Nedávná smrtelná havárie Xiaomi odhaluje fatální problém s jeho klikami dveří

2
Nedávná smrtelná havárie Xiaomi odhaluje fatální problém s jeho klikami dveří
Fotografie: Xiaomi
  • Nehoda modelu SU7 si vyžádala zcela zbytečné úmrtí posádky
  • Do vozu se nešlo dostat, protože jeho elektronicky ovládané kliky přestaly fungovat
  • NHTSA již řeší devět stížností na funkčnost klik u Xiaomi SU7

Technologický gigant Xiaomi nedávno čelil nejprudšímu poklesu akcií od svého založení. Může za to smrtelná nehoda Xiaomi SU7 v čínském Čcheng-tu, která odhalila kritické nedostatky v bezpečnosti tohoto elektromobilů. Akcie firmy klesly o více než 5,7 % a taktéž investoři čelili nepříjemným otázkám ohledně uspěchaného vstupu společnosti do automobilové výroby. Co se týče samotné nehody, v té figurovala ostrá verze Ultra, jejíž řidič nezvládl řízení a ve vysoké rychlosti narazil do svodidel ve středním pruhu. Následkem toho začalo SU7 Ultra okamžitě hořet a ačkoliv hned potom běželi k vozu další řidiči, do vozu se nešlo dostat. Ačkoliv se zraněného řidiče snažili vyprostit, po nárazu došlo k poruše elektronického systému klik dveří, což zabránilo komukoliv v jejich otevření. Celé katastrofě bezmocně přihlíželi všichni kolem a tato tragédie zdůrazňuje znepokojivý trend v moderním designu dveřních klik. Výrobci totiž upřednostňují elegantní estetiku před spolehlivým nouzovým přístupem.

Xiaomi SU7 Ultra vše sází na zapuštěný styl a vše je závislé na energii z 12V baterie. A co když mechanismus otevírání dveří při nehodách selže? Xiaomi zde neinstalovalo další záložní řešení, které by fungovalo na mechanickém principu. Ke všemu se přidává vyšetřování americké organizace NHTSA, které odhalilo nejméně devět stížností na funkčnost klik. Dokonce už i šéfkonstruktér Tesly nedávno prozradil, že automobilka plánuje sloučení elektrického a manuálního otevírání dveří do jednoho. Současně přiznal nadměrné inženýrství základních bezpečnostních prvků, což vytváří nepřijatelná bezpečnostní rizika.

Odborníci z oboru poznamenávají, že správné protokoly požární bezpečnosti elektromobilů vyžadují redundantní mechanické odemykání dveří, které funguje bez napájení, což je základní bezpečnostní standard. Tomu ale Xiaomi zjevně nedokázalo dát přednost. Vzhledem k tomu, že regulační orgány po celém světě zkoumají rizika selhání zapuštěných klik dveří, čelí Xiaomi nejen poškození reputace, ale i potenciálním regulačním krokům. Rychlá reakce trhu odráží rostoucí obavy ohledně technických schopností společnosti Xiaomi a ačkoliv se společnost dostala na titulní stránky novin díky působivým výkonnostním specifikacím verze SU7 Ultra, nedávná smrtelná nehoda naznačuje, že tyto úspěchy byly dosaženy na úkor základních bezpečnostních prvků.

Technické parametry Xiaomi SU7 2024 Standard

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 997 × 1 963 × 1 455 mm, 2 185 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie73,6 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW,
SpotřebaKombinovaná: 12,3 kWh / 100 km, dojezd: 700 km
Cena od750 000 Kč