Citroën ë-C3 Aircross
test

Citroën ë-C3 Aircross

Elektrické kubíky pro každého
4

Hledáte dostupný elektromobil, který prostorem stačí pro celou rodinu, ale nejezdíte často na dlouhé trasy? Citroën ë-C3 Aircross by mohl být tou správnou volbou. Koupíte ho za méně než 700 tisíc korun a prostoru nabídne dost. Je ale dobré mít možnost nabíjení doma, nebo v blízkosti domova.

Pokud hledáte prostorný elektromobil, který nerozbije rodinný rozpočet, možná jste našli svého kandidáta. Citroën ë-C3 Aircross ze slovenské Trnavy slibuje kombinaci velkého prostoru a přijatelné ceny.

Technické základy sdílené s menším sourozencem

Citroën ë-C3 Aircross staví na stejném technickém základu jako menší ë-C3 hatchback. Srdcem obou vozů je železofosfátová baterie (LiFePO4) s využitelnou kapacitou 44 kWh a elektromotor o výkonu 83 kW. Zajímavým rozdílem je maximální rychlost – zatímco malá ë-C3 zvládne 132 km/h, Aircross až 145 km/h, což naznačuje odlišné převodování.

Citroën ë-C3 Aircross je městské SUV za skvělou cenu (TEST)

Oba vozy se vyrábí v továrně Stellantis v Trnavě na Slovensku, takže i když jde o francouzskou značku, na český trh přijíždí ze Slovenska, tedy z opačné strany.

Cena překvapuje

Základní cena ë-C3 Aircross činí 690 000 Kč včetně DPH, aktuálně je ale k dispozici za akční cenu 629 000 Kč. Na prostorný elektromobil v segmentu kompaktních SUV je to velmi atraktivní nabídka.

Technické parametry Citroën ë-C3 Aircross (2024) 44 kWh

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 660 mm, 1 579 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon83 kW, 113 koní, točivý moment: 125 Nm
Baterie46 kWh (44 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,1 kWh / 100 km, dojezd: 307 km
Cena od629 900 Kč

Aircross je výrazně větší než základní Citroën ë-C3 a jednoznačně patří do vyšší třídy. Design nese nový designový jazyk Citroënu, který známe z dalších modelů značky, zejména již zmíněné základní ë-C3. Zajímavým detailem je lemování blatníků, na kterém je motiv připomínající obrácené logo Citroën.

Auto působí bytelně a díky vysoké světlé výšce zvládne i lehčí terén. Přestože má pouze pohon předních kol, na nezpevněné cesty by se nemělo bát. Navíc technicky umožňuje vyšší zatížení střechy, takže například ani střešní stan nebude problém.

Zavazadlový prostor překvapí

Kufr nabízí oficiálních 400 litrů, ale díky hranaté a strmé zádi je skutečný prostor výrazně větší. Vyjímatelná podlážka umožňuje buď menší hloubku s rovným dnem na úrovni nákladové hrany, nebo hlubší prostor pro objemnější zavazadla. Prostor pod druhou podlahou lze využít pro nabíjecí kabely, protože přední kufr chybí.

Interiér: jednoduchost s účelem

Infotainment vychází ze základnějších modelů koncernu Stellantis. Pro běžné použití je dostačující, většina uživatelů stejně využije Apple CarPlay nebo Android Auto, stejně jako to dělám já. V podstatě z tohoto pohledu víc nepotřebuji, ale uvítal bych více informací o autě. Palubní počítač totiž neukazuje spotřebu – tu si musíte dopočítat podle procent baterie a ujetých kilometrů, případně přesněji podle nabité energie za určitou vzdálenost. Tato funkce má přijít v budoucnu s modernizací.

