Vyzkoušeli jsme nástupce legendárního hydropneumatického odpružení od Citroënu

Vyzkoušeli jsme nástupce legendárního hydropneumatického odpružení od Citroënu
  • Citroën nahradil hydropneumatické odpružení tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy
  • Tuto technologii jsme vyzkoušeli v Citroënu C5 Aircross
  • Citroën opustil vzduchové odpružení z důvodu vysokých nákladů

Začátkem padesátých let vyvinul francouzský konstruktér Paul Magès, pracující pro automobilku Citroën, systém hydropneumatického odpružení. Vůbec poprvé byl tento typ zavěšení použit v roce 1954 na zadní nápravě modelu Traction Avant 15CV, kde zajišťoval pohodlné odpružení a stabilní světlou výšku nezávisle na velikosti a hmotnosti nákladu. O rok později byl tímto systémem vybaven legendární Citroën DS. Systém se v různých evolucích objevoval napříč modely Citroënu až do roku 2017. Tehdy vyjel z továrny model Citroën C5, což byl poslední model, který byl touto legendární technologií vybaven. Citroën tuto technologii opustil z důvodu vysoké ceny a malého zájmu zákazníků.

Pro automobily se šípem ve znaku je však pohodlí posádky klíčovou záležitostí. Proto byla technologie hydropneumatického odpružení nahrazena systémem Advanced Comfort. Součástí tohoto systému jsou tlumiče s hydraulickými dorazy, lepené spoje na karoserii omezující přenos vibrací a také sedadla z paměťové pěny. Jako první dostal nový systém tlumičů modernizovaný C4 Cactus. Nyní se nabízí také v nové vlajkové lodi automobilky, Citroënu C5 Aircross, který jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Citroën uvádí, že v rámci vývoje nového odpružení bylo podáno 20 patentů. Princip jeho fungování je jednoduchý. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, v nové technologii se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Odpružení tak pracuje ve dvou fázích podle potřeb zatížení: v případě mírného stlačení a rozpínání řídí pružina a tlumič společně vertikální pohyby bez toho, že by se musely zapojit i hydraulické dorazy. Přítomnost těchto dorazů však inženýrům umožnila nabízet větší volnost zdvihu vozu, což údajně vytváří dojem „létajícího koberce“ a pocit, že auto nad nerovnostmi vozovky doslova letí. V případě většího stlačení a rozpínání se k pružině a tlumiči přidává i hydraulický doraz rozpínání nebo stlačení, které postupně pohyb zpomalují, takže na konci nedojde k prudkému zastavení. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který absorbuje energii, ale část jí vrátí zpět, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

C5 Aircross je vybavený sedadly s širokými opěradly i sedáky, která se podobají pohodlným křeslům. Inovativní konfekční zpracování kombinuje pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedadel se silnou strukturovanou pěnou o tloušťce 15 mm na povrchu. Výsledkem je optimální komfort sezení a pevné držení, aniž by docházelo k postupnému prosezení a deformaci sedadla. Přední sedadla jsou výškově nastavitelná s výškově a osově nastavitelnými opěrkami hlavy. Kromě vyhřívání mohou být přední sedadla pro vyšší komfort vybavená také vícebodovou masážní funkcí. Řidič i spolujezdec mají nezávisle na sobě možnost zvolit si na dotykovém displeji jeden z 5 programů kombinujících masáž beder, zad a ramen. Nám se nejvíce líbila masáž ramen. Při dlouhém cestování jde opravdu o příjemnou funkci.

Z dostupných technologií na palubě nechybělo v podstatě vůbec nic. Vůz byl vybaven hlídáním jízdních pruhů s aktivním zásahem do řízení, automatickým přepínáním dálkových světel i inovovaným systémem čtení dopravních značek, který nově kromě značek přikazujících maximální povolenou rychlost přečte také například značku STOP nebo zákaz předjíždění. Nechyběl ani adaptivní tempomat a propojení s chytrým telefonem pomocí Apple CarPlay a Android Auto. Celkově auto vypadá velmi robustně a podvozek je opravdu velmi pohodlný. Skvěle filtruje nerovnosti a příčné nerovnosti na vozovce nesjou skoro vůbec cítit. Komfortem a pohodlím na palubě se C5 Aircross hodně přibližuje předchozí generaci modelu C5, ve kterém měla poslední evoluce hydropneumatického odpružení svojí dernieru.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze