Je rozhodnuto. Volkswagen Group uzavře první továrnu po 40 letech

13
Je rozhodnuto. Volkswagen Group uzavře první továrnu po 40 letech
Fotografie: Audi
  • Závod Audi Brusel dlouho bojuje s klesající poptávkou a ztrátovostí
  • Jedna z nejstarších fabrik koncernu Volkswagen tak uzavře brány
  • Nepopulární opatření tím zřejmě neskončí

Diskuze o možném zavírání evropských továren Volkswagen Group už plní stránky médií i sociálních sítí několik měsíců. Zatímco celkový obraz o reálné aktuální situaci křiví odbory, které do médií pouštějí emotivně zabarvené zprávy ve zjevném nátlaku na vedení koncernu, bruselská pobočka bojuje s rentabilitou už dlouho. Je totiž se svou kapacitou 120 000 vozů ročně příliš malá na to, aby dosáhla rentability díky masovým efektům a nelze ji rozšířit, protože leží uprostřed městské zástavby. Řešení mělo přinést Audi v podobě výroby drahého modelu Q8 e-tron, jehož vysoké marže by situaci vyřešily. Jenže poptávka po nákladném prémiovém SUV strmě klesá, vloni se v Bruselu vyrobilo jen 37 400 aut, což byl meziroční propad o 10 500 jednotek, a letošní dosavadní součet 23 900 vozů nevypadá lépe.

Vedení Volkswagen Group tedy učinilo nelehké rozhodnutí, co s jednou ze svých nejmodernějších továren. Nedávno se objevily zprávy, že by ji koupili Číňané, nyní to ale vypadá na uzavření. Respektive vypadalo by, kdyby se do situace nevložily odbory a místo racionální diskuze obviňují automobilku, že celou situaci zavinila svými příliš vysokými maržemi a sázkou na drahé, prémiové modely. Jako by jí zbylo něco jiného poté, co opakované snahy zbavit se trvale ztrátového bruselského závodu v minulosti dosud vždy vedly k tvrdým střetům s odboráři, protestům v ulicích a následným dalším a dalším marným pokusům o záchranu továrny v podobě vysokých investic a výroby modelů s co nejvyššími maržemi. Jenže s tím je zřejmě konec, rozhodnutí podle Electrive už padlo a továrna skončí poslední únorový den roku 2025.

Jenže situace je podle Autoblogu vážnější; sázka na bleskový nástup elektromobility a na ochotu Evropanů platit den ze dne vysoké částky za prémiové elektrické modely nevyšla, takže celý Volkswagen Group čeká rychlá změna strategie. Hrozba z východu je totiž čím dál zřetelnější a aktuálně už se z Číny ozývají otevřené výhrůžky, že pokud Evropa nezavede plošná cla na dovoz elektromobilů z říše středu, začnou tamější automobilky, tak či onak podporované vládou, nepřátelskou vůči západu, s dumpingovým prodejem svých výrobků v Evropě. Takže pokud nynější slabé vedení Volkswagenu nenajde sílu prosadit proti všemocným odborům rychlá a tvrdá opatření, mohlo by jít už brzy o mnohem více, než o jednu továrnu.

Unikátní pohled do továrny na elektrické Audi Q8 e-tron v Bruselu

Diskuze ke článku
Ondrej Maneli
Ondrej Maneli
Wolkswagen AG:
number of employees: 670 000
year vehicles production: 9.31 milion

Toyota Motor Corporation:
number of employees: 380 000
year vehicles production: 11.52 milion
den
den
Je zajmavy ze Diess (i kdyz je byvaly sef ale myslim situaci chape) nedavno rikal ze VW neni schopen vyrabet levna EV. Ze ani nema smysl se o to snazit. Ze jedina sance je konkurovat cinanum v luxusnich segmentech. Cinane ale nejdriv privezly do Evropy prave luxusni auta. Nevidm zatim ze by nejak byli uspesni ale je videt ze to nevzdaji. Ja myslim ze jedina sance konkurovat cinanum je transformovat vyrobu aut smerem k vetsi automatizaci, a osekani variabliity. Odborarum se to ale stejne libit nebude, protoze to znamena propousteni tak jak tak.
Petr Basa
Petr Basa
Volkswagen Group má stovky výrobních kapacit po celém světě. Jeho značky vyrábějí modely, které si přímo konkurují?! Kdo chce zefektivnit, musí konsolidovat.
Standa Jandečka
Standa Jandečka
Mě se líbí, jak autor zmiňuje odbory....ty jsou asi někde uprostřed. Na prvním místě je to, že v honbě za ziskem se spoustu věcí výrobně předalo do Číny, a dalším hřebíčkem je nynější zeleno, které zvýšilo ceny energií a tím pádem nízkou konkurenceschopnost. Ale o tom se moc nemluví.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze