Společnost Xiaomi začala ve čtvrtek přijímat objednávky na svůj první elektromobil Xiaomi SU7, který se už blýskl špičkovými technologiemi a výstředním designem. A podařilo se jí překvapit podruhé; pětimetrové auto vyšší střední třídy, doslova našlapané výbavou, prodává levněji, než Tesla svůj o třídu menší Model 3. Jak se nechal při prezentaci slyšet zakladatel společnosti Lei Jun, bude to i za cenu, že Xiaomi na něm nebude vydělávat. V Evropě se podobné praktice říká dumping a je trestná, ovšem Čína, ovládaná dotacemi a všemocnou komunistickou stranou, zřejmě zůstává zemí neomezených možností. Aspoň tedy pro ty, kteří přijmou její pravidla hry.
Xiaomi SU7 se prodává ve třech verzích pohonu, přičemž i ta nejvýkonnější, SU7 Max AWD s výkonem 673 koní a zrychlením z klidu na 100 km/h za 2,8 s, se prodává v přepočtu za méně než milion korun (990 tisíc korun). Základní třísetkoňová zadokolka s LFP baterií a zrychlením 0–100 km/h za 5,3 s pak vyjde na 700 tisíc korun. Mezi ně se ještě vejde zadokolka Pro s větší baterií, naceněná na 800 tisíc korun. Během prvních 27 minut podle AP automobilka nasbírala 50 000 objednávek.
Jak pak výrobci z číny nacení své vozy v EU závisí jen na konkurenci zde a samozřejmě také na tom, kolik lidí zde bude ochotno jít do experimentu s nejistým výsledkem.
Zatím veškeré zboží z číny má spotřební charakter, asi neočekávám, že budu mobil z číny používat 5 let a pak za něj při prodeji něco získám, u auta jde o zcela normální očekávání. A nevím zda někdo dnes dokáže odhadnout u čínského auta co za něj v budoucnu dostane. To bude záviset na cenách nových vozů v té době, servisní síti, náhradních dílech a jejich dostupnosti v době prodeje vozu. Díky té krvavé konkurenci v číně výrobce vozu v době jeho prodeje už nemusí existovat. Navíc je tu velké politické riziko, jakékoliv sankce mohou zničit cenu vozu k nule. V mobilech je příkladem huawei, bez androidu neprodejné.
Xiaomi roste díky neustálému rozšiřování portfolia a po mobilech a rýžovarech došlo i na auta. Je to další způsob jak narovnat křivku prodejů a jen čas ukáže jak bude úspěšný.
Od doby co jsem narazil na logo fastbootu xiaomi, mi nic od nich nesmí domu. Mladší ročnîky to možná nechápou ale mě z toho naskakuje husina.