Cadillac otevřel rezervace svého prvního elektromobilu Lyriq v sobotu 18. 9. v jednu hodinu odpoledne tamějšího času a o 19 minut později už nebylo co rezervovat. Stačila vratná stodolarová záloha. Celá startovní verze Debut Edition zmizela před očima. To je samozřejmě pěkný výsledek, jenže vtip je v tom, že automobilka tají, kolik vozidel vlastně pro tuto akci alokovala. Jedno je však jisté – bylo jich málo. A to přesto, že podobně bleskově mizí první série nových elektromobilů pravidelně. Takže GM promarnil šanci si pěkně vylepšit statistiky, což by se mu v současné situaci, kdy musel na několik týdnů přerušit výrobu svého dosud jediného čistě elektrického modelu, více než hodilo. A tím spíše u prémiové značky, o níž lze předpokládat vysoké marže.
Podporuje to dojem, že řada velkých výrobců vlastně o elektromobily pořád nestojí. Netýká se to zdaleka jen GM, které je v jejich vývoji a výrobě objektivně pozadu. Zejména někteří japonští výrobci jakoby ignorovali, co se kolem nich děje, a ještě to oficiálně odůvodňují údajně nízkým zájmem zákazníků. Tedy typické zaměňování příčiny a následku. Pro ultrakonzervativní Cadillac to však platí dvojnásob. Až 150 dealerů z celkových 800 v USA podle electrek.co raději přijalo nabídku na výkup svého salonu, než by investovali do změn spojených s přechodem na elektromobilitu. Takže vedení prohlásí, že značka zastavuje vývoj a mění se na čistě elektrickou, ale kampak s tím na staré zkušené vlky, kteří vědí své?
That was fast.💨 Every all-electric 2023 #LYRIQ Debut Edition has now been reserved. To learn more about #LYRIQ visit https://t.co/zP3V2LbpCp pic.twitter.com/vOKU73bkMr
— Cadillac (@Cadillac) September 18, 2021
Každopádně plánování úvodní edice Lyriqu zjevně nevyšlo podle představ. Nebo možná vyšlo, ale výsledný efekt vzbuzuje spíše otazníky. Sice se teď bude o Cadillacu mluvit jako o značce, o kterou se zákazníci téměř perou, ale otázkou je, jestli je právě tohle signál, o který stojíte u prémiové značky. Celý General Motors by měl zabrat. Dostat se necelých devět let před zlomovým rokem 2030 do situace, kdy jako čtvrtá automobilka světa nevyrábím jediný elektromobil (byť jen přechodně), vypadá jako zahrávání si s ohněm. Jako by nestačilo, že světová jednička Toyota je na tom ještě hůře.
Už se na tu dobu a vystřízlivění z třoho nesmyslu těším.