O úmyslech čínské značky Xpeng zaútočit na evropský trh jsme vás již informovali. Mezi spotřební tamější produkcí vyniká nejen propracovaným designem exteriéru a interiéru, ale i špičkovými technickými prvky. Například model P5 byl loni vůbec prvním autem na světě, které nasadilo do sériové výroby LiDAR. A právě tento 4,8metrový sedan, který nabízí mj. velice pohodlnou lůžkovou úpravu s volitelnou nafukovací matrací a palubní kino, byl vybrán jako prostředek k pokoření evropského trhu. Zaujmout má zákazníky v Norsku, Nizozemsku, Švédsku a Dánsku. Právě v těchto zemích byly otevřeny předběžné objednávky nevyžadující složení zálohy. A to buď prostřednictvím webu, nebo čerstvě spuštěné aplikace Xpeng app.
Rodinný sedan s předním pohonem nabídne baterii o kapacitě 66,2 kWh (neupřesněno, zda netto/brutto), která by mu díky špičkové aerodynamice se součinitelem čelního odporu vzduchu Cx 0,223 měla stačit pro dojezd dle WLTP až 465 km. Zrychlí z klidu na stokilometrovou rychlost za 7,5 s a může pokračovat až ke 175 km/h. Otevřeně míří proti Tesle Model 3 a nabídne řadu luxusních prvků, včetně inteligentní palubní filtrace vzduchu, prémiového audiosystému či chladničky na nápoje v loketní opěrce. Chybět nebude aktualizace OTA a bohatě vybavená elektronika s vlastním operačním systémem Xmart OS.
Když se vůz vloni představoval, zaujal extrémně bohatou výzbrojí pro asistovanou jízdu. Ta zahrnula celkem dva LiDARy (vůbec první v sériové výrobě na světě), 12 ultrazvukových senzorů, 13 kamer s vysokým rozlišením a radary a využívá ji systém autonomní jízdy Xpilot verze 3.5, který je podle výrobce nejpokročilejším systémem svého druhu na světě. Jenže zatím funguje pouze v Číně, protože ke svému fungování vyžaduje vysoce přesné mapy, které v Evropě zatím k dispozici nejsou. Proto sem bude dovážena jednodušší verze s asistentem Xpilot 2.5, který se obejde bez LiDARů. Ty tak z výbavy zmizí a vůz přijde o své hlavní lákadlo. I tak by ovšem mělo jít o velmi zajímavou alternativu.
Termín zahájení prodeje ani ceny výrobce podle insideevs.com zatím neoznámil, pokud se ale budou držet obvyklého schématu, že evropské ceny jsou zhruba dvojnásobkem těch čínských, přepočtených z juanů, mohl by model začínat kolem 40 000 eur (1 007 000 Kč), což by mohlo nastavit nová měřítka v poměru nabízené hodnoty za peníze.
V jiném článku jsem četl "Smutné je, že Xpeng vydal své rozsahy pouze v rámci cyklu NEDC. Čínská společnost uvedla, že nezávislé testy dosáhly 97,1 % dojezdu NEDC v reálných podmínkách pro baterii, která je teoreticky schopná ujet 460 kilometrů (285,8 mil)" tedy NEDC dojezdu 465 km bych rozuměl.
Ne že by se s tim nedalo v létě jezdit třeba za 15 kWh mimo dálnici, ale podzimní, zimní a jarní průměry budou spíše limitován 20 kWh a spíše tuto spotřebu překročí...
Na auto s cenovou již od 1 000 000 Czk nic moc...
Jinak 66kWh použitelná baterka by znamenala klasický denní dojezd spíš okolo 240km při provozu 90%-10%SOC v zimě i něco míň. Pokud by to byla 66kWh celková baterie, použitelná okolo 62kWh, tak spíš jen 220km. V únoru po dálnici to vidím spíš tak na 180, jestli Číňan nepřekvapí.