Audi e-tron, horká novinka a první plně elektrický vůz ingolstadtské značky, je ve svých prvních měsících produkčního života pod značným drobnohledem novinářů a specialistů, z jejichž závěrečných výstupů zatím vůz vychází nadprůměrně úspěšně. A není se čemu divit. Jediné, co si zasluhuje skutečně pouze drobnou výtku, je spotřeba, dojezd a způsob rekuperace. Vůz však disponuje mnohými technologickými vychytávkami, díky kterým se tyto problémy stávají malichernými.
Jednou z nich jsou i takzvaná virtuální vnější zpětná zrcátka, tedy kamery a displeje místo zpětných zrcátek. Audi e-tron je vůbec prvním sériově vyráběným vozem v Evropě, které tuto technologii nabízí, a já osobně jsem se velice těšil, až se s touto technologií budu moci osobně seznámit. V první řadě musím zmínit, že technologie se u tohoto vozu objevila nejen kvůli naplnění motta „Náskok díky technice“, ale také proto, že má kladný dopad na celkovou aerodynamiku vozu, což je u elektromobilu značným pozitivem.
Stran designu není kamerám co vytknout. Tvoří elegantní prvek karoserie, který velmi poutá pozornost – nejednou se mě lidé u nabíjecí stanice ptali, jak to funguje. Na plochých sloupcích je posazeno šestihranné zakončení, ve kterém je integrována malá kamera, která přenáší obraz na vnitřní, vysoce kontrastní 7" OLED displeje s rozlišením 1 200 × 800 pixelů, které jsou umístěny mezi dveřmi a palubní deskou.
Displej na straně řidiče je dotykový a velmi snadno ovladatelný. Po dotknutí se displeje máte možnost upravovat přenášený obraz z kamery, stejně jako si upravujete výhled z běžných zrcátek. Dalším kliknutím na ikonku druhé obrazovky začnete na stejném displeji upravovat výhled z druhé kamery. Ovládání je snadné a intuitivní. Na co jsem ovšem nepřišel, přičemž Audi uvádí že tuto funkci nabízí, je přibližování a oddalování obrazu na obrazovkách, což je škoda, protože můj úplně první dojem byl, že obraz zvětšuje. Ocenil bych zoom nebo efekt rybího oka.
Během první půlhodiny se mi párkrát stalo, že jsem se podíval na místo, kde běžně zrcátka bývají, a teprve potom na obrazovku. Byla to ale jen otázka zvyku a později jsem s tím už problém neměl. S čím jsem ovšem opakovaně zápasil bylo umístění obrazovky na straně řidiče. Při jízdě po dálnici řídím převážně levou rukou opřenou loktem o okenní parapet a volant tedy držím zleva. Při této pozici jsem si pokaždé zakrýval obrazovku a při předjíždění jsem musel vždy změnit pozici, abych viděl obrazovku a ne pouze hodinky na své ruce. A dále pro mě byl neobvyklý sklon, ve kterém je displej zasazen do dveří. Pozice i sklon obrazovky na straně spolujezdce je však vyhovující a není co bych vytkl.
Během testování se vystřídal prudký déšť se slunečnem. Za deště neměla kamera sebemenší problém a na čočce se neobjevila ani kapička. A i kdyby přeci jen objevila, tak povrch je speciálně upraven, takže z něj voda okamžitě steče. Za slunečna byl problém ve chvíli, kdy slunce svítilo přímo na obrazovku. Obrazovka je z lesklého materiálu a sluneční odlesky znemožňovaly rozpoznání obrazu. Jak virtuální zrcátka fungují v noci jsem bohužel neměl možnost zjistit.
Při couvání jsem odhalil další drobný zápor – když za autem stála jednobarevná zeď, tak jsem za určitých světelných podmínek nebyl schopný rozpoznat její hrany a zaoblení. Odhadování vzdálenosti okolních vozů i předmětů byl také malinko problém, ale to je spíš otázka zvyku.
Největší překvapení přišlo v podvečer se soumrakem. Obrazovky jsou vybaveny automatickým přizpůsobením jasu, avšak ten mi přišel nedořešený a upřednostnil bych možnost manuálního nastavení, protože obraz byl tou dobou zbytečně tmavý a bylo to trošku nepříjemné. Kdybych byl hnidopich, tak zmíním i to, že virtuální zrcátka je nutné sklápět manuálně, což bych u vozu v této kategorii nečekal. Na seznamu příplatkové výbavy jsem našel možnost sklápění a automatického naklopení při couvání pouze u běžných zpětných zrcátek, a to za 10 200 Kč. U virtuálních zpětných zrcátek jsem nic takového neobjevil.
Závěrem mě napadá už pouze problematika financí. Zrcátka na autě jsou určitě jednou z částí, která podléhá nejčastějším poškozením, a v tomto případě přijde oprava o poznání dráž než v případě běžných zrcátek, která jsou ovšem také v nabídce. Virtuální zpětná zrcátka jsou oproti konvenčnímu řešení za příplatek 44 700 Kč včetně DPH.
Závěrem musím říct, že i přes pár drobností, kterých jsem si u neobvyklého řešení pohledu dozadu všiml, zůstávají virtuální zpětná zrcátka mou oblíbenou částí vozu. Nemohl jsem se na ně vynadívat a přestat si je pochvalovat. Těším se s čím Audi přijde příště.
Audi e-tron (test)
Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km |
Cena od | 2 122 900 Kč |