Pokud hledáte prostorný elektromobil, který nerozbije rodinný rozpočet, možná jste našli svého kandidáta. Citroën ë-C3 Aircross ze slovenské Trnavy slibuje kombinaci velkého prostoru a přijatelné ceny.
Technické základy sdílené s menším sourozencem
Citroën ë-C3 Aircross staví na stejném technickém základu jako menší ë-C3 hatchback. Srdcem obou vozů je železofosfátová baterie (LiFePO4) s využitelnou kapacitou 44 kWh a elektromotor o výkonu 83 kW. Zajímavým rozdílem je maximální rychlost – zatímco malá ë-C3 zvládne 132 km/h, Aircross až 145 km/h, což naznačuje odlišné převodování.
Citroën ë-C3 Aircross je městské SUV za skvělou cenu (TEST)
Oba vozy se vyrábí v továrně Stellantis v Trnavě na Slovensku, takže i když jde o francouzskou značku, na český trh přijíždí ze Slovenska, tedy z opačné strany.
Cena překvapuje
Základní cena ë-C3 Aircross činí 690 000 Kč včetně DPH, aktuálně je ale k dispozici za akční cenu 629 000 Kč. Na prostorný elektromobil v segmentu kompaktních SUV je to velmi atraktivní nabídka.
Technické parametry Citroën ë-C3 Aircross (2024) 44 kWh
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 660 mm, 1 579 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 83 kW, 113 koní, točivý moment: 125 Nm |
| Baterie | 46 kWh (44 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 18,1 kWh / 100 km, dojezd: 307 km |
| Cena od | 629 900 Kč |
Aircross je výrazně větší než základní Citroën ë-C3 a jednoznačně patří do vyšší třídy. Design nese nový designový jazyk Citroënu, který známe z dalších modelů značky, zejména již zmíněné základní ë-C3. Zajímavým detailem je lemování blatníků, na kterém je motiv připomínající obrácené logo Citroën.












Auto působí bytelně a díky vysoké světlé výšce zvládne i lehčí terén. Přestože má pouze pohon předních kol, na nezpevněné cesty by se nemělo bát. Navíc technicky umožňuje vyšší zatížení střechy, takže například ani střešní stan nebude problém.
Zavazadlový prostor překvapí
Kufr nabízí oficiálních 400 litrů, ale díky hranaté a strmé zádi je skutečný prostor výrazně větší. Vyjímatelná podlážka umožňuje buď menší hloubku s rovným dnem na úrovni nákladové hrany, nebo hlubší prostor pro objemnější zavazadla. Prostor pod druhou podlahou lze využít pro nabíjecí kabely, protože přední kufr chybí.
Interiér: jednoduchost s účelem
Infotainment vychází ze základnějších modelů koncernu Stellantis. Pro běžné použití je dostačující, většina uživatelů stejně využije Apple CarPlay nebo Android Auto, stejně jako to dělám já. V podstatě z tohoto pohledu víc nepotřebuji, ale uvítal bych více informací o autě. Palubní počítač totiž neukazuje spotřebu – tu si musíte dopočítat podle procent baterie a ujetých kilometrů, případně přesněji podle nabité energie za určitou vzdálenost. Tato funkce má přijít v budoucnu s modernizací.




Pozice za volantem je nezvyklá, ale není nepříjemná. Chválím zachování fyzických tlačítek pro základní funkce jako například klimatizaci. Systém rekuperace se ovládá tlačítkem „C“ (comfort), které rekuperaci snižuje, což je opačná logika než u většiny elektromobilů, kde zpravidla volbou „B“ rekuperaci zvyšujete. V podstatě by „C“ mohlo znamenat i „cruise“, tedy „plachtění“, ale faktem je, že o plnohodnotné plachtění nejde, protože nějaká rekuperace stále zůstává.
Prostor pro cestující
I při mé výšce 192 cm zůstává za řidičem slušné místo na nohy, což je v této třídě pozitivní. Klasický problém elektromobilů – vyšší podlaha kvůli bateriím – omezuje možnost zasunout nohy pod přední sedadla, ale není to kritické. Nad hlavou je díky vysoké karoserii dostatek místa.









Materiály odpovídají ceně vozu – kombinace tvrdých plastů s příjemnější tkaninou nebo syntetickou kůží v místech častého kontaktu s posádkou.
Technické parametry nabíjení
Rychlonabíjení DC nabízí maximální výkon až 100 kW, který však při nízkých teplotách může klesnout na 80 až 90 kW a když baterie není zahřátá, tak i o poznání níže. „Pomalé“ AC nabíjení je třífázové a dosahuje výkonu 11 kW, jak velí současný standard u elektromobilů. Díky malé baterii umožňuje plné dobití za přibližně čtyři hodiny.
Jízdní vlastnosti
S výkonem 83 kW a relativně vysokou hmotností nečekejte sportovní výkony. Dynamika je srovnatelná se spalovacími motory podobného výkonu. Auto je primárně prakticky zaměřené, nikoliv na sportovní jízdu. Faktem ale je, že při městských rychlostech je dynamika o poznání lepší než u podobně výkonného spalovacího vozu.
Podvozek je komfortně naladěný, ale ne extrémně jako někdy bývají Citroëny. Poměr mezi komfortem a jízdními vlastnostmi je pro tento typ vozidla optimální.
Spotřeba a dojezd v praxi
Jelikož palubní počítač neukazuje spotřebu, bylo nutné ji vypočítat podle nabíjení:
| Typ jízdy | Spotřeba | Dojezd |
|---|---|---|
| Kombinovaná (50% dálnice/město) | 20,3 kWh/100 km | 250-280 km |
| Převážně město | 16,5 kWh/100 km | Přes 300 km |
| Rychlá dálniční jízda | 20,5+ kWh/100 km | Pod 250 km |
Normovaného dojezdu přes 300 km lze dosáhnout v létě při převážně městské jízdě. Na dálnici doporučuji držet rychlost do 110 až 120 km/h pro optimální efektivitu.
Chybí moderní vybavení
Auto postrádá bezklíčový přístup a startování tlačítkem, což může být překvapením u moderního elektromobilu. Klíč je nutné fyzicky vložit do spínací skřínky. Ale v této ceně se to podle mě dá odpustit.
Závěr: kdo je cílová skupina?
Citroën ë-C3 Aircross představuje zajímavou volbu především pro řidiče, kteří potřebují prostorné rodinné auto za rozumnou cenu a zároveň jezdí převážně v okolí svého bydliště v okruhu do 100 kilometrů. Tento elektromobil je ideální pro ty, kteří nepotřebují vozidlo na pravidelné dlouhé trasy, ale naopak hledají ekologickou a úspornou alternativu k tradičním spalovacím motorům pro každodenní městskou a příměstskou dopravu.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

