O kolik klesá kapacita baterie u elektromobilů? Máme odpovědi

9
O kolik klesá kapacita baterie u elektromobilů? Máme odpovědi
Fotografie: bosch.com
  • Mezi nejlepší patří vozy Tesla
  • Zklamalo Mitsubishi a jeho Outlander PHEV
  • Výsledky měření nezahrnovaly odlišné klimatické podmínky

Britská leasingová společnost Select Car Leasing představila výsledky zajímavého průzkumu, který sledoval pokles kapacity baterií u 64 elektrifikovaných aut. Jedná se o vozy, jejichž produkce probíhala v letech 2012 až 2019. Se zprávou přichází selectcarleasing.co.uk.

Měření nebylo úplně objektivní

Pokud se podíváte na přiloženou galerii, uvidíte docela zajímavé výsledky. V tabulkách je totiž uvedena celková degradaci baterií v průběhu času. Bohužel není v testu zahrnut kilometrový nájezd vozidel, což do jisté míry ovlivňuje výsledky měření. Stranou zůstaly také povětrnostní podmínky a další vlivy, takže celkově se výzkum zaměřil na čistý pokles kapacity baterií, na který má vliv v největší míře čas.

Je to trošku nefér, protože větší elektromobily ujedou každý rok o podstatný kus více než třeba městský mini vůz. A jak vše dopadlo? Prvních deset nejlepších vozidel se „chlubí“ ročním poklesem kapacity baterií o 1,2 %. To pak znamená, že vozidlu s dojezdem 400 km se každý rok tato hodnota zkrátí o 4,8 km. Trošku pak zarazí fakt, že nejhorší v kategorii je plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV, u něhož činí pokles kapacity 4,1 % za rok.

Stranou nezůstal ani populární Nissan Leaf, který se vyrábí od roku 2010. U něj výrobce takřka každý rok vylepšoval techniku a baterie. Ty totiž nemají aktivní chlazení, což vede k rychlejší degradaci a přehřívání bateriových článků. Naopak vozy Tesla byly v TOP10, když Model 3, Model X a Model S ztratily během prvního roku provozu pouze 1 % kapacitu baterií. I tak je ale dokázal předběhnout Chevrolet Bolt, který si ukořistil první místo v tabulce.

Diskuze ke článku
Mariuss
Zajimalo by me, jak merili degradaci.

U Tesly Model 3 je mozna degradace nizka, ale v poslednich mesicich mi u rok stareho auta s najetymi 27 tisici km klesl deklarovany dojezd ze 499km na 472km i po kalibraci BMS. Tesla Bjorn tvrdi, ze je to SW zmena, coz muze byt pravda, realita ale je takova, ze po roce ujedu na jedno nabiti o 5-6% mene kilometru ikdyby byla degradace jen 1%. Uvidime, jak se bude dojezd vyvijet v nasledujicich letech...
Jiří
snipboard.io / 7rjPu9.jpg Zde je vidět, jak postupně klesá baterie u celé flotily Tesla Model 3 ve srovnání s mojí Tesla Model 3. Já jsem naproti tomu nabíjel 67 % na DC a 33 % na AC.
Laco Ii
Přesné,až na to,žé čím má baterie víc cyklů,tím vetší bude degradace...např.po 100cyklech -5%,mezi 100 a 200 už 7% a po 500cyklech tj.třeba 5ti letech už jste pod70% kapacity nové baterie,po 10ti letech je baterie už odepsaná nebo na 30-40% což samo o sobě je čekání na smrt..proto i ti nejpovolanější tvrdí,že taková auta budou neprodejná,nikdo do 10ti letého,v té době již zastaralého modelu nebude dávat novou baterii,která tvoří dnes včetně různých chladičů,větrákú,čidel apod.potřebných k bezproblémovému provozu vice než 50% vozu..

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze