Toyota spolu s výrobcem elektroniky Panasonic vytvořila funkční prototyp lithium-iontové baterie pro elektromobily, které stačí k plnému dobití 15 minut. Vedle až desetinásobně kratší doby dobíjení baterie při shodných rozměrech v porovnání se současnými akumulátory nabídne výrazně větší dojezd. Na trhu by se nové řešení mělo objevit v roce 2025.
Nová baterie využívá pevný elektrolyt, který umožňuje, že se dobíjí rychleji, přináší větší dojezd a má větší hustotu energie než v současnosti využívané lithium-iontové akumulátory. Automobil vybavený takovouto baterií se měl představit na letošních Olympijských hrách v Tokiu, které se však kvůli pandemii přesunuly na příští rok. Následovat bude několikaleté testování, během kterého musí automobilka zajistit, aby byl její vynález bezpečný, odolný a zvládal časté dobíjení.
Dnes trvá dobití od půl hodiny po hodinu a půl
V současnosti trvá dobití osobního elektromobilu u nejrozšířenějšího typu nabíječek, které v tuzemsku provozují například firmy ČEZ nebo PRE, okolo 0,5 až 1,5 hodiny podle kapacity baterie a jde o čas nabíjení na 80 %, protože poté nabíjecí výkon zpravidla klesá. Čas dobití je přitom pro provoz elektromobilu na delší vzdálenosti klíčový a desítky minut strávených u dobíjecího stojanu výrazně snižují provozní komfort elektromobilů, kvůli stále nízkému počtu dobíjecích stanic je navíc na cestách nutné počítat i s tím, že bude nutné počkat, než si vůz dobije někdo jiný.
Toyota využívá zkušenosti z hybridů
Vývoj nového akumulátoru je součástí plánu Toyoty masově proniknout na trh čistých elektromobilů. Automobilka, která má 25letou tradici ve vývoji a výrobě hybridních vozů, chce mít do roku 2025 v nabídce nejméně 10 elektromobilů, z toho šest nabízených celosvětově. Z hybridních modelů může využít zejména řídicí jednotku PCU s vysoce spolehlivým konvertorem, jenž umožňuje použití elektromotoru výrazně silnějšího, než jaký je výkon akumulátoru. Toyota tak do svých elektrifikovaných aut může montovat mnohem menší, lehčí a energeticky úspornější baterie než konkurence.
Při vývoji elektromobilů Toyota spolupracuje se Subaru a BYD
Toyota již letos uvedla na vybrané světové trhy elektrické varianty vozů C-HR a IZOA, k nimž zanedlouho přibude Lexus UX 300e a elektrické Proace a Proace City. Ve spolupráci s další japonskou automobilkou Subaru postavila Toyota univerzální platformu pro elektrifikované vozy, jejíž koncepce vychází z architektury TNGA. První výsledek této kooperace, koncepční crossover na elektřinu, představilo Subaru letos v lednu. Toyota rovněž navázala spolupráci s čínským výrobcem baterií a elektromobilů BYD. Investicí do australské firmy Orocobre si zajistila dodávky strategického lithia.
Toyota tedy podle všeho ve spolupráci se zmíněnými dvěma automobilkami usilovně pracuje na vývoji elektromobilů. Tato informace zní slibně, tedy pokud opravdu půjde o baterii s vyšší kapacitou vzhledem k objemu a navíc se skutečně nabije za 15 minut na 100 %, což zní zatím až neuvěřitelně.