Umělá inteligence umí co půl hodiny předvídat míru poptávky po taxislužbách

Umělá inteligence umí co půl hodiny předvídat míru poptávky po taxislužbách
  • Systém využívající umělou inteligenci předpovídá počet obsazených vozů taxi v Tokiu na základě parametrů získávaných každých 30 minut
  • Majitelé taxi používající uvedený systém v poloprovozním režimu zaznamenali v únoru 2018 průměrný meziměsíční nárůst tržeb o 20,4 %
  • Do zkušebního provozu systému se ještě během tohoto roku zapojí desítky dalších vozidel taxi

Společnosti Toyota Motor Corporation a JapanTaxi ve spolupráci s KDDI Corporation a Accenture vyvinuly podpůrný systém dispečinku taxi, který předpovídá poptávku po taxislužbách. Kombinuje data ze záznamů taxislužeb s demografickými předpověďmi na základě velkých dat s údaji o poloze ze smartphonů a dalšími informacemi o událostech. Firmy zahájily zkušební provoz systému v rámci metropolitní oblasti Tokia.

Systém využívající umělou inteligenci předpovídá počet obsazených vozů taxi v Tokiu na základě parametrů získávaných každých 30 minut. Provozovatelé systému sbírají záznamy taxislužeb, demografické předpovědi a další informace s dopadem na poptávku, jako je například počasí, dostupnost služeb veřejné dopravy nebo pořádání velkých akcí pro veřejnost, a využívají modely učení systému umělé inteligence k předpovídání úrovně poptávky. Tento systém během testovacího provozu v Tokiu vykazoval vysokou míru přesnosti 94,1 %.

Od února 2018 částečně provozuje tento systém poskytovatel taxislužeb Nihon Kotsu s využitím tabletů, na nichž je systém nainstalován. Mapa zobrazovaná na displeji tabletu ukazuje nejen předpovídaný počet obsazených vozů taxi, ale i aktuální počet neobsazených vozidel v okolí, což řidičům umožňuje přejet na jiné místo v zájmu co nejlepšího vyvážení nabídky a poptávky. Ve výsledku tak může oblasti s vyšší poptávkou a nedostatečnou nabídkou obsluhovat vyšší počet vozidel, čímž se zkracuje doba čekání zákazníků, zatímco míra obsazenosti vozidel taxi se díky optimálnímu odbavování zvyšuje. Řidiči kromě toho mohou pomocí tabletu získávat doplňkové informace v podobě tras s pravděpodobným výskytem zákazníků, a to na základě poznatků zkušených řidičů.

Majitelé taxi používající uvedený systém v poloprovozním režimu zaznamenali v únoru 2018 průměrný meziměsíční nárůst tržeb o 20,4 %, tedy výrazně více, než činil celkový průměrný nárůst za uvedené období (9,4 %). Do zkušebního provozu systému se ještě během tohoto roku zapojí desítky dalších vozidel taxi.

Účastníci projektu mají v plánu zkoumat souvislosti mezi charakterem jízd podle záznamových a vysílacích zařízení Toyota TransLog (jejich instalace do vozů taxi se bude průběžně rozšiřovat) a poptávkou po taxislužbách.

A jaké budou role jednotlivých společností? Toyota zpracovává a analyzuje jednotlivá data. JapanTaxi vyvíjí aplikaci a umožňuje predikovat poptávku po taxislužbách. KDDI pracuje na vývoji technologie demografických předpovědí zohledňující toky lidí (osob v pohybu i v klidu) s vyžitím polohových velkých dat.

Zdroj: toyotanews.eu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze