Agentura Reuters uvedla, že podle zdrojů dobře informovaných o situaci v Bílém domě by mělo americké ministerstvo obchodu v nadcházejících týdnech (pravděpodobně ještě během srpna) navrhnout zákaz používání čínského softwaru v autonomních a propojených vozidlech. Bidenova administrativa údajně plánuje vydat návrh zákona, který by zakázal používání čínského softwaru ve vozidlech ve Spojených státech s úrovní autonomního řízení 3 a vyšší, což by mělo znamenat i zákaz testování autonomních vozidel vyrobených čínskými společnostmi na amerických silnicích.
Pět úrovní autonomního řízení
- Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
- Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
- Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
- Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
- Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.
Bidenova administrativa by také měla navrhnout u vozidel s moduly pokročilých bezdrátových komunikačních schopností vyvinutými v Číně zákaz vjezdu na americké silnice. Podle návrhu by výrobci automobilů a dodavatelé museli ověřit, že žádný z jejich softwaru nebyl vyvinut v Číně či v dalších zahraničních subjektech vzbuzujících obavy.
Pro Reuters se k situaci vyjádřil mluvčí ministerstva obchodu USA, jenž uvedl: „Ministerstvo je znepokojeno národními bezpečnostními riziky spojenými s propojenými technologiemi v propojených vozidlech.“ Rychle pak přišla i odpověď čínského velvyslanectví ve Washingtonu: „Pouze dělba práce a spolupráce může přinést vzájemné výhody a pouze férová konkurence může přinést technologický pokrok. Čína naléhavě vyzývá Spojené státy, aby důsledně dodržovaly tržní zásady a pravidla mezinárodního obchodu a vytvořily rovné podmínky pro společnosti ze všech zemí. Čína bude pevně hájit svá zákonná práva a zájmy.“
Bidenova administrativa se údajně obává, že propojená vozidla budou využívat systém sledování řidiče k odposlouchávání nebo nahrávání rozhovorů cestujících, případně k nežádoucímu převzetí kontroly nad samotným vozidlem. „Rizika pro národní bezpečnost jsou poměrně významná,“ uvedla podle Reuters už v květnu ministryně obchodu Gina Raimondo a dodala: „Rozhodli jsme se přijmout opatření, protože jde o skutečně závažné věci.“