Toyota chce rozdrtit konkurenci. Pracuje na baterii s dojezdem 1 000 km

2
Toyota chce rozdrtit konkurenci. Pracuje na baterii s dojezdem 1 000 km
Fotografie: Roman Havlín
  • Na trh by mohly dorazit do pěti let
  • Nová baterie naprosto postrádá lithium

Je to pár dní zpět, kdy jsme vás informovali o tom, že Toyota pracuje na baterii, kterou půjde dobít za 15 minut. Nyní tu však máme zprávu, se kterou přichází electrive.com, a je snad ještě zajímavější. Vědci z Tokijské univerzity totiž společně s Toyotou pracují na prototypu baterie, která nabídne sedminásobnou kapacitu na jednotku hmotnosti. To znamená dojezd okolo 1 000 kilometrů na jedno nabití, přičemž se bavíme o kombinovaných podmínkách, nikoliv jen o jízdě po městě.

Baterie se skládá z pevného elektrolytu (tzv. solid-state baterie). Anoda je z fluoru, mědi a kobaltu, zatímco katoda je z lanthanu. Naopak nový druh baterie naprosto postrádá lithium. Takový akumulátor pak funguje tak, že ionty fluoru, které jsou velmi elektronegativní, přemísťuje z jedné elektrody na druhou v elektrolytu. Tím je získávána energie. Navíc je fluor jako takový nástupcem lithia.

Toyota bude nejspíše první automobilkou na světě, která do pěti let ukáže, že elektromobily mají smysl. V podstatě největší nevýhodou je totiž fakt, že elektrické vozy jsou stále do značné míry omezené kapacitou baterií, jejich typem a také podnebím, ve kterém vozy jezdí. Možná už brzy však tato omezení skončí.

Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Vzhledem k tomu, že dojezd se každým rokem navyšuje cca o 10-15%, tak to není takové terno. Za 5 let by to měl být standard.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze