Ruskem uměle vyvolaná evropská energetická krize, následovaná invazí na Ukrajinu, vystřelila ceny zemního plynu do rekordních výšin. Velmoci kalibru Německa či Británie jsou nuceny přehodnocovat své energetické plány, řadoví obyvatelé jsou vystaveni obavám. Podle aktuálních dat je jen v Česku k veřejnému rozvodu zemního plynu připojeno více než 2,6 milionu domácností a na CNG rovněž fungují celé systémy VHD v řadě velkých měst. CNG totiž bylo před 15 lety prohlášeno Evropskou unií strategickým palivem, na nějž by mělo v první fázi přejít 10 % veškeré silniční dopravy. Bohužel k nám ale drtivá většina zemního plynu proudí z Ruska, které se jej aktuálně rozhodlo zneužít jako politickou zbraň proti západní části světa. Je tedy jasné, že nás čekají velké změny.
Naštěstí máme určitou možnost volby; tou nejsnáze dostupnou a relativně dostupnou je LPG neboli zkapalněné ropný plyny propan a butan, případně jejich směs. To sice nedokáže zdaleka nahradit celý výpadek ruských dodávek zemního plynu, avšak může se stát bezpečnější a aktuálně i levnější alternativou při vytápění domácností. Podle generálního ředitele Jiřího Karlíka zaznamenala společnost Primagas rekordní zájem o montáž LPG zásobníků, především ve Středočeském a Jihočeském kraji. LPG také zůstává primárním zdrojem pro neplynofikované obce, jichž je u nás stále nezanedbatelný podíl. Na rozdíl od CNG je částečně k dispozici i z domácích zdrojů (například Orlen Unipetrol RPA), jde totiž o vedlejší produktu při zpracování ropy. Dříve se částečně také dovážel z Ruska, avšak tento výpadek lze relativně snadno nahradit z jiných zdrojů. Importuje se totiž po moři například z Velké Británie, Norska nebo USA.
Dále tu máme LNG neboli zkapalněný zemní plyn (Liquefied Natural Gas). Ten se dováží v tankerech, tedy dráže než plynovodem. Největšími světovými exportéry jsou Austrálie (22 %), Katar (22 %) a USA (13 %). Nejdůležitějšími dodavateli do Evropy jsou aktuálně Katar, Nigérie, Alžír a Spojené státy. Jde o dražší, nicméně bezpečnější alternativu CNG, vnímanou jako palivo budoucnosti. V současné době jej, zejména v západní Evropě, již spalují lodě, nákladní auta, nejrůznější průmyslové provozy a výkonné vytápěcí systémy. A lze jej brát i jako náhradu za CNG v jiných aplikacích.
A v neposlední řadě tu máme bioplyn. Nejznámější je samozřejmě biometan, vyčištěný bioplyn s minimálně 95% podílem metanu, který je rovnocennou náhradou zemního plynu. V poslední době se ovšem prosazuje také bioLPG, vyrobené rovněž z obnovitelných zdrojů, především zbytků jídla, cukrové řepy či jiných zemědělských produktů. To je dokonce součástí strategických plánů a podle studie BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050 by mělo do roku 2050 plně pokrýt evropskou poptávku po LPG, odhadovanou na 8 až 12 milionů tun ročně.