Úřad pro průmysl a bezpečnost (BIS) amerického ministerstva obchodu navrhl zákaz prodeje a dovozu tzv. propojených vozidel s hardwarem či softwarem s vazbou na Čínskou lidovou republiku (ČLR) a Rusko.
Big news! @CommerceGov published a proposed rule to secure connected vehicle supply chains from foreign adversary threats. This rule would protect our national security by prohibiting certain tech from PRC and Russia. Read more here: https://t.co/ygicfr0N7Q
— BISgov (@BISgov) September 23, 2024
„Dnešní automobily mají kamery, mikrofony, GPS sledování a další technologie připojené k internetu. Není třeba velké představivosti, abychom pochopili, jak vážné riziko pro naši národní bezpečnost, tak pro soukromí amerických občanů by mohl představovat zahraniční protivník s přístupem k těmto informacím. V reakci na tyto obavy o národní bezpečnost podniká ministerstvo obchodu cílené a proaktivní kroky, aby se technologie vyráběné v ČLR a Rusku nedostaly na americké silnice,“ uvedla k návrhu americká ministryně obchodu Gina Raimondo.
Návrh se konkrétně zaměřuje na hardware a software integrovaný do systému konektivity vozidla (VCS), což je sada systémů, které vozidlu umožňují externí komunikaci, a software integrovaný do systému automatizovaného řízení (ADS). Podle bezpečnostních expertů by právě prostřednictvím těchto systémů mohl protivník získat přístup k citlivým údajům a vzdáleně manipulovat s vozy na amerických silnicích. Návrh se týká všech dopravních prostředků, které míří na veřejné komunikace (automobily, nákladní automobily a autobusy), ovšem nezahrnuje například traktory.
„Bidenova administrativa zajišťuje, aby Američané mohli bezpečně řídit automobil podle svého výběru – bez rizik, která představují čínské technologie,“ uvedla americká ekonomka Lael Brainardová. „Vláda USA dnes podniká rázné kroky k ochraně amerického lidu, naší kritické infrastruktury a dodavatelských řetězců automobilového průmyslu před národními bezpečnostními riziky spojenými s propojenými vozidly vyráběnými v problémových zemích. Přestože propojená vozidla přinášejí mnoho výhod, rizika pro bezpečnost dat a kybernetickou bezpečnost, která představují softwarové a hardwarové komponenty pocházející z ČLR a dalších problémových zemí, jsou stejně tak zřejmá a budeme i nadále podnikat nezbytné kroky ke zmírnění těchto rizik a předejití problému,“ doplnil poradce pro národní bezpečnost Jake Sullivan.
Návrh rovněž počítá se zákazem prodeje automobilů od výrobců s vazbou na ČLR nebo Rusko, a to i v případě, že by vozidlo bylo vyrobeno ve Spojených státech. V případě, že by byl návrh odsouhlasen a implementován v aktuálně navrhované podobě, zákaz čínského softwaru by platil pro vozy od modelového roku 2027, u hardwaru pak od roku 2030, respektive od 1. ledna 2029 u vozů bez modelového roku.