Toyota vyvinula hořčíkovou baterii pro elektromobily. Nabídne několik výhod

14
Toyota vyvinula hořčíkovou baterii pro elektromobily. Nabídne několik výhod
Fotografie: Toyota
  • Na vývoji baterie pracuje Toyota od roku 2019
  • Dokáže zvládnout až 200 nabíjecích cyklů
  • Na spolupráci se podílí i Panasonic

Vědci severoamerického vývojového institutu automobilky Toyota spolu s experty z University of Houston vyvinuli novou hořčíkovou baterii, která by se mohla stát bezpečnější a levnější alternativou současných lithium-iontových akumulátorů. Nová katoda a elektrolyt umožňují akumulátoru pracovat při pokojové teplotě a zajistit hustotu energie srovnatelnou s Li-Ion články. Použití hořčíku místo lithia zaručuje snížení nákladů a zamezuje porušování vnitřní struktury akumulátorů a tvorbě dendritů, které mohou způsobit poruchy nebo zkraty. V hořčíku se žádné podobné procesy nevyskytují. Nevýhodou dosud vyvinutých hořčíkových baterií byl nízký výkon a kapacita.

Podle Yana Yao, profesora fakulty elektrotechniky a výpočetní techniky Houstonské univerzity, se průlomu podařilo dosáhnout díky spojení nové organické chinonové katody a elektrolytu, jehož základem jsou klastrové sloučeniny boru. Objev Toyoty může urychlit komerční nasazení hořčíkových baterií, nicméně vývoj stále pokračuje. Nová baterie dosahuje téměř o dva řády vyšší hustoty než předchozí prototypy hořčíkových akumulátorů. Dokáže zvládnout více než 200 nabíjecích cyklů při zachování přibližně 82 procent kapacity, je tedy vysoce stabilní.

Její stabilitu lze ještě zvýšit, mimo jiné úpravou vlastností membrány. Práce na hořčíkových bateriích, kterými se výzkumné centrum Toyoty zabývá, představují jeden z mnoha výzkumných projektů Toyoty zaměřených na novou generaci akumulátorů. V nejpokročilejší fázi je výzkumný a vývojový program týkající se lithium-iontových baterií s tuhým elektrolytem. Jejich hustota energie má být dvakrát větší než v případě současných Li-Ion akumulátorů s kapalným elektrolytem.

Toyota na jejich vývoji od roku 2019 spolupracuje s Panasonicem, s nímž založila společné výzkumné a vývojové centrum. Spolupráce s Panasonicem má přispět k dosažení cíle ročního prodeje elektrifikovaných automobilů značek Toyota a Lexus na úroveň 5,5 milionů do roku 2030. Z toho má být jeden milion vozů zcela bezemisních.

Související články
Diskuze ke článku
Václav Moskva
Václav Moskva
Tak 200 cyklů pokud to není chyba je o ničem, jedině, že by ta baterka byla za desetinovou cenu co jiné. 200 cyklů podle provozu je cca 2 roky životnost a to jsem optimista.
Josef Kondelík
Josef Kondelík
Mám hybridní auto a nabíjím ho každý den. To bych si měl kupovat každých půl roku novou aku? Myslím si, že by si měl autor po sobě vždy článek přečíst, protože tam s největší pravděpodobností chybí jedna nula.
Josef Kondelík
Josef Kondelík
Toto je část článku že 16.12.2020:

Nová hořčíková baterie dosahuje téměř o dva řády vyšší hustoty než předchozí prototypy hořčíkových akumulátorů. Dokáže zvládnout více než 2500 nabíjecích cyklů při zachování přibližně 82 % kapacity, je tedy vysoce stabilní.

Pane kolego, nechtěl byste se raději živit něčím jiným?
Alli Null
Alli Null
Naposledy upraveno: 10. 4. 08:25
máte tam nedoklep

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze