Volkswagen: z krize vyjdeme silnější, zvýšíme odolnost vůči těm příštím

Volkswagen: z krize vyjdeme silnější, zvýšíme odolnost vůči těm příštím
Fotografie: Volkswagen
  • Volkswagen aktuálně čelí hned třem krizím najednou
  • Přesto se mu daří plnit střednědobé plány a zvyšuje ziskovost
  • Pokračuje v jednoznačně elektrickém kurzu a odbourává jiné alternativy

Rok 2021 byl pro automobilku Volkswagen i celý koncern Volkswagen Group mimořádně složitý. Ke dvěma problémovým činitelům, pandemii koronaviru a už druhý rok trvající čipové krizi, se totiž přidal ještě třetí, náhlý, nepředvídatelný a ničivý; samozřejmě mluvíme o ruské invazi na Ukrajinu. V obou těchto státech má totiž koncern výrobní závody a na Ukrajině navíc životně důležitého subdodavatele kabelových svazků. A protože válečné události prakticky ze dne na den ukončily v závodech výrobu, aniž by bylo jasné, kdy a zda vůbec dojde k jejímu obnovení (Rusko dokonce hrozí znárodněním majetku zahraničních investorů), je bilanční konference, spojená navíc s prezentací výhledů a plánů pro blízkou budoucnost, něčím, co představitelům Volkswagenu v čele s šéfem Ralfem Brandstätterem momentálně vůbec nezávidíme.

Přesto v rámci možností překypovali opatrným optimismem a i špatná čísla byla uvedena do pozitivního kontextu. A ostatně výsledky nejsou vzhledem k aktuální situaci vůbec špatné. Volkswagenu jako značce se totiž podařilo několik důležitých, zejména ekonomických posunů. Ušetřila jen za loňský rok 1,1 miliardy eur fixních nákladů (to znamená 10 % a vysoké překročení plánu), zvýšila průměrné marže na 3,3 % (z dosavadních 0,6 %) a zvýšila provozní zisk ze dvou na dvě a půl miliardy eur, i když prodala o sto tisíc aut méně než v roce 2020. Tržby meziročně stouply ze 71 na 76 miliard eur a podařilo se navíc rozběhnout výrobu elektromobilů, uvést řadu důležitých novinek, které slibují do budoucna přinášet další nové zdroje zisků. Především služby OTA a AutoAbo.

Podařilo se též uvést hned tři nové elektromobily, konkrétně ID.4, ID.5 a pro Čínu i ID.6, a zlepšit funkčnost i funkcionalitu palubního softwaru elektromobilů. Prodeje bateriových elektromobilů meziročně stouply o 73 % na výsledných 369 000 kusů, v řadě států elektrické Volkswageny obsazovaly čelní příčky prodejních žebříčků a v americké Chattanooze finišuje příprava výroby Volkswagenu ID.4 pro tamější trh. Ty se dosud pro americký trh exportují ze Cvikova (Zwickau), ovšem tamější závod se momentálně potýká s vážnými problémy se subdodávkami kabelů z Ukrajiny, které aktuálně zastavily výrobu. Aby toho nebylo málo, prudce rostou ceny vstupů, zejména oceli. Chystá se náhradní řešení, ovšem chvíli to potrvá.

Krátkodobé výhledy vypadají optimisticky. Volkswagen chce navyšovat výrobu, ačkoliv nejsou jeho zástupci kvůli aktuální situaci logicky schopní říct, o kolik. Každopádně je v plánu pro letošek zvýšit provozní zisk na 4 % (a o další dva procentní body další rok) a všechny nové Volkswageny ID. prodávat už s obousměrným nabíjením a službou Plug and Charge. Představit by se měla i nová verze palubního softwaru ID 3.1 s podstatně vylepšeným nabíjením, delším dojezdem a dokonalejším hlasovým ovládáním. Asistovaná jízda Travel Assist by se měla povýšit nad standardy úrovně 2 a nabídnout například samočinnou změnu jízdního pruhu na dálnici. Dálkové aktualizace OTA by se měly spustit také v Kanadě a Číně. Už v dubnu se také představí koncept chystaného velkého elektromobilu, který zamíří ve druhém pololetí 2023 do Číny.

Pro delší horizont pokračují práce na lidovém autě za 25 000 eur, takže bychom se měli dočkat v roce 2025. O rok později by pak měl vyjet přelomový luxusní elektromobil z projektu Trinity. V dohledné době definitivně skončí CNG (nejspíš už napřesrok) a velké sympatie si u vedení nezískaly ani dvoupalivové spalovací modely. V roce 2030 chce Volkswagen celosvětově prodávat minimálně 50 % čistých elektromobilů, v EU by jich tou dobou už mělo být 70 % a v roce 2035 pak 100 %. Volkswagen bude dále pracovat na zvýšení marží, zpřesňování kontroly výdajů na vývoj, zlepšení produktivity a posílení vnitřních finančních toků směrem k elektrické transformaci.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze