Toyota dodala a nainstalovala první sadu palivových článků do nového městského autobusu H2.City Gold firmy CaetanoBus SA. Dopravní prostředek se představil ve světové premiéře na výstavě Busworld 2019 v Bruselu. Byl tak završen první konkrétní krok v rámci spolupráce, kterou v září 2018 oznámily společnosti Toyota Motor Europe a CaetanoBus SA (významná konstrukční a výrobní firma z Portugalska) s cílem vyrábět městské autobusy na vodíkové palivové články.
„Vzhledem k dlouhodobým vztahům firmy CaetanoBus s Toyotou, jejím vynikajícím znalostem požadavků trhu i technickým schopnostem se jedná o ideálního evropského partnera k nastartování rozvoje obchodních aktivit v této oblasti pohonů,“ uvedl Dr Johan van Zyl, prezident a generální ředitel TME. „Těším se, až získáme z trhu první zpětnou vazbu k této iniciativě a rozšíříme naše dodávky technologií vodíkových palivových článků,“ doplnil.
Sada článků je umístěna na střeše autobusu a je spojena s pěti vodíkovými nádržemi o celkové kapacitě 37,5 kg, což vozidlu zajišťuje dojezd až 400 km. Autobus do devíti minut natankuje vodíkové palivo natlakované na 350 barů a za jízdy pak vypouští pouze vodní páru. Autobusoví dopravci tímto získávají bezemisní řešení bez obvyklých negativ, kam patří dlouhá doba nabíjení nebo podmínky vysokého zatížení. Zkušební verze autobusu se již v příštích měsících objeví v praktickém provozu různých evropských měst před komerčním nasazením naplánovaným na polovinu roku 2020.
„S Toyotou máme dlouhodobé vztahy. Úspěšné rozšíření naší partnerské spolupráce na palivové články pro náš nový městský autobus v Evropě umožňuje oběma stranám ukázat doplňující se technologie a technické schopnosti na úrovni světové třídy. Díky tomuto projektu budou moci městské samosprávy přehodnotit budoucí možnosti mobility a přispět ke zvýšení kvality života,“ komentoval José Ramos, prezident společnosti Salvador Caetano Indústria.
Toyota v souladu se svojí vizí bezuhlíkové společnosti – definované ve strategickém plánu Toyota 2050 Environmental Challenge – prosazuje využití technologie vodíkových palivových článků i mimo oblast osobních automobilů, tedy například v těžkých nákladních vozidlech, menších dodávkových automobilech, vysokozdvižných vozících a autobusech.