Koncepční studie Gen.Travel není předobrazem konkrétního modelu. Spíš má testovat reakce publika na jednotlivé inovace a podle toho do budoucna pomáhat zvažovat jejich zavádění do sériové výroby. Každopádně nejde o pouhou designovou studii, jakkoliv o ní samotná tisková zpráva takto mluví, ale o funkční prototyp demonstrující jednu z možných cest mobility pro příští desetiletí. A její součástí by měla být schopnost plně samočinného řízení páté úrovně.
Nezvykle tvarovaný objekt podle současných měřítek těžko zařadit, proto samotný Volkswagen přispěchal s vysvětlením, že jde o křížence MPV a sedanu. Pochopitelně jde o zcela novou kategorii, důležité je též použité adjektivum „prémiová“. Nechybějí samozřejmě i další aktuální klíčová slova, tedy „udržitelná“ a „digitální“. Nová není ani snaha o změnu vnímání mobility, která se má nově stát službou. Jenže určitě je zajímavé nahlédnout, jak si ji představuje právě Volkswagen, který v minulosti opakovaně překvapil fantaskními studiemi, byť z nich pak v sériové výroby zpravidla zbylo jen málo. Mnohé naznačuje už vyjádření Klause Zyciory, šéfdesignéra Volkswagen Group. Podle něj se letité heslo „forma následuje funkci“ mění na „forma následuje svobodu“.
Cestování v Gen.Travel či něčem, co z něj v budoucnu vznikne, má být více vzrušující. Základem je modulární interiér, který dokáže ubytovat až čtyři osoby a nabídnout jim různé typy trávení času, včetně konferenčního prostoru se stolkem uprostřed. Aby jim u toho nebylo špatně, o to se postará dynamické vnitřní osvětlení předcházející kinetóze. Interiér lze ale přeměnit i v malý rotel. Dvě sedadla se mohou změnit ve dvě plnohodnotná plochá lůžka. A to, že se ležící pasažéři nestanou oběťmi případné nehody, má ohlídat inovativní zádržný systém, který by jistě našel uplatnění i na řadě jiných míst. A aby ani prosté lidské usínání nezůstalo bez nějaké té inovace, světla uvnitř salonu jim pomohou s regulací melatoninu tak, aby se jim co nejlépe usínalo i probouzelo.
Pokud Gen.Travel poveze na výlet rodinu s dětmi, ty mohou trávit cestu zábavou s rozšířenou realitou na čelním okně. To je, podobně jako ta ostatní, obrovské a dovoluje cestujícím pozorovat okolní svět v nezvykle širokých úhlech. Přesto je vymyšleno tak, aby ležící posádku nerušilo v klidném spánku. Vystupování usnadňuje křídlové provedení dveří, kontakt s přírodou zase široké použití recyklovaných nebo naturálních materiálů. To se týká i uživatelského rozhraní pro komunikaci s automobilem.
Více prostoru dostávají technologie i v aktivní péči o komfort a bezpečí. Adaptivní odpružení eABC (electric Active Body Control) pracuje proaktivně, tzn. vypočítává předem vertikální i boční pohyby vozidla a podle nich upravuje jízdní styl i stopu. Umělá inteligence spolu s autonomní jízdou v konvoji s malými odstupy (platooning) se zase postarají o nižší spotřebu elektřiny a prodloužení dojezdu.