem zvládl za 6 hodin, celkem dvakrát nabíjel v celkové délce 40 minut. Cestou zpět jsem měl přes noc dobito do plna, a proto jsem nabíjel jen jednou 32 minut. Celková spotřeba 21,2 kWh/100 km byla překvapivá vzhledem k faktu, že trasa vedla převážně po dálnici. Tato cesta byla utvrzením toho, že ID. Buzz není omezením ve smyslu dlouhého nabíjení a o ID. Buzz začal být v týmu větší zájem.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Během léta se dálniční spotřeba pohybovala kolem 21 kWh/100 km a auto nás všechny utvrzovalo o jeho bezproblémové použitelnosti. Perličkou byla sázka v rámci týmu ohledně „nedojezdu“ bez nabití na trase dlouhé cca 350 km (Brno – Náchod a okolí – Brno). Dojeli jsme, samozřejmě i s puštěnou klimatizací a veškerou elektronikou, a to s rezervou na dalších 40 km.

Data z letního provozu

Od května 2023 do výměny letních pneu na začátku listopadu 2023 jsme najeli 12 949 km a palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 21,1 kWh/100 km. Průměrná rychlost za tuto dobu byla 60 km/h. Považuji to za skvělý výsledek.

Jak moc ovlivňuje spotřebu zima?

Letní provoz tedy byl naprosto bezproblémový, avšak velkou neznámou pro nás byl zimní provoz a vliv nízkých teplot na spotřebu a dojezd. Nyní to víme – vliv je velký. Dálniční spotřeba do Olomouce se pohybovala kolem 27 až 29 kWh/100 km. Pokud bylo potřeba nabíjet na ultrarychlých nabíječkách, výkon prvního nabíjení se snížil klidně na 60 kW namísto letního výkonu 170 kW. Bylo to dáno nízkou teplotou baterie, která se nezahřála cestou, ale zahřívala se až právě prvním nabíjením.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Zimní testovací jízdou se zapojenou diagnostickou jednotkou byla Brno – Ostrava – Brno. Venkovní teploty byly pod -10 °C. Před cestou dlouhou cca 180 km jsem měl nabito 90 %, vyhřátý interiér a dojezd ukazoval 235 km. Tušil jsem, že cestu zvládnu jen tak tak. To jsem však nevěděl, že budu muset zajet oproti plánu dalších cca 10 km do Olomouce. Dostával jsem se do časové tísně ohledně času dojezdu na místo a hodně jsem uvažoval o krátké nabíjecí zastávce u Klimkovic. Jenže! Nabíjecí zastávka by mě zdržela více než zpomalení na cca 100 km/h, takže jsem se rozhodl pokračovat nižší rychlostí. Navíc před Ostravou bylo několik kilometrů omezení na 80 km/h, což mělo pozitivní vliv na dojezd. Jak velký?

Po 2 hodinách a 20 minutách a ujetí 192 km průměrnou rychlostí 80 km/h ukázal palubní počítač spotřebu 32,3 kWh/100 km. To byl rekord, který jsme na ID. Buzz nikdy předtím ani potom neviděli. Po dojezdu do Ostravy ukazoval ID. Buzz dojezd 9 % a 24 km. Musím říci, že jsem poprvé v „elektromobilním životě“ přemýšlel, jestli nabít, nebo jet pomaleji, abych dojel do cíle. Vzhledem k „neaerodynamice“ ID. Buzze se ukázalo jako lepší řešení snížení rychlosti.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Zajímavostí je, že celková vybitá energie z baterie byla 63,97 kWh, což po 192 kilometrech odpovídá spotřebě 33,32 kWh/100 km, zatímco palubní počítač ukázal spotřebu 32,3 kWh/100 km. Dá se předpokládat, že rozdíl cca 1 kWh se spotřeboval na vytápění kabiny.

Jak se zahřívá baterie v hlubokých mrazech?

Cesty jsem také využil k logování dat ohledně teploty baterie během jízdy a během nabíjení. Před cestou jsem měl nabito na AC nabíječce. V Ostravě jsem neměl možnost nabíjet na místě, po několika hodinách jednání jsem přejel na 50kW stanici (nabíjení během dalšího jednání) a poté jsem ještě jednou krátce zastavoval na UFC stanici v Olomouci. Celý den se venkovní teplota pohybovala mezi -13 °C a -10 °C.

