😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Vyzkoušeli jsme nástupce legendárního hydropneumatického odpružení od Citroënu

Vyzkoušeli jsme nástupce legendárního hydropneumatického odpružení od Citroënu
  • Citroën nahradil hydropneumatické odpružení tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy
  • Tuto technologii jsme vyzkoušeli v Citroënu C5 Aircross
  • Citroën opustil vzduchové odpružení z důvodu vysokých nákladů

Začátkem padesátých let vyvinul francouzský konstruktér Paul Magès, pracující pro automobilku Citroën, systém hydropneumatického odpružení. Vůbec poprvé byl tento typ zavěšení použit v roce 1954 na zadní nápravě modelu Traction Avant 15CV, kde zajišťoval pohodlné odpružení a stabilní světlou výšku nezávisle na velikosti a hmotnosti nákladu. O rok později byl tímto systémem vybaven legendární Citroën DS. Systém se v různých evolucích objevoval napříč modely Citroënu až do roku 2017. Tehdy vyjel z továrny model Citroën C5, což byl poslední model, který byl touto legendární technologií vybaven. Citroën tuto technologii opustil z důvodu vysoké ceny a malého zájmu zákazníků.

Pro automobily se šípem ve znaku je však pohodlí posádky klíčovou záležitostí. Proto byla technologie hydropneumatického odpružení nahrazena systémem Advanced Comfort. Součástí tohoto systému jsou tlumiče s hydraulickými dorazy, lepené spoje na karoserii omezující přenos vibrací a také sedadla z paměťové pěny. Jako první dostal nový systém tlumičů modernizovaný C4 Cactus. Nyní se nabízí také v nové vlajkové lodi automobilky, Citroënu C5 Aircross, který jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Citroën uvádí, že v rámci vývoje nového odpružení bylo podáno 20 patentů. Princip jeho fungování je jednoduchý. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, v nové technologii se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Odpružení tak pracuje ve dvou fázích podle potřeb zatížení: v případě mírného stlačení a rozpínání řídí pružina a tlumič společně vertikální pohyby bez toho, že by se musely zapojit i hydraulické dorazy. Přítomnost těchto dorazů však inženýrům umožnila nabízet větší volnost zdvihu vozu, což údajně vytváří dojem „létajícího koberce“ a pocit, že auto nad nerovnostmi vozovky doslova letí. V případě většího stlačení a rozpínání se k pružině a tlumiči přidává i hydraulický doraz rozpínání nebo stlačení, které postupně pohyb zpomalují, takže na konci nedojde k prudkému zastavení. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který absorbuje energii, ale část jí vrátí zpět, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

C5 Aircross je vybavený sedadly s širokými opěradly i sedáky, která se podobají pohodlným křeslům. Inovativní konfekční zpracování kombinuje pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedadel se silnou strukturovanou pěnou o tloušťce 15 mm na povrchu. Výsledkem je optimální komfort sezení a pevné držení, aniž by docházelo k postupnému prosezení a deformaci sedadla. Přední sedadla jsou výškově nastavitelná s výškově a osově nastavitelnými opěrkami hlavy. Kromě vyhřívání mohou být přední sedadla pro vyšší komfort vybavená také vícebodovou masážní funkcí. Řidič i spolujezdec mají nezávisle na sobě možnost zvolit si na dotykovém displeji jeden z 5 programů kombinujících masáž beder, zad a ramen. Nám se nejvíce líbila masáž ramen. Při dlouhém cestování jde opravdu o příjemnou funkci.

Z dostupných technologií na palubě nechybělo v podstatě vůbec nic. Vůz byl vybaven hlídáním jízdních pruhů s aktivním zásahem do řízení, automatickým přepínáním dálkových světel i inovovaným systémem čtení dopravních značek, který nově kromě značek přikazujících maximální povolenou rychlost přečte také například značku STOP nebo zákaz předjíždění. Nechyběl ani adaptivní tempomat a propojení s chytrým telefonem pomocí Apple CarPlay a Android Auto. Celkově auto vypadá velmi robustně a podvozek je opravdu velmi pohodlný. Skvěle filtruje nerovnosti a příčné nerovnosti na vozovce nesjou skoro vůbec cítit. Komfortem a pohodlím na palubě se C5 Aircross hodně přibližuje předchozí generaci modelu C5, ve kterém měla poslední evoluce hydropneumatického odpružení svojí dernieru.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze