Volkswagen překvapil studií pro dobu, kdy nám auta už nebudou patřit

Volkswagen překvapil studií pro dobu, kdy nám auta už nebudou patřit
Fotografie: Volkswagen
  • Veteránská akce Chantilly Arts & Elegance poblíž Paříže spatřila premiéry řady zajímavých aut
  • Nešlo o sériové modely středního proudu, ale o studie ze vzdálenější budoucnosti
  • Volkswagen se blýskl účelným, přitom futuristickým autonomním vozidlem

Koncepční studie Gen.Travel není předobrazem konkrétního modelu. Spíš má testovat reakce publika na jednotlivé inovace a podle toho do budoucna pomáhat zvažovat jejich zavádění do sériové výroby. Každopádně nejde o pouhou designovou studii, jakkoliv o ní samotná tisková zpráva takto mluví, ale o funkční prototyp demonstrující jednu z možných cest mobility pro příští desetiletí. A její součástí by měla být schopnost plně samočinného řízení páté úrovně.

Studie jasně odděluje prosklený kokpit pro lidi od podkladu určeného pro technologie. Markantou jsou obří okna zajišťující dokonalý výhled

Nezvykle tvarovaný objekt podle současných měřítek těžko zařadit, proto samotný Volkswagen přispěchal s vysvětlením, že jde o křížence MPV a sedanu. Pochopitelně jde o zcela novou kategorii, důležité je též použité adjektivum „prémiová“. Nechybějí samozřejmě i další aktuální klíčová slova, tedy „udržitelná“ a „digitální“. Nová není ani snaha o změnu vnímání mobility, která se má nově stát službou. Jenže určitě je zajímavé nahlédnout, jak si ji představuje právě Volkswagen, který v minulosti opakovaně překvapil fantaskními studiemi, byť z nich pak v sériové výroby zpravidla zbylo jen málo. Mnohé naznačuje už vyjádření Klause Zyciory, šéfdesignéra Volkswagen Group. Podle něj se letité heslo „forma následuje funkci“ mění na „forma následuje svobodu“.

Cestování v Gen.Travel či něčem, co z něj v budoucnu vznikne, má být více vzrušující. Základem je modulární interiér, který dokáže ubytovat až čtyři osoby a nabídnout jim různé typy trávení času, včetně konferenčního prostoru se stolkem uprostřed. Aby jim u toho nebylo špatně, o to se postará dynamické vnitřní osvětlení předcházející kinetóze. Interiér lze ale přeměnit i v malý rotel. Dvě sedadla se mohou změnit ve dvě plnohodnotná plochá lůžka. A to, že se ležící pasažéři nestanou oběťmi případné nehody, má ohlídat inovativní zádržný systém, který by jistě našel uplatnění i na řadě jiných míst. A aby ani prosté lidské usínání nezůstalo bez nějaké té inovace, světla uvnitř salonu jim pomohou s regulací melatoninu tak, aby se jim co nejlépe usínalo i probouzelo.

Pokud Gen.Travel poveze na výlet rodinu s dětmi, ty mohou trávit cestu zábavou s rozšířenou realitou na čelním okně. To je, podobně jako ta ostatní, obrovské a dovoluje cestujícím pozorovat okolní svět v nezvykle širokých úhlech. Přesto je vymyšleno tak, aby ležící posádku nerušilo v klidném spánku. Vystupování usnadňuje křídlové provedení dveří, kontakt s přírodou zase široké použití recyklovaných nebo naturálních materiálů. To se týká i uživatelského rozhraní pro komunikaci s automobilem.

Interiér představuje dobu, kdy automobily nebudou vlastněny, ale pronajímány a využívány k účelům, jimž ty aktuální nemohou sloužit

Více prostoru dostávají technologie i v aktivní péči o komfort a bezpečí. Adaptivní odpružení eABC (electric Active Body Control) pracuje proaktivně, tzn. vypočítává předem vertikální i boční pohyby vozidla a podle nich upravuje jízdní styl i stopu. Umělá inteligence spolu s autonomní jízdou v konvoji s malými odstupy (platooning) se zase postarají o nižší spotřebu elektřiny a prodloužení dojezdu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze