Dvě donedávna neznámé čínské značky Nio a XPeng, založené teprve v roce 2014, začínají bez velké pozornosti mimočínských médií pomalu překreslovat světovou mapu výroby a prodeje elektromobilů. Chrlí novinky závratným tempem a vykazují dvou až tříciferné meziroční i meziměsíční nárůsty prodejů. A to Nio teprve začíná prodávat v Evropě, zatímco XPeng tu už nějakou dobu působí. Samozřejmě že obě značky si vybraly za místo svého evropského debutu Norsko, ale to snad už ani není nutné zdůrazňovat. Nio aktuálně prodává modely ES8, ES6, EC6 a chystá supersedan ET7, s nímž se počítá jako s konkurentem Tesly. Kromě toho se pokouší oživit systém výměnných baterií, který by měl přípravu na další cestu zkrátit na nízké jednotky minut. Navíc chystá zcela nový koncept prodeje a služeb v tzv. Nio domech. Xpeng míří do lidovějších vod s SUV G3 a sedany P7 plus nově P5.
XPeng je podle electrek.co zatím v absolutních číslech pozadu, konkrétně zhruba na čtvrtině, avšak vykazuje rychlejší růst. V červnu 2021 dodal 6 565 elektromobilů, čili o 15 % více proti květnu. To se na první pohled nezdá jako závratné číslo, avšak je třeba dodat, že to reprezentuje meziroční růst závratných 617 %. To je i s přihlédnutím ke covidové situaci neuvěřitelné číslo. Za druhé čtvrtletí 2021 zákazníci koupili 17 398 XPengů, což znamená „jen“ 439% meziroční posun. Trochu lepší to je s kumulativními dodávkami za celé první pololetí. Celkem 30 738 prodaných vozů znamená nárůst 459 %. Nio umístilo na trh za červen 8 083 jednotek, čili o pětinu více ve srovnání s květnem. Meziroční nárůsty už nejsou tak dramatické jako u XPengu, ale stejně stojí za pozornost. Konkrétně červnový výsledek znamená navýšení o 116,1 %. Druhý kvartál pak uzavřel se součtem 21 896 ks, čili o 111,9 % meziročně výše, první pololetí pak přineslo celkem 117 597 registrací.