Pozice za volantem je nezvyklá, ale není nepříjemná. Chválím zachování fyzických tlačítek pro základní funkce jako například klimatizaci. Systém rekuperace se ovládá tlačítkem „C“ (comfort), které rekuperaci snižuje, což je opačná logika než u většiny elektromobilů, kde zpravidla volbou „B“ rekuperaci zvyšujete. V podstatě by „C“ mohlo znamenat i „cruise“, tedy „plachtění“, ale faktem je, že o plnohodnotné plachtění nejde, protože nějaká rekuperace stále zůstává.

Prostor pro cestující

I při mé výšce 192 cm zůstává za řidičem slušné místo na nohy, což je v této třídě pozitivní. Klasický problém elektromobilů – vyšší podlaha kvůli bateriím – omezuje možnost zasunout nohy pod přední sedadla, ale není to kritické. Nad hlavou je díky vysoké karoserii dostatek místa.

Materiály odpovídají ceně vozu – kombinace tvrdých plastů s příjemnější tkaninou nebo syntetickou kůží v místech častého kontaktu s posádkou.

Technické parametry nabíjení

Rychlonabíjení DC nabízí maximální výkon až 100 kW, který však při nízkých teplotách může klesnout na 80 až 90 kW a když baterie není zahřátá, tak i o poznání níže. „Pomalé“ AC nabíjení je třífázové a dosahuje výkonu 11 kW, jak velí současný standard u elektromobilů. Díky malé baterii umožňuje plné dobití za přibližně čtyři hodiny.

Jízdní vlastnosti

S výkonem 83 kW a relativně vysokou hmotností nečekejte sportovní výkony. Dynamika je srovnatelná se spalovacími motory podobného výkonu. Auto je primárně prakticky zaměřené, nikoliv na sportovní jízdu. Faktem ale je, že při městských rychlostech je dynamika o poznání lepší než u podobně výkonného spalovacího vozu.

Podvozek je komfortně naladěný, ale ne extrémně jako někdy bývají Citroëny. Poměr mezi komfortem a jízdními vlastnostmi je pro tento typ vozidla optimální.

Spotřeba a dojezd v praxi

Jelikož palubní počítač neukazuje spotřebu, bylo nutné ji vypočítat podle nabíjení:

Typ jízdy Spotřeba Dojezd
Kombinovaná (50% dálnice/město) 20,3 kWh/100 km 250-280 km
Převážně město 16,5 kWh/100 km Přes 300 km
Rychlá dálniční jízda 20,5+ kWh/100 km Pod 250 km

Normovaného dojezdu přes 300 km lze dosáhnout v létě při převážně městské jízdě. Na dálnici doporučuji držet rychlost do 110 až 120 km/h pro optimální efektivitu.

Chybí moderní vybavení

Auto postrádá bezklíčový přístup a startování tlačítkem, což může být překvapením u moderního elektromobilu. Klíč je nutné fyzicky vložit do spínací skřínky. Ale v této ceně se to podle mě dá odpustit.

Závěr: kdo je cílová skupina?

Citroën ë-C3 Aircross představuje zajímavou volbu především pro řidiče, kteří potřebují prostorné rodinné auto za rozumnou cenu a zároveň jezdí převážně v okolí svého bydliště v okruhu do 100 kilometrů. Tento elektromobil je ideální pro ty, kteří nepotřebují vozidlo na pravidelné dlouhé trasy, ale naopak hledají ekologickou a úspornou alternativu k tradičním spalovacím motorům pro každodenní městskou a příměstskou dopravu.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

citron--c3-aircross-2024
Klady
  • komfortní podvozek
  • solidní prostor pro cestující
  • dostatečný zavazadlový prostor
  • výborný poměr cena/prostor
Zápory
  • nižší nabíjecí výkon za chladného počasí
  • palubní počítač neukazuje spotřebu
  • chybí moderní vybavení (například bezklíčový přístup)
  • omezený dojezd na dálnicích
Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Naposledy upraveno: 20. 8. 19:24
Diky za test. Ja jsem rád za každé dostupné elektrické auto, ale ta spotřeba alias efektivita je tady u toho Stellantisu fakt špatná. Nedivím se, že jí neukazují 😀

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze