Podle agentury Reuters Volkswagen, jenž stejně jako další automobilky čelil v uplynulých letech masivním investicím do kapacit a vývoje technologií, v úterý varoval, že možná uzavře bruselský závod. V něm vznikají prémiové elektromobily Audi Q8 e-tron a Audi Q8 e-tron Sportback, jsou to zároveň jediné vozy, které jsou v Bruselu aktuálně produkovány. Důvod? Údajně prudký pokles poptávky po prémiových elektromobilech.
Volkswagen přitom nezavřel žádný závod od roku 1988, kdy skončil závod Westmoreland v Pensylvánii, což byla mimochodem vůbec první montovna aut neamerické značky na území USA od roku 1931. Agentura Reuters také připomíná, že poslední šéf značky VW, jenž hrozil uzavřením závodu v Evropě, odstoupil několik měsíců po prohlášení.
Volkswagen uvedl, že náklady na nalezení alternativního využití pro bruselský závod nebo jeho uzavření, stejně jako další neplánované výdaje, budou mít ve finančním roce 2024 dopad v celkové výši až 2,6 miliard eur (cca 66 miliard korun). Bruselský závod, jenž v loňském roce vyrobil přibližně 50 000 vozů a zaměstnává cca 3 tisíce lidí, se podle agentury Reuters potýká s dlouhodobými strukturálními problémy, včetně obtížné změny jeho uspořádání kvůli blízkosti města a vysokým logistickým nákladům. V únoru pak v Bruselu muselo Audi například omezit výrobu e-tronů kvůli krizi v Rudém moři.
Unikátní pohled do továrny na elektrické Audi Q8 e-tron v Bruselu
Historie bruselské továrny
Bruselská továrna, která je nejmenší ze všech továren Audi a leží v městské zástavbě neobvykle blízko centra města, což je jedním z jejích problémů, má velmi bohatou historii. Základní kámen továrny byl položen v roce 1948 a prvním autem, které sjelo z místní linky o rok později, byl překvapivě americký Studebaker. Poté ale dp Bruselu na desítky let zavítala výroba legendy Volkswagen Brouk, kterých se zde vyrobilo přes milion kusů. V Bruselu se ale vyráběl i Golf, Passat či Porsche 356 a SEATy. První Audi z místní linky sjelo až v roce 2004, v roce 2008 se pak továrna stala čistě majetkem Audi a od té doby produkuje pouze vozy se čtyřmi kruhy ve znaku. Pokud vás bruselská továrna zajímá podrobně, můžeme doporučit naše video výše, případně jeho textovou obdobu.
Kdyz porovnam to se situaci s tovarnama Mercedes a Porsche v Stuttgartu tak v Bruselu nic odlisneho se nedeje. Mozna ale v audi maji na to jine nazory.
V domovskem Wolfsburgu je to naopak - mesto lezi blizko centru tovarny :-) Ale jo co nejaky Wolfsburg proti Bruselu.