Diskuze o možném zavírání evropských továren Volkswagen Group už plní stránky médií i sociálních sítí několik měsíců. Zatímco celkový obraz o reálné aktuální situaci křiví odbory, které do médií pouštějí emotivně zabarvené zprávy ve zjevném nátlaku na vedení koncernu, bruselská pobočka bojuje s rentabilitou už dlouho. Je totiž se svou kapacitou 120 000 vozů ročně příliš malá na to, aby dosáhla rentability díky masovým efektům a nelze ji rozšířit, protože leží uprostřed městské zástavby. Řešení mělo přinést Audi v podobě výroby drahého modelu Q8 e-tron, jehož vysoké marže by situaci vyřešily. Jenže poptávka po nákladném prémiovém SUV strmě klesá, vloni se v Bruselu vyrobilo jen 37 400 aut, což byl meziroční propad o 10 500 jednotek, a letošní dosavadní součet 23 900 vozů nevypadá lépe.
Vedení Volkswagen Group tedy učinilo nelehké rozhodnutí, co s jednou ze svých nejmodernějších továren. Nedávno se objevily zprávy, že by ji koupili Číňané, nyní to ale vypadá na uzavření. Respektive vypadalo by, kdyby se do situace nevložily odbory a místo racionální diskuze obviňují automobilku, že celou situaci zavinila svými příliš vysokými maržemi a sázkou na drahé, prémiové modely. Jako by jí zbylo něco jiného poté, co opakované snahy zbavit se trvale ztrátového bruselského závodu v minulosti dosud vždy vedly k tvrdým střetům s odboráři, protestům v ulicích a následným dalším a dalším marným pokusům o záchranu továrny v podobě vysokých investic a výroby modelů s co nejvyššími maržemi. Jenže s tím je zřejmě konec, rozhodnutí podle Electrive už padlo a továrna skončí poslední únorový den roku 2025.
Jenže situace je podle Autoblogu vážnější; sázka na bleskový nástup elektromobility a na ochotu Evropanů platit den ze dne vysoké částky za prémiové elektrické modely nevyšla, takže celý Volkswagen Group čeká rychlá změna strategie. Hrozba z východu je totiž čím dál zřetelnější a aktuálně už se z Číny ozývají otevřené výhrůžky, že pokud Evropa nezavede plošná cla na dovoz elektromobilů z říše středu, začnou tamější automobilky, tak či onak podporované vládou, nepřátelskou vůči západu, s dumpingovým prodejem svých výrobků v Evropě. Takže pokud nynější slabé vedení Volkswagenu nenajde sílu prosadit proti všemocným odborům rychlá a tvrdá opatření, mohlo by jít už brzy o mnohem více, než o jednu továrnu.
number of employees: 670 000
year vehicles production: 9.31 milion
Toyota Motor Corporation:
number of employees: 380 000
year vehicles production: 11.52 milion