Výrobci podceňují zájem o elektromobily. Někteří je ještě ani nezačali prodávat

3
Výrobci podceňují zájem o elektromobily. Někteří je ještě ani nezačali prodávat
Fotografie: Cadillac
  • Některé velké automobilky elektromobilitu stále ignorují
  • Přerod Cadillacu na elektrickou značku nebude jednoduchý
  • Přesto je o jeho první elektromobil velký zájem

Cadillac otevřel rezervace svého prvního elektromobilu Lyriq v sobotu 18. 9. v jednu hodinu odpoledne tamějšího času a o 19 minut později už nebylo co rezervovat. Stačila vratná stodolarová záloha. Celá startovní verze Debut Edition zmizela před očima. To je samozřejmě pěkný výsledek, jenže vtip je v tom, že automobilka tají, kolik vozidel vlastně pro tuto akci alokovala. Jedno je však jisté – bylo jich málo. A to přesto, že podobně bleskově mizí první série nových elektromobilů pravidelně. Takže GM promarnil šanci si pěkně vylepšit statistiky, což by se mu v současné situaci, kdy musel na několik týdnů přerušit výrobu svého dosud jediného čistě elektrického modelu, více než hodilo. A tím spíše u prémiové značky, o níž lze předpokládat vysoké marže.

Podporuje to dojem, že řada velkých výrobců vlastně o elektromobily pořád nestojí. Netýká se to zdaleka jen GM, které je v jejich vývoji a výrobě objektivně pozadu. Zejména někteří japonští výrobci jakoby ignorovali, co se kolem nich děje, a ještě to oficiálně odůvodňují údajně nízkým zájmem zákazníků. Tedy typické zaměňování příčiny a následku. Pro ultrakonzervativní Cadillac to však platí dvojnásob. Až 150 dealerů z celkových 800 v USA podle electrek.co raději přijalo nabídku na výkup svého salonu, než by investovali do změn spojených s přechodem na elektromobilitu. Takže vedení prohlásí, že značka zastavuje vývoj a mění se na čistě elektrickou, ale kampak s tím na staré zkušené vlky, kteří vědí své?


Každopádně plánování úvodní edice Lyriqu zjevně nevyšlo podle představ. Nebo možná vyšlo, ale výsledný efekt vzbuzuje spíše otazníky. Sice se teď bude o Cadillacu mluvit jako o značce, o kterou se zákazníci téměř perou, ale otázkou je, jestli je právě tohle signál, o který stojíte u prémiové značky. Celý General Motors by měl zabrat. Dostat se necelých devět let před zlomovým rokem 2030 do situace, kdy jako čtvrtá automobilka světa nevyrábím jediný elektromobil (byť jen přechodně), vypadá jako zahrávání si s ohněm. Jako by nestačilo, že světová jednička Toyota je na tom ještě hůře.

Diskuze ke článku
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Přesně tak to také vidím, zanikne spousta automobilek, spousta pracovních míst a jsem zvědavý, co to udělá třeba za 10 let s trhem ojetin. Asi žádný nebude a staré elektromibily půjdou rovnou do šrotu, kdo by to proboha kupoval?
Už se na tu dobu a vystřízlivění z třoho nesmyslu těším.
Mario Kovačič
Mario Kovačič
Ako obyčajne je to o peniazoch. Treba investovať nemalé peniaze do vývoja platformy na elektromobil a návratnosť je veľmi dlhá a proste sa to veľa automobilkám nepáči. Doteraz tam funguje systém že sa vyvinie platforma a nej sa ide niekoľko rokov. Z vonku sa spravia úpravy a každý rok vyzerá auto inak ale vo vnútri je to stále to isté. Lenže teraz sa časi menia a ak nebude automobilka predávať elektromobily nemá veľké šance prežiť do budúcnosti. Navyše do Európy sa čoraz viac tlačí dravá Čínska konkurencia ktorá ešte len poriadne zamieša kartami. Proste niektoré automobilky zaniknú a nie je to nič nezvyčajné. Tak to proste je ak sa neviete prispôsobiť konkurencia nebude taká láskavá a nebude vás šetriť a proste vás vytlačí z trhu.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Naposledy upraveno: 21. 9. 2021 09:26
Autor asi nechápe ten rozdíl kdy se něco naprosto přirozeně prosadí samo v konkurenčním prostředí díky kvalitám, ne díky zákazům, pokutám a znevýhodněním. Zájem o EV samozřejmě je, ale jen u velmi úzké bohaté skupiny lidí která nemusí vážit poměr ceny vs. přínosu služby. A ta skupina se relativně rychle vyčerpá a sázet tedy na to, že budu za dvojnásobnou/luxusní cenu prodávat totéž co dříve za polovic a udělá to stejnou službu je samozřejmě naivní. A nebýt tedy těch drakonických sankcí, norem a omezení tak by samozřejmě každý svobodně podnikající subjekt na poli automobilového průmyslu zůstal u svého ověřeného byznysu a tohle by si nechal jen jako třešničku na dortu pro zbohatlíky - minimálně do doby, kdy budeme umět udělat lehkou a ekologickou baterii. Jenže tu svobodný trh už nemáme, takže pár podniků potlačením konkurenceschopnosti zlikvidujeme a tím se opět zdraží mobilita, ale i vše ostatní. Takový malý, pseudo zelený komunismus - který si ale o ekologii iluze nedělá, jinak by nařídil malé lehké úsporné vozy s eko bateriemi (že jde razítkem nařídit cokoliv víme, známe kontraekologické normy euro, žárovky, vysavače......). Čím to že u fosilů se šlo nařízeními směrem k úspornějším autům, ale u BEV jsou rok od roku auta větší, těžší a žravější a CO2 aktivisté najednou mlčí? Ano, je to jen byznys a roztáčení rychloobrátkového spotřebního chování za účelem efektivnějšího dojení lidu...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze