Rekordy elektromobilů jsou prostě tradicí, 29. dubna uplynulo 126 let od prvního pokoření rychlosti 100 km/h, což se podařilo Camille Jénatzymu, belgickému tvůrci francouzských elektromobilů. Málo je známé, že prvních šest oficiálně zaznamenaných světových rychlostních rekordů ustavily výhradně elektromobily v letech 1898–1899, teprve v roce 1902 přišel souboj spalovacího motoru s parním strojem. První byl francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat, když se svým elektromobilem Jeantaud Duc zajel letmý kilometr rychlostí 63,149 km/h. Jejich moderním pokořitelem se v novém tisíciletí staly rekordy francouzské značky sportovních vozů Venturi, která překonala hranici 400 km/h s elektrickými speciály, napájenými nejprve z vodíkových palivových článků a poté vybavených pokrokovými akumulátory Li-Ion od společnosti A123 Systems...
Venturi mění strategii
V roce 2001 vzal monacký podnikatel Gildo Palanca Pastor osudy francouzské značky Venturi do svých rukou. Navázal na slušnou historii produkce téměř sedmi stovek krásných sportovních automobilů během šestnácti let i účasti ve formuli 1 (1991–1992: Venturi-Larrousse), ale obrátil hned pozornost na sportovní elektromobily. Už tehdy doba této alternativě byla nakloněna, a tak vedle nejrůznějších elektrických prototypů pro terén i silnici se rozhodl realizovat program Venturi Global Challenges, kde si stanovil tři náročné cíle, pro něž vytvořil další pozoruhodné projekty.
První byly světové rychlostní rekordy. Projekt na léta 2009–2012 ve spolupráci s americkou Ohio State University předpokládal pokoření stávajících rekordů elektrických vozidel a začal úspěšně na dně vyschého solného jezera v Bonneville (Utah) v září 2009. Venturi Buckeye Bullet, elektrická raketa na kolech (kategorie Streamliner), dostala označení Jamais Contente (Věčně nespokojená) podle první pokořitelky rychlosti 100 km/h, samozřejmě s elektrickým pohonem.
Nová Jamais Contente
Nová konstrukce stejného jména, vybavená vodíkovými palivovými články Ballard, zajela oficiální rychlostní rekord 487 km/h pro tento druh automobilů. V srpnu 2010 přijela do Bonneville opět, tentokrát však palivové články vystřídaly pokrokové akumulátory Li-Ion od průkopnické společnosti A123 Systems. Absolutní rekord pro elektromobily padl po dosažení průměrné rychlosti 495 km/h na dráze jednoho kilometru (tedy ze dvou jízd opačným směrem). Při jedné z jízd byla dokonce zaregistrována největší rychlost 515 km/h! Monacká společnost Venturi Automobiles se tak stala výrobcem nejrychlejších elektromobilů světa!
Elektrické třífázové indukční motory dosahují celkového výkonu 588 kW (800 k), z hmotnosti vozu 1950 kg připadá zhruba 400 kg na akumulátory Li-Ion. Brzdí se dvojicí padáků, celkové rozměry stroje jsou 11,0 × 1,0 × 1,0 metru.
V roce 2016 vyjel Venturi na solné jezero v Bonneville naposledy. Vylepšený vůz tentokrát překonal 500 km/h, rekord s průměrnou rychlostí 549 km/h je platný dodnes. Elektromotory však už měly celkový výkon navýšený na 2 210 kW (3 000 k).
Další elektrické projekty
K jiným akcím Venturi patřily dálková jízda upraveného elektrického Citroënu Berlingo Powered by Venturi z Šanghaje do Paříže, uskutečněná v květnu až červenci 2010 po stopách slavné expedice Citroën Croisière Jaune (1931–1932), když Xavier Chevrin a jeho spolujezdkyně Géraldine Gabinová urazili 14 900 kilometrů. Podobně coby inspirace expedicí Citroën Croisière Blanche (1934 napříč Kanadou) vyjel expediční pásový elektromobil Venturi Antarctica v roce 2019, ale jízda pro extrémně nízké teploty skončila nezdarem. Gildo Palanca Pastor se však nevzdal, o dva roky později skutečně nasadil vylepšenou Antarcticu jako první elektrické vozidlo, jež sloužilo ve světadílu sněhu a ledu. Venturi také navrhl sportovní roadstery Venturi Fétish a další silniční elektromobily, jež však nevzbudily potřebný zájem a příliš se nerozšířily. Našel si však jinou výzvu, opět vysokorychlostní, jeho tým účinkuje v elektrické formuli FIA Formula E už od prvního ročníku. Kromě toho převzal francouzského výrobce supermotocyklů Voxan, záhy vytvořil elektrickou verzi Wattman (viděli jsme na autosalonu v Paříži) a známý závodník Max Biaggi s ní pokořil řadu rekordů rychlostí až 456 km/h. Ale to už je jiná kapitola.
