Vítejte ve světě Tesla: pojistné podle jízdního stylu

1
Vítejte ve světě Tesla: pojistné podle jízdního stylu
Fotografie: Tesla
  • Tesla zavádí škálované pojistné
  • Jeho výšku ovlivní chování řidiče
  • To bude sledováno elektronicky

Tesla nabízí majitelům stejnojmenných elektromobilů levnější pojištění. Sleva ale není zadarmo; její výše se odvíjí od toho, jaký jste řidič. A protože kalifornská automobilka nerada nechává věci náhodě, aktuálně chystá systém, který vás bude on-line sledovat a hodnotit podle předem daných, jednoznačných kritérií. Mezi ně patří počet aktivací ABS, průměrná doba, po kterou denně řídíte, počet vynucených deaktivací Autopilotu kvůli ignorovaným varováním, počet varování před případnou čelní kolizí, kumulativní součet času, stráveného jízdnou v menší než bezpečné vzdálenosti za vpředu jedoucím automobilem a proměnlivost rychlosti, hodnocená podle interního klíče podle množství krajních zrychlení a zpomalení a dalších parametrů. Právě dolaďované algoritmy by pak podle těchto vstupních údajů měly automobilce poskytnout váš velmi přesný profil jako řidiče. Skóre se bude každý měsíc počítat znovu, čili hříšníci dostanou šanci se rychle napravit. Jen není jasné, jak bude systém přesně odlišovat dejme tomu aktivace ABS či varování před čelní srážkou, zaviněná vlastním řidičem, od těch, které způsobila druhá strana či vyšší moc.

Výsledný profil bude mít podle electrek.co přímý vliv na výši pojistného. Základní sazba je zhruba o 30 % níže, než činí průměr v pojišťovacích domech, a klidní řidiči mohou dosáhnout dalšího, až 50% bonusu. Jenže ti druzí naopak mohou platit až o polovinu více. Z této rovnice je jasné, komu se tato služba vyplatí nejvíce a co si od ní Tesla slibuje. Je to mimochodem už druhý pokus Tesly poskytnout svým zákazníkům pojišťovací služby, jenže v prvním případě pouze přeprodávala portfolio třetí strany, kdyžto aktuálně už je sama pojistitelem. A tak je jen logické, že je v jejím nejhlubším zájmu, aby její řidiči jezdili klidněji. A v zájmu ostatních je to, koneckonců, také. Služba je zpočátku k dispozici pouze v Kalifornii, avšak s pochopitelnou ambicí pozdějšího rozšiřování. Nutno dodat, že Tesla podobný systém nevymyslela; tradiční pojišťovny už dávají svým klientům nějakou dobu možnost nechat se sledovat pomocí externího zařízení a ovlivnit tím výši pojistného. Avšak teprve kalifornský výrobce tento princip dotahuje k dokonalosti integrací do palubních systémů.

Komentář redakce

Jistě jde o velice efektivní a ve výsledku vlastně i docela spravedlivý systém. Jenže tak trochu připomíná princip Velkého bratra či sociálního kreditu, jímž čínská komunistická strana kontroluje takzvanou společenskou důvěryhodnost svých obyvatel a podle toho jim uvolňuje či zakazuje přístup k vymoženostem, které jsou v demokratických zemích zcela přirozené, například možnost vycestovat do zahraničí, získat lepší vzdělání či létat letadlem. A pokud připustíme, že data budou skutečně zcela v bezpečí a nedostanou se do nepovolaných třetích rukou, mohl by se tento princip lehce stát inspirací pro různé státní i nestátní instituce, jejichž motivy by nemusely být už tak ušlechtilé a mohly by vést až k reálnému omezení osobních svobod. Jen si to představte: zdržíte se třeba v baru o pět minut přes policejní hodinu a už druhý den vám přijde od automatického sledovacího systému nejen oznámení o automaticky stržené pokutě, ale i o zařazení na horší pracovní pozici kvůli ztrátě společenské důvěryhodnosti. Nebo šlápnete na dálnici na plyn (klidně při předjíždění pomalejšího auta, příčiny automatické systémy neřeší) a obratem dostanete s pokutou i oznámení o zvýšení pojistného. Nebo si zajdete s kolegou či kolegyní z práce na večeři a obratem bude informována vaše manželka či manžel. Možnosti jsou nekonečné a přinejmenším některé z nich se v hlavách nejrůznějších sociálních inženýrů jistě už rodí.