XPeng už zaujal dvěma elektromobily; úspěšným crossoverem G3 a ambiciózním, sportovně laděným velkým čtyřdveřovým kupé P7, které bývá přirovnáváno k Tesle Model S. Nyní přichází zlatý střed nabídky, menší, avšak prostornější a technicky pokročilejší sedan XPeng P5, který se svou délkou 4,81 m bude trefovat pro změnu do segmentu Tesly Model 3. V Číně nasbíral 53 hodin od debutu 10 tisíc objednávek, v plánu však má vydat se i do Evropy.
Sedan P5 sdílí technický základ se starším modelem G3. Stejně jako on tedy používá jediný, vpředu uložený elektromotor o výkonu 155 kW (208 k)/310 Nm, s nímž prolomí z klidu stovku za 7,5 s a zrychluje až k nejvýše povoleným 175 km/h. K mání bude celá paleta verzí, ale především tři různé velikosti baterie 55,9, 66,2 a 71,4 kWh (nespecifikováno, zda netto, či brutto). S nimi nabídne P5 dojezd podle NEDC 460, 550 a 600 km. Ve všech případech se má baterie z 30 na 80 % nabít pod 40 minut. Pohon všech kol je podle výrobce technicky možný, zatím o něm ale prý neuvažuje. Ostatně výchozí, pseudoterénní model G3 jej také nenabízí.
Vůz chce zaujmout, kromě proudnicového designu s velmi dobrým součinitelem čelního odporu vzduchu Cx 0,223 a luxusního interiéru, také několika unikátními vlastnostmi. Interiér lze po sejmutí předních hlavových opěrek a sklopení opěradel proměnit v obří pohovku, v níž se lze pohodlně vyspat. Komu by byla členitá sedadla málo pohodlná, může si dokoupit nafukovací matraci, která promění interiér v opravdu pohodlnou ložnici, z níž lze skrz panoramatické střešní okno pozorovat před spaním třeba hvězdy. Nebo také filmy, protože součástí výbavy je horizontálně orientovaný displej s 15,6" (jako na velkém notebooku), na němž lze média sledovat už velice pohodlně. A zpestřit si zážitek lze i studeným nápojem z chladničky za loketní opěrkou, stejně jako v luxusních limuzínách.
Největší chloubou je ale LiDAR, XPeng P5 je vůbec prvním autem na světě, které jej používá. Je součástí velmi pokročilé senzoriky, která obsahuje dva LiDARy, 12 ultrazvukových senzorů, 13 kamer s vysokým rozlišením a radary. Ta pochopitelně slouží k autonomnímu řízení, jehož nejnovější verze XPilot 3.5, určená právě pro vrcholné verze typu P5, je podle výrobce nejpokročilejším systémem svého druhu na světě. Minimálně co do technické výbavy je to určitě pravda. A nelze si nevzpomenout na Elona Muska, který z Tesel nechal odstranit i pouhé radary, jako zbytečné pro autonomní řízení, a jeho FSD spoléhá na pouhé kamery. Který z těchto dvou extrémů se v budoucnosti ukáže jako funkčnější?
V Číně začíná cena na 157 900 juanech, což je zhruba 530 000 Kč. Nejdražší verze je pak oceněna částkou 223 900 juanů, tedy plus minus 750 000 Kč. Takto levný v Evropě vůz určitě nebude, ale až se uskuteční vstup této čínské štiky na evropský trh s obvyklou přestupní stanicí v Norsku, mohla by pořádně prohnat drahé euroamerické kapry v evropském rybníčku.
Spíše do segmentu Tesly Y.