O Jakartě se v paddocku Formule E mluví jako o jednom z nejnáročnějších závodů sezóny. Při loňské premiéře jezdci zápasili nejen mezi sebou, ale i s vlastním fyzickým a psychickým fondem. A tak když se letos vedení série rozhodlo pro dvojitý závod v Indonésii, mnohým se hned vybavily náročné podmínky, kterým museli čelit. Teploty přesahující 35 °C, vlhkost pohybující se neustále nad 70 procenty, všudypřítomný prach a písek. Nejiné saunovací vyhlídky čekaly na všechny zúčastněné i letos.
Nejlépe se s nimi v rámci tréninkového programu a kvalifikace popasoval ten, od kterého se to čekalo minimálně. Jenomže přesně taková Formule E je. Ve všech ohledech nepředvídatelná. Maximilian Günther překvapil možná i sám sebe, když vyhrál oba tréninky a následně hladce prošel všemi koly rozřazovací části. Vyhrát pole position se mu podařilo při 60. vystoupení v elektrické sérii. Předtím již pětkrát startoval ze druhé nejvýhodnější pozice. Ještě větší milník je daný úspěch pro tým Maserati, které získalo pole position v některé z formulových sérií poprvé od roku 1958. Tehdy ji pro tým vyjel legendární Juan Manuel Fangio při domácí Grand Prix Argentiny.
Kvalifikace obecně vyšla nejlépe vozům značek skupiny Stellantis, pod něž mimo Maserati spadá i DS Penske. Čtveřice nasazených aut se vešla do první šestky, přičemž nadvládu narušili pouze dva kandidáti na titul – Pascal Wehrlein a Jake Dennis. Vedoucí muž šampionátu Nick Cassidy uzavřel pořadí první desítky na startu, přesto byl z jezdců s pohonnou jednotkou Jaguaru nejlepší. Továrnímu týmu i zákaznickému Envision Racing sobotní podmínky neseděly. Šéf Jaguaru to zdůvodňoval problematickým chováním pneumatik, které se nepodařilo dostat do optimálního provozního okna.
Sestřih kvalifikace
Günther dokázal jako jeden z mála udržet vedení i po startu závodu. Nicméně už v 5. kole o něho přišel, když jej předjel Wehrlein. Oproti většině okruhů ten v Jakartě není náročný na spotřebu energie. Vzácně se tak jelo naplno hned od úvodních metrů. Na čele se utvořila skupina tří jezdců zahrnující mimo výše zmíněné i Jake Dennise. Ten se ve druhé polovině vyměřené distance dokázal prosmýknout přes pilota Maserati a odsunul jej na třetí příčku. Dennis následně útočil i na Wehrleina, jenomže ten si svou pozici úspěšným obranným manévrem pohlídal. Boje na čele naskytly možnost Güntherovi společně se Stoffelem Vandoornem dotáhnout se na vedoucí dvojici. V závěru z toho ale ani jeden nedokázal profitovat, a tak se z vítězství potřetí v sezóně radoval Wehrlein, jenž umazal ztrátu na lídra hodnocení na pouhé 2 body.
Bit too close for comfort! 😬@PWehrlein moves into the lead of the Gulavit #JakartaEPrix and is almost hit by Günther who came straight back at him! pic.twitter.com/A8nBgHmrm6
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) June 3, 2023
Druhým místem se v boji o celkový primát udržel i Dennis, pro kterého jsou to již třetí stupně vítězů v řadě. Na stupně vítězů se podíval i Günther, jenž táhne značku Maserati vzhůru. Lídr šampionátu Cassidy dojel až jako sedmý a přišel o většinu svého náskoku. Na vině byla i kolize s Jeanem–Éricem Vergnem, po které skončil ve smyku a mimo ideální stopu. Naneštěstí pro něho byl schopen pokračovat bez ztráty pozice i bez většího poškození. Na lepší umístění to ale zkrátka nestačilo. Vzato z druhé strany, jde o nejhorší umístění od ledna letošního roku.
Tragicky dopadl závod pro oba vozy Jaguaru. Z bodované desítky jezdci vypadli po dalším vzájemném kontaktu v úplném závěru ePrix. Jde přitom o druhý incident a stejně jako v Hajdarábádu byl na vině Sam Bird, který zezadu narazil do Mitche Evanse. Ten ztratil důležité body v bitvě o titul. O jak důležitou ztrátu jde, se může ukázat až ve finále v Londýně. Bird sice kontakt s kolegou ustál, nicméně v závěru jej do bariéry poslal René Rast z McLarenu. Jestliže tak doteď nad Birdem visel pomyslný otazník ohledně dalšího setrvání v Jaguaru, dost možná jde o zlomový moment, po němž se bude muset ohlédnout po nové sedačce.
Not again 🙈
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) June 3, 2023
Here's the moment Sam Bird took out teammate Mitch Evans...
Gulavit #JakartaEPrix pic.twitter.com/cVQ0vFMQd6
První letošní body ze závodu po úrazu ruky zaznamenal Robin Frijns. Svou Cupru dotáhl na 9. místo. Nedařilo se naopak nováčkům, kteří naskočili do rozjeté sezóny. David Beckmann zastupující Andrého Lotterera ani zdaleka nedokázal využít potenciálu svého vozu a dokončil až na 16. místě. Roberto Merhi, který nahradil Olivera Rowlanda, s ohledem na výkonnost týmu Mahindra dělal seč mohl, přesto to stačilo pouze na 18. místo.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Maxmilian Günther
Největší smolař: Mitch Evans
Číslo závodu: 60, tolik závodů čekal Maxmilian Günther na pole position
Nejlepší nováček: Jake Hughes, 10. místo
Za očekáváním: Jaguar
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | - | 25 |
2. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +0,477 s | 18 |
3. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | +1,413 s | 18 |
4. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +3,871 s | 12 |
5. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +4,968 s | 10 |
6. | Edoardo Mortara | Maserati Racing | +5,587 s | 8 |
7. | Nick Cassidy | Envision Racing | +5,982 s | 7 |
8. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +20,136 s | 4 |
9. | Robin Frijns | ABT Cupra | +21,687 s | 2 |
10. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +23,356 s | 1 |
11. | Nico Müller | ABT Cupra | +23,792 s | |
12. | René Rast | NEOM McLaren | +25,002 s | |
13. | Norman Nato | Nissan Formula E | +25,162 s | |
14. | Dan Ticktum | Nio 333 Racing | +28,842 s | |
15. | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | +29,495 s | |
16. | David Beckmann | Avalanche Andretti | +31,079 s | |
17. | Sérgio Sette Camara | Nio 333 Racing | +32,102 s | |
18. | Roberto Merhi | Mahindra Racing | +46,662 s | |
19. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +48,822 s | |
20. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +60,081 s | |
21. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | +69,072 s | |
22. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | DNF |