Elektromobilita se zdaleka netýká pouze automobilového průmyslu či prostředků, jako jsou různé koloběžky a podobně. Důkazem je partnerství čtyř japonských společností, které chtějí v roce 2021 mít tanker, který bude produkovat nulové emise.
Za partnerstvím stojí společnosti Asahi Tanker Company, Exeno Yamamizu Corporation, Mitsui a Mitsubishi Corporation. Tato čtveřice dá dohromady své know-how a výsledkem má být tanker poháněný velkokapacitními bateriemi v tokijském zálivu.
Nejenom automobilový průmysl, ale také ten lodní čelí přísným podmínkám, které mají vést ke zlepšení enviromentálních vlastností tankerů a dalších plavidel. Už od příštího roku, jak se zmiňuje bloomberg.com, budou muset plavidla spalovat palivo obsahující méně síry. Daleko dlouhodobější cíl je do roku 2050 snížit emise uhlíku z lodní dopravy na polovinu.
Rozhodně nepůjde o první elektrický tanker. Elektricky poháněná plavidla už nějakou dobu existují, ale stále jde o zcela nový segment, který naráží na různé překážky. Tou největší je v případě velkých lodí plavících se napříč oceány nutnost nabíjení baterií. Řešením by mohla být technologie, kterou tento týden představila Toyota.
Japonská automobilka světu ukázala první vodíkovou loď na světě, která se teď vydala na cestu kolem světa. Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie a funguje bez jediné kapky fosilního paliva. Loď je vybavena i systémem, který umí mořskou vodu přeměnit na vodík. Díky tomu má prakticky nekonečný dojezd. Zda se tato technologie někdy prosadí ve větším měřítku je však otázkou.