Agenturní prodej automobilů, kdy spolu uzavírají smluvní vztah zákazník přímo s automobilkou a nikoliv dealerem, se stal po hvězdných ekonomických výsledcích Tesly vzorem prakticky pro veškerou konkurenci. Model, kdy se automobilka nemusí s dealerem dělit o zisk z prodaného automobilu a síť autorizovaných prodejců by se změnila jen na servisní zázemí, se sice nelíbí samotným dealerům, ale výrobci se za ním s vidinou větších zisků ženou jako za fata morgánou. Jenže nyní přichází vystřízlivění a první to veřejně přiznal Volkswagen. Původní model přechodu na agenturní prodej totiž počítal s rychlým a bezpodmínečným přechodem na plnou elektromobilitu. Ovšem ten se jaksi nepovedl a Volkswagen nyní stojí před poněkud nečekaným problémem.
Přímý prodej byl totiž zamýšlen pouze pro elektromobily, zatímco vozy s konvenčním pohonem se nadále prodávají výhradně přes dealerskou síť, tedy nepřímo. A to vyžaduje udržovat a financovat současně dva prodejní kanály, přičemž pomalejší náběh zájmu o elektromobily způsobil, že zisky z přímého prodeje nerostou dost rychle na to, aby podobný stav ospravedlnily. A tak se vedení Volkswagen Group, které momentálně řeší kritickou ekonomickou situaci, přiklání ke každému způsobu, jak ušetřit. Kromě vůbec prvního plánovaného uzavírání tří továren ve své 87leté historii a zkrácení vývoje nových modelů tak přišly na paškál fixní náklady na prodej. A zrušení přímého prodeje je jednou z hlavních zvažovaných alternativ.
Volkswagen Group se jej nemíní vzdát navždy, vyřazení dealerského mezičlánku z prodeje zůstává zlatou ambicí pro vzdálenější budoucnost. Jenže pro tu blízkou je to zatím příliš nákladné řešení. Každopádně byl zahájen podrobný audit, jehož výsledky by měly být známé koncem prvního kvartálu 2025. Pak se zřejmě dozvíme i rozhodnutí o definitivním osudu agenturního prodeje elektromobilů. Aby to ovšem nebylo tak jednoduché; nedošlo by k úplnému zrušení. Třeba v Irsku a Švédsku se agenturně prodávají všechny Volkswageny bez ohledu na pohon tak úspěšně, že by se v tom pokračovalo. A omezení by se rovněž netýkalo značky Cupra.
Nicméně VW by potřeboval minimálně v ČR tu síť provětrat....dost jich je nepoužitelných.
Dostal jsem od VWFS kod na vyzvednutí pneu k operáku, poslal jsem požadavek postupně do pěti dealerů a uspěl jsem až s tím v Praze (jeden je neměl skladem, ale aspoň se ozval) druhý klapl. Jinak nic..ani odpověď, nic.