Toyota chce snížit emise CO2 do roku 2035 na nulu, čistě na elektromobily ale nevsadí

Toyota chce snížit emise CO2 do roku 2035 na nulu, čistě na elektromobily ale nevsadí
Fotografie: Toyota
  • Prohlášení se týká vozidel nově prodávaných v západní Evropě
  • Nicméně jako podmínku Toyota uvádí nutnost dostatečně rozvinuté infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a tankování vodíkového paliva
  • Firma v následujících letech uvede několik cenově dostupných vozidel s nulovými emisemi

Toyota bude připravena do roku 2035 snížit emise CO2 všech svých vozidel nově prodávaných v západní Evropě o 100 procent, tedy na nulu. Podmínkou je, že do té doby bude dostatečně rozvinutá infrastruktura pro nabíjení elektromobilů a tankování vodíkového paliva, řekl Matt Harrison, prezident a generální ředitel Toyota Motor Europe. Dalším podmínkou je, že se podaří posílit kapacita výroby obnovitelné energie. „V perspektivě po roce 2030 očekáváme zrychlení poptávky po vozidlech s nulovými emisemi,“ dodal Matt Harrison, který o vizích Toyoty informoval na prezentaci Kenshiki forum v Bruselu.


Toyota představila své evropské obchodní strategie, nové produkty a vývoj nových technologií. Kenshiki v japonštině znamená pochopení, přičemž letošní akce se točila kolem snahy TME o uhlíkovou neutralitu, urychlení plánu elektrifikace a aktivní role Toyoty v rozvoji vodíkové ekonomiky. Toyota směřuje k co nejrychlejšímu dosažení uhlíkové neutrality při současné minimalizaci uhlíkových emisí na cestě k neutralitě. Cíle minimalizovat uhlíkové emise bude dosaženo urychlením elektrifikace a poskytováním různorodé nabídky hospodárných pohonů s nízkými emisemi CO2 všem zákazníkům.

Toyota v nadcházejících letech uvede několik cenově dostupných vozidel s nulovými emisemi (Zero Emissions Vehicle), jejichž nejnovějším představitelem je model bZ4X. Do roku 2030 má zastoupení bezemisních vozů v prodejním mixu v zemích západní Evropy dosáhnout alespoň 50 %.

Toyota sází na různorodé pohony a různorodé trhy po celém světě

Vědecký šéf TMC a generální ředitel Toyota Research Institute Gill Pratt dále vysvětlil, že cesta k uhlíkové neutralitě je nejefektivnější tehdy, když je postavena na různorodých řešeních pohonu v souladu s různorodými trhy po celém světě. Tři hlavní důvody jsou následující: různorodý charakter zdrojů energie napříč regiony, různé dopravní potřeby lidí, jakož i nezbytnost maximalizovat investiční návratnost uhlíkových technologií, aby bylo optimálně nakládáno se vzácnými surovinami pro výrobu baterií.

Toyota je samozřejmě odhodlána dodávat zákazníkům miliony bateriových elektromobilů, ale cestou k celosvětovému snížení většiny čistých uhlíkových emisí je využívat každou položku z naší nástrojové sady zahrnující hybridy, plug-in hybridy, bateriové elektromobily, vozidla na palivové články ve správném poměru, abychom optimálně využívali omezení infrastruktury a okolnosti zákazníků v jednotlivých regionech, jakož i omezenou dodávku a narůstající výkonové schopnosti baterií,“ uvedl Pratt.

Další podrobnosti ohledně strategických kroků Toyoty v oblasti baterií oznámil viceprezident výzkumu a vývoje TME Gerald Killmann v návaznosti na nedávné celosvětové oznámení strategie investovat 11,5 mld. eur do bateriových technologií. Byla zahájena komerční výroba celosvětově první bipolární baterie NiMh, která kromě využití méně vzácných prvků přináší výhodu nižších nákladů při dvojnásobné výkonové hustotě v porovnání s běžnými bateriemi typu NiMh.

Toyota očekává, že nasazením podobného přístupu u lithium-iontových baterií v kombinaci s dalšími pokroky ve snižování spotřeby energie vozidel by v druhé polovině 20. let mělo dojít k 50% poklesu ceny baterií u všech vozidel – aniž by se zkrátil jejich dojezd; elektromobily s bateriovým pohonem by tak měly být pro všechny cenově dostupnější. K netrpělivě očekávanému uvedení polovodičových baterií Gerald Killmann potvrdil, že v návaznosti na testování prototypů v loňském roce se pravděpodobně nejprve objeví ve vozech s hybridním elektrickým pohonem a teprve poté budou v širší míře nasazovány v bateriových elektromobilech s cílem zajistit vyšší výkon, delší dojezd a kratší dobu nabíjení.

Širší elektrifikované portfolio posiluje další růst

TME očekává, že v roce 2021 prodá na 1,07 mil. vozidel při odhadovaném tržním podílu 6,3 % – to by znamenalo nový rekord a nárůst o 80 tisíc vozů v porovnání s rokem 2020. V roce 2022 plánuje TME prodat přibližně 1,3 mil. vozidel při podílu na trhu 6,5 % – což je další rekordní hodnota. Za očekávaným nárůstem prodejů mezi roky 2021 a 2022 o 230 tis. vozidel stojí robustní produktová nabídka včetně široké dostupnosti platforem TNGA a historicky nejvyššího podílu elektrifikovaných vozů, v současnosti dosahujícího 70 %.

Dalším plusovým faktorem je uvádění nových modelů vč. nového vozu bZ4X, modelů Aygo X, GR86 a Corolla Cross.

tisková zpráva,
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze