Unikátní kinetická nabíjecí stanice je v Praze už rok. Jak funguje?

Unikátní kinetická nabíjecí stanice je v Praze už rok. Jak funguje?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nabíjecí stanice nabila už přes 2000 aut
  • Ušetřila pět dnů nabíjecího času
  • Jde o alternativu k bateriovému úložišti
  • Jedná se o společný projekt společností PRE, Škoda Auto DigiLab a Chakratec

V pražských Letňanech už téměř rok , kterou provozuje Pražská energetika (PRE) ve spolupráci s izraelským startupem Chakratec a Škodou Auto Digilab. Tu zde trio společností nainstalovalo u příležitosti loňské výstavy e-SALON a u prototypu kontejneru se setrvačníky se od té doby sbírají cenná data. Nyní nám společnosti prezentovaly výsledky ročního zkušebního provozu a také zajímavá čísla. Mohli jsme také znovu nahlédnout dovnitř.

Unikátní Chakratec po roce provozu. Jak dopadlo testování?

Unikátní setrvačníkový systém od izraelského startupu Chakratec slouží jako náhrada bateriového úložiště, které se v některých lokalitách u nabíjecích stanic používá. Jde o místa, kde není k dispozici dostatečný proud ze sítě a je pro rychlonabíjení elektromobilů nutné ho doplnit o další pomocný zdroj. Přesně tak tomu je i v pražských Letňanech u výstaviště PVA Expo, kde je ze sítě k dispozici pouze výkon 40 kW. Na místě je však nabíjecí stanice s výkonem 75 kW, je tak nutno doplnit zbývající výkon z jiného zdroje.

Setrvačníkové úložiště má oproti bateriovému velkou výhodu v životnosti, která činí až 20 let bez degradace a Chakratec slibuje až 200 000 nabíjecích cyklů, to vše bez ekologické zátěže, která vzniká při výrobě baterií. Na světě jsou zatím tři prototypy, na kterých Chakratec v reálných podmínkách zkouší svou technologii. Kromě Prahy je druhý v Itálii a třetí na vídeňském letišti. A čísla zatím vypadají slibně.

Vnitřek kontejneru s 10 setrvačníky

Technologie je zatím umístěna ve standardním cargo kontejneru, ale v komerční verzi slibuje Chakratec výrazně hezčí a zejména modulární „balení“. Uvnitř se nyní nachází 10 setrvačníků, přičemž každý o velikosti malé pračky váží 250 kilogramů a ve svém obalu levituje díky maglev technologii. Uchycen je pouze ve vrchní části. Každý setrvačník má při plném „nabití“ až 18 tisíc otáček za minutu a v takovém případě uchovává asi 3 kWh energie. Celý box s 10 setrvačníky tak dohromady dokáže uchovat zhruba 30 kWh energie. Pokud by bylo potřeba uchovat více energie, stačí přidat další setrvačníky.

Do nabíjecí stanice dokáže v konfiguraci, ve které Chakratec funguje v Letňanech, posílat výkon asi 40 kW. Jsou zde však určité ztráty kvůli nutnému převodu ze stejnosměrného proudu na střídavý, který pak putuje do rychlonabíjecí stanice, která si ho opět převede na stejnosměrný a pošle do auta. Tak tomu je nyní v případě nabíjecí stanice Alpitronic Hypercharger, která neumí ze sítě přijímat stejnosměrný proud. V případě stanice Siemens, která byla na lokalitě po většinu času, to však možné je a v případě připojení na stanici stejnosměrným proudem dokáže Chakratec dodat až 100 kW, což už je opravdu zajímavé. Se stanicí této značky však elektromobilisté neměli dobré zkušenosti, PRE se ji tak rozhodlo vyměnit za osvědčený Hypercharger.

Jak to celé funguje?

Pokud k nabíjecí stanici přijede auto, které je schopné se nabíjet výkonem 75 kW a více, což je maximální výkon stanice, využije stanice výkon 40 kW ze sítě a k tomu 35 kW ze setrvačníků. Pokud je Chakratec plně „nabitý“, tedy setrvačníky naplno roztočené, dokáže dodávat proud s výkonem 35 kW po dobu zhruba 15 minut. Když se otáčky setrvačníků dostanou pod úroveň zhruba jednotek tisíc za minutu, Chakratec dodej proudu zastaví a výkon nabíjení se skokově sníží na 40 kW, kterým pokračuje nabíjení auta. Já jsem systém na místě vyzkoušel s Audi e-tron, u kterého se výkon hned po napojení vyšplhal na maximálních 75 kW, kde se stabilně držel. Otestovat jsme mohli také nabíjení Škody Enyaq iV.

Nabíjení
Nabíjení Audi e-tron probíhá vzorně 75 kW hned po zahájení nabíjení

Jakmile se auto odpojí, začne se dodávat energie do Chakratecu a setrvačníky se opět roztáčí. To trvá zhruba stejnou dobu, jakou se „vybíjí“, a za zhruba 15 minut jsou tak opět na plných otáčkách a připraveny zrychlit nabíjení pro další auto. Pomoc setrvačníky je tedy spíše krátkodobá, protože nabíjení aut probíhá obecně déle než 15 minut. Pokud by v kontejneru bylo 2× množství setrvačníků, bylo by možné udržet výkon 75 kW po dobu zhruba půl hodiny, což už by bylo v praxi zajímavější. Je však potřeba myslet na to, že se jedná zatím o prototyp ke sběru dat.

Jak se osvědčil v provozu?

Za necelý rok se na této lokalitě nabilo 5,5 MWh s tím, že 5 MWh se nabilo se starou stanicí Siemens, půl MWh nyní s novým Hyperchargerem. Kumulativně zde auta strávila nabíjením 3,15 dne a Chakratec díky dodatečné vyšší rychlosti ušetřil řidičům dohromady celých 5 dní nabíjecího času. Celkem zde nabíjelo 1 750 aut, v průměru tedy 6 až 7 vozů denně. Stanice je zatím zdarma a zůstane to tak do konce letošního roku. Poté bude zpoplatněna standardní sazbou 3 Kč za kWh.

Chakratec ve spolupráci se Škodou Auto DigiLab nyní pracují na komerční podobě řešení, které by mělo být hotové v příštím roce.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze