Škoda Citigo iV je první novodobý elektromobil od mladoboleslavské automobilky, který na českém trhu slaví úspěch. Za krátký čas se ho prodalo více než tisíc kusů. My jsme auto mohli podrobně vyzkoušet v Nizozemí i v Česku, kde jsme podrobně otestovali i dojezd, spotřebu a rychlost nabíjení. K elektromobilitě patří také chytré funkce a dnes se zaměříme na chytré mobilní aplikace, které s elektrickým Citigem fungují, a jejich schopnosti.
Škoda Citigo iV (2019)
Rozměry | 3 597 × 1 645 × 1 481 mm, 1 235 kg |
---|---|
Výkon | 61 kW |
Baterie | 36,8 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd (WLTP) | 252 km |
Velkým plusem je, že elektrická Škoda Citigo-e iV má vestavěnou datovou konektivitu, za kterou nic neplatíte. A to nejen za účelem povinného e-callu, ale i pro přenos dat do mobilních aplikací. Nemusíte tedy vkládat vlastní SIM kartu a auto se o vše postará.
Škoda Connect příjemně překvapila, auto ale nezamkne
Základem je aplikace Škoda Connect, která je jednotná pro všechny vozy Škoda s konektivitou a funguje pochopitelně i s tou elektrickou. Je přehledná, rychlá, má elegantní design a funguje dobře. A co ve spojení s autem umí?
- Zobrazit status auta – ukázání zavření dveří a oken (včetně ukázání toho, kterých dveří se otevření týká), ukázání zamčení a stav světel
- Stav nabití a dojezd
- Jízdní statistiky – graf a data pro každý den provozu ukazující ujetou vzdálenost, čas, průměrnou rychlost a spotřebu. Dokonce je možné si zobrazit zvlášť i spotřebu klimatizace/topení nebo to, kolik kWh bylo narekuperováno
- Pozice zaparkovaného auta s možností jejího sdílení
- Ovládání nabíjení – manuální spuštění/zastavení na dálku a omezení nabíjecího proudu (pouze označení jako „maximum“ a „omezené“ bez ukázání proudu) a možnost nastavení časů využití nočního/levnějšího proudu nebo procenta maximálního nabití baterie
- Plánování nabíjení – možnost zadání až tří časovačů s jednotlivou/pravidelnou dobou odjezdu a aktivací klimatizace
- Klimatizace – zobrazení aktuální venkovní teploty a možnost na dálku spustit klimatizaci/vyhřívání interiéru a nastavení konkrétní teploty
Co naopak aplikace oproti jiným podobným řešením od jiných automobilek neumí?
- Zamknutí/odemknutí auta na dálku
- Zablikání světly nebo zatroubení
- Pohyb autem a další speciality
Aplikaci hodnotím velmi pozitivně: jde o jednu z nejlepších aplikací pro ovládání elektromobilu na trhu mezi automobilkami. Příjemně překvapí široké možnosti ovládání nabíjení i klimatizace. Zajímavostí je rozhodně možnost podívat se na spotřebu topení a statistiky rekuperace zvlášť. Jediné, co mi chybělo, je možnost na dálku zamknout auto, což by se zapomnětlivým lidem hodilo. Odezva auta například po spuštění klimatizace z aplikace je zhruba 15 až 30 vteřin.
Aplikace Move & Fun nahradí infotainment
Specifikem elektrického Citiga je kompletní absence infotainmentu, což je u auta v této cenové kategorii už negativem. Náhradou je však váš vlastní mobil, pro který Škoda připravila praktický stojánek ve vrchní části přístrojové desky, dokonce i s USB konektorem. Stačí stáhnout aplikace Move & Fun a telefon mít spárovaný přes Bluetooth s autem a rázem máte infotainment přímo ve vašem mobilu.
Poznámka: automobil jsme testovali v době, kdy byla k dispozici aplikace Move & Fun verze 2.1. V současné době je v přípravě nová verze aplikace 3.0 s novými funkcemi a designem. Aplikace by měla být dostupná v březnu.
Aplikací Move & Fun můžete ovládat funkce jako rádio, přehrávání hudby nebo telefonování, tahá si však i data o jízdě. Dívat se tak můžete na průměrnou krátkodobou/dlouhodobou spotřebu a dojezd, průměrnou rychlost i další statistiky. Nechybí ani motivační zobrazení Drive Green, které má za cíl přimět vás k mírné a ekologické jízdě. Škoda jen, že se spotřeba elektřiny zobrazuje v litrech…
Aplikace Move & Fun obsahuje také navigaci, jejíž užitečnou vlastností je vyhledávání nabíjecích stanic a dynamické zobrazení dojezdu v mapě. Jinak ale funkčně za Google Mapami zaostává a lepší je zvolit Android Auto právě s řešením od Googlu. Zřejmě nejužitečnější vlastností aplikace Move & Fun tak zůstává ovládání nabíjení a klimatizace. Přímo skrze ni můžete plánovat nabíjení včetně plánování odjezdů, nočního proudu a maximální nabíjecího proudu.
Design aplikace se snaží přinášet velké fonty pro snadné ovládání v průběhu jízdy, moc dobře to ale nefunguje, texty se do políček často nemohou vejít a celkový design aplikace trpí. Občas jsme také narazili na černé obrazovky, na kterých se nezobrazilo nic nebo už zmiňované pozůstatky spalovacích aut v podobě zobrazení spotřeby v litrech. To vše by ale měla vyřešit nová verze.