Brno odjezd Ostrava příjezd Ostrava před nabíjením Ostrava po nabíjení Olomouc před nabíjením Olomouc po nabíjení Brno příjezd
Minimální teplota baterie 1 °C 8 °C 1 °C 27 °C 16 °C 31 °C 12 °C
Maximální teplota baterie 3 °C 12 °C 4 °C 30 °C 21 °C 33 °C 17 °C
Celková vzdálenost 0 km 192 km 200 km 299 km 390 km
Typ nabíjení - - DC UFC -
Doba nabíjení - - 1 h 3 min 20 min -

Jízda v hlubokých mrazech ukázala, že se baterie i po 192 km minimálně zahřála jízdou. Nabíjení na 50kW DC stanici v Ostravě zahřálo baterii o více jak 25 °C. Tato teplota však následně po 99 km klesla o cca 10 °C. Nabíjení na UFC stanici v Olomouci poté zahřálo baterii mírně nad 30 °C. Následný výraznější pokles teploty baterie při příjezdu do Brna oproti poklesu teploty při příjezdu do Olomouce může být tím, že před Brnem byla delší fronta, kdy při stání nebo velmi pomalé jízdě auto odebíralo z baterie málo energie. Tím pádem kvůli mínusovým teplotám okolí se baterie rychleji ochlazovala.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Zimní data z provozu elektrické dodávky

Během provozu na zimních pneu, tedy od listopadu 2023 do výměny pneu na začátku dubna 2024, jsme najeli 10 231 km a palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 27,7 kWh/100 km. Průměrná rychlost za tuto dobu byla 61 km/h. Z pohledu čísel se to může zdát ne zrovna nejlepší. Avšak vzhledem k výše zmíněné „neaerodynamice“ vozu a vzhledem k častým dálničním cestám i data ze zimního provozu považuji za solidní.

Jak hodnotíme Volkswagen ID. Buzz Cargo?

Po ročním používání vozu Volkswagen ID. Buzz Cargo vidíme přidanou hodnotu auta. Je to pro náš tým pracovní auto, které slouží na jakékoliv cestě. Využíváme velký nákladový prostor. Posádky v ID. Buzz hodně oceňují ticho během jízdy a zrychlení i ve vyšších rychlostech. Samozřejmostí je pro nás vlastní nabíjení s využitím sluneční energie, což významně snižuje náklady na provoz. Na dálkových cestách nabíjíme s použitím karty Axigon s cenami od 11 Kč za kWh.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Letos jsme se jako firma poprvé zúčastnili největší solární výstavy Intersolar v Mnichově. Kolega naložil ID. Buzz „po střechu“ a po dvou nabíjeních dorazil po takřka 550 km bez problémů z Brna do Mnichova. Stejný počet nabíjení bylo i na cestě zpět. Nabíjení spouštěl pomocí karty Axigon na stanicích provozovatelů, kteří mají spolupráci s Axigonem (Smatrics, EnBW, Ionity). Volkswagen ID. Buzz Cargo využíváme na maximum.

Foto: Petr Beneš, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Petr Diskuze
Petr Diskuze
Tak, a teď to porovnejte s klasickým tranďákem, prostor větší, pořizovací cena nižší, nikde nemusíte trnout že nedojedete nebo kvůli tomu snižovat rychlost jízdy - časový rozdíl 100 a 130 na dálnici je sakra znát při delší vzdálenosti. A nakonec k té ceně provozu - tranďákem budete jezdit v průměru kolem 8 l nafty tj. do 3 km/km, vámi udávaná spotřeba el. je velmi podobná, takže srovnání kulhá na obě nohy.
Jediné co mluví pro id.bus je ekologie (teoreticky).
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Jsem toho názoru, že auto o dané velikosti, hmotnosti a účelu, by potřebovalo při stejné nebo nižší hmotnosti baterii na úrovni 95 až 120 kWh, aby bylo použitelné pro masy jako náhrada za nafotové provedení. Zajisté nejlépe při nižší ceně. Patrně nás čeká ještě letitý vývoj bat. článků, než nabídné finální produkty tyhle vlastnosti.